Prośba o poradę - zakup starszego Nissan Leaf |
Autor |
Wiadomość |
ericluther
Eric
Wiek: 34 Dołączył: 11 Sie 2020 Posty: 1 Skąd: Spod Warszawy
|
Wysłany: 2020-08-11, 09:06 Prośba o poradę - zakup starszego Nissan Leaf
|
|
|
Cześć elektromaniacy!
Od kiedy wsiadłem w BMW i3 na minuty zakochałem się w elektrykach
Dlatego też szukam porad co do zakupu samochodu elektrycznego, bo sam osobiście nie znam się tak dobrze, a internet jest morzem informacji - czasem trudno stwierdzić która jest prawdziwa, która naciągana.
Moja sytuacja:
- Mieszkam pod Warszawą i będę miał długą trasę dojazdu: 100 km dziennie (!) 5 dni w tygodniu = ˜2000 km miesięcznie
- Budżet: skromny, bo 40.000
- Pierwotny wybór: Nissan Leaf, rocznik 2015, przebieg ˜60.000 do ˜100.000 km
- Zamieszkanie: dom z własnym podwórkiem i panelami słonecznymi, ale bez garażu.
- Pod pracą raczej nie będę mógł go ładować
Moje pytania:
- Czy w takiej sytuacji jest sens pchać się w elektryka?
- Czy Nissan Leaf jest dobrym wyborem? Czy może lepiej rozważyć inny?
- O co pytać przy kupowaniu? Wiem, że warto pytać o: stan baterii, aktualny zasięg, OC, przegląd... Coś jeszcze do tego dodać? Jak sprawdzić prawdziwość odpowiedzi właściciela?
- Ile kosztuje wymiana baterii? Co ile trzeba je wymieniać?
- Czytałem, że warto sprawdzić czy baterie są "na własność". A mogą nie być? Są na abonament czy jak? Jak nie są na własność to co wtedy?
- Jak należy dbać o baterię w samochodzie? Wiem, że nie należy często używać turbo-ładowarek. A codzienne używanie gniazdka w domu?
- Nie mam dostępu do garażu. Jak z ładowaniem w deszcz? Co z różnymi temperaturami?
Z góry dzięki za odpowiedzi.
PS: Proszę wybaczyć, jeśli pytania wydają się zbyt podstawowe
PS2: Wybaczcie jeśli za dużo emotów |
_________________ Jak raz wsiądziesz do elektryka - nie będziesz chciał wracać do spaliniaka! |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/TM3AWD/LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 1863 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2020-08-11, 09:27
|
|
|
Póki co czytaj. Wszystko chyba tu było.
Pomalutku .
O ile codziennie spokojnie uzupełnisz energię mając dom i przedłużacz , to 100 km jazdy dla spokoju duszy i komfortu w w komforcie, wymaga aby samochód miał ze 150-160km zasięgu REALNEGO ! .
Nie deklarowanego przy jeździe bez klimy czy ogrzewania , eko itd..
Zima , czy stanie w korku może spowodować ,że zaczniesz się ostro denerwować .
W Leafie masz baterię na własność .
Ważne by auto ładowało się co najmniej z mocą ok 7 kW z AC ( 230v).
Czy Leaf czy Zoe itd ... to kwestia wyboru, kasy a chyba i dostępności na rynku "dobrego" egzemplarza. |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3768 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-08-11, 09:48
|
|
|
ericluther napisał/a: | Czy w takiej sytuacji jest sens pchać się w elektryka? | Jest, taki dystans jest OK dla prawie każdego elektryka, a oszczędności na paliwie spore.
ericluther napisał/a: | Czy Nissan Leaf jest dobrym wyborem? Czy może lepiej rozważyć inny? | Wg mnie dobry, dzięki CHAdeMO będziesz mógł w razie czegoś nieprzewidzianego uzupełnić szybko baterię, pewnie w okolicach pracy czy trasy coś masz.
ericluther napisał/a: | O co pytać przy kupowaniu? | Przeszłość głównie myślę - skąd samochód pochodzi, jakie miał przygody. Warto podłączyć się interfejsem OBD przez komórkę i odczytać pojemność baterii - właściciel może nie znać aktualnej pojemności.
ericluther napisał/a: | Ile kosztuje wymiana baterii? Co ile trzeba je wymieniać? | Za 10-15k powinno się udać na używaną. Póki się coś w baterii nie uszkodzi to nie ma po co wymieniać, chyba że przestaje już wystarczać zasięgu. Leafy II po 150 tys. km przebiegu potrafią mieć 90% pojemności,
ericluther napisał/a: | A mogą nie być? Są na abonament czy jak? | W Renault były na abonament. W Leafie jak Bronek pisał tak nie było.
ericluther napisał/a: | Jak należy dbać o baterię w samochodzie? Wiem, że nie należy często używać turbo-ładowarek. A codzienne używanie gniazdka w domu? | Baterię najlepiej używać w zakresie 20-80%, do 100% najlepiej ładować tylko na wyjazd, na który potrzeba całej pojemności, i koniec ładowania najlepiej jak wypadnie tuż przed odjazdem. To jak chcesz bardzo dbać o baterię, ci co tego nie robią nie tracą tak dużo baterii, za to zyskują czas i spokój Ważne żeby auto nie stało tygodniami rozłądowane albo naładowane do pełna. Gniazdko w domu jest dla baterii OK, szybkie ładowania mniej, ale nie demonizujmy.
ericluther napisał/a: | Nie mam dostępu do garażu. Jak z ładowaniem w deszcz? Co z różnymi temperaturami? | Nie ma problemu, wszystko jest do tego przystosowane, gdyby coś się uszkodziło z wtyczką to zadziałają zabezpieczenia, co do temperatur to samochód sam o to dba (nie będzie ładował albo zmniejszy prąd gdyby było za zimno lub za ciepło).
ericluther napisał/a: | PS: Proszę wybaczyć, jeśli pytania wydają się zbyt podstawowe | Wybaczone |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1899 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-08-11, 10:39
|
|
|
Jeżeli będzie z bateria ok to dasz rade 100 km.
Ja robie dziennie 70-100 km czyli 2400 miesięcznie.
Zmieniłem juz 5 Zoe teraz używam TM3, ale kupiłem
kolejne Zoe, bo km mocno przybywa. I tu moja sugestia.
Szukaj mały przebieg, bo w rok przybędzie 30 tys km
i zaczniesz szukać kolejnego EV i klienta na swój.
Przebieg 100-130 tys km będzie odstraszał.
60 tys km to max jaki powinieneś szukać,
Idź raczej w kierunku ponizej 60 tkm |
_________________ Dla chcących zakupić Teslę poniżej link polecający.
https://ts.la/alejan15145 1500 km SC w prezencie. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2066 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-08-11, 11:30
|
|
|
Jeśli chodzi o leafa, to ja na 100km dziennie szukałbym takiego z baterią 30kWh (standardem jest 24kWh). Wiem z własnego doświadczenia, że w leafie 24kWh zimą zasięg potrafi być poniżej 100km. Więc dla spokoju sumienia szukaj 30kWh. W tym budżecie niestety będzie o takiego ciężko, więc ja bym się zastanowił nad naciągnięciem nieco budżetu w okolice 50tys byle tylko obskoczyć auto z większą baterią. Druga opcja to poszukanie auta w stanach (tak jak ja zrobiłem). W moim przypadku wyszło mi to ponad 10tys pln mniej niż podobne egzemplarze w Polsce.
Jeśli nie masz garażu to warto poszukać auta w wyższej opcji wyposażenia (znowu - w tym budżecie będzie nieco ciasno) żeby miało pompę ciepła no i bardzo by się przydały grzane fotele i kierownica (docenisz codziennie rano od października do marca).
Do takiego trybu używania elektryk to świetny wybór. Codziennie naładujesz w domu i codziennie rozładujesz do ok. 20-40%. Odpadnie koszt paliwa, filtrów, oleju, serwisowania, etc.
Nissany leaf też były w wersjach bez baterii (bateria w leasingu). Takie opcje były dostępne tylko na niektórych rynkach (niemiecki, brytyjski) ale były. U nas praktycznie się ich nie spotyka.
Baterii w praktyce w naszym klimacie się nie wymienia (jednostkowe przypadki). Mój leaf z 2013 roku ma już 90tys przebiegu i nadal bateria ma 82% pojemności.
Można ładować w deszczu, tylko trzeba dobrą ładowarkę ze szczelną wtyczką. Jest tego mnóstwo, pewnie nawet dostaniesz z autem.
Przed zakupem warto zainwestować 50pln w interfejs obd i zainstalować leaf spy. Wtedy sam sprawdzisz stan baterii i ilość szybkich ładowań jakie do tej pory dane auto miało. Jeśli coś pominałem to pytaj. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3768 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-08-11, 12:59
|
|
|
vwir napisał/a: | Można ładować w deszczu, tylko trzeba dobrą ładowarkę ze szczelną wtyczką. | Każdą można ładować w deszczu, a nie każda jest szczelna, większość nie jest, po prostu dla pojedynczych przeciskających się przez łączenie obudowy kropel są właściwe odpływy. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2066 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-08-11, 13:01
|
|
|
Tą od czechów którą ja mam obawiałbym się ładować w deszczu. Jak dla mnie nie każdą się powinno próbować. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3768 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-08-11, 13:44
|
|
|
vwir napisał/a: | Tą od czechów którą ja mam obawiałbym się ładować w deszczu. Jak dla mnie nie każdą się powinno próbować. | To prawda, tylko takie co mają pudełko na kablu do 0,5m od gniazdka ściennego są OK pod tym względem. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Ekolega
BMW i3 94ah

Wiek: 43 Dołączył: 03 Gru 2019 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2020-08-12, 17:57
|
|
|
A nie mozesz choc wiaty postawic na auto ? Zawsze to w zimie stopien czy dwa cieplej i nie trzeba skrobac.
Cala reszte ogarniesz. Zwieksz budzet do 50kzl to znajdziesz leafa 30kW a to sie szybko zwraca, nawet nie wiesz kiedy. |
|
|
|
 |
Hakun
Dołączył: 27 Lut 2019 Posty: 71 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2020-08-12, 18:51
|
|
|
Mam Leafa 30 kW, dojeżdżam do pracy 70 km w obie strony. Teraz latem jak wybieram trasę bez ekspresówki, to bateria wystarcza mi na 180 km czyli po dwóch dniach zostaje mi około 40-50 km zasięgu. Jak jeździłem trasą częściowo po ekspresówce (15 km z prędkością 100-120 km/h) to nie wystarczało mi baterii na dwa dni, jeśli masz długi odcinek szybką trasą to szukaj wersji 30kW. Rano bez klimy bo nie trzeba a wracam na pełnym komforcie 23 st na klimie.
Nie wiem jak to będzie zimą kiedy trzeba będzie nagrzać auto w drodze do domu.
To napisze w poście w lutym |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1899 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-08-12, 19:52
|
|
|
Zimą będzie 130-140 zasięgu, o ile nie będzie -10
Ponizej - 10 zaczyna się dramat, wowczas kalesony koniecznie. |
_________________ Dla chcących zakupić Teslę poniżej link polecający.
https://ts.la/alejan15145 1500 km SC w prezencie. |
|
|
|
 |
Hakun
Dołączył: 27 Lut 2019 Posty: 71 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2020-08-12, 20:50
|
|
|
na szczęście mam niedaleko biura słupki AC darmowe to będę podjeżdżał się nagrzać przed drogą do domu albo kalesony na wtyk zapalniczki |
|
|
|
 |
electric
Dołączył: 19 Lip 2020 Posty: 44
|
Wysłany: 2020-08-14, 19:10
|
|
|
Cześć Wszystkim!
Autor tego artykułu niejako mnie zmotywował by sie w koncu zarejestrowac tu, jak dotad od kilku miesiecy czytam to forum (i inne powiazane strony by sie w temacie EV wyedukowac). Temu mam pytania dodatkowe
Cytat: | ericluther napisał/a: | O co pytać przy kupowaniu? | Przeszłość głównie myślę - skąd samochód pochodzi, jakie miał przygody. Warto podłączyć się interfejsem OBD przez komórkę i odczytać pojemność baterii - właściciel może nie znać aktualnej pojemności. |
Czy ten bajer z podlaczaniem OBD do auta ma zastosowanie tylko do Nissane Leaf? Czy moze tak samo dalooby rade sie podlaczyc do Kia e-soul lub innych aut korenaskich?
Cytat: | ericluther napisał/a: | Jak należy dbać o baterię w samochodzie? Wiem, że nie należy często używać turbo-ładowarek. A codzienne używanie gniazdka w domu? | Baterię najlepiej używać w zakresie 20-80%, do 100% najlepiej ładować tylko na wyjazd, na który potrzeba całej pojemności, i koniec ładowania najlepiej jak wypadnie tuż przed odjazdem. To jak chcesz bardzo dbać o baterię, ci co tego nie robią nie tracą tak dużo baterii, za to zyskują czas i spokój Ważne żeby auto nie stało tygodniami rozłądowane albo naładowane do pełna. Gniazdko w domu jest dla baterii OK, szybkie ładowania mniej, ale nie demonizujmy. |
Czytałem już gdzies, o tym by nie doladowywac baterii do 100%, lub rozładowywać zbyt mocno, żę to "chemia ogniw" itd. wchodzi w gre, ale przyznam, dla mnie to dosc mgliste wciaz. Moim pierwszym "autym elektrycznym" jest kosiarka akumulatorowa i jak dotej pory naladowywalem ja do pelna zaraz po skoszeniu trawy, zeby miec juz aku gotowe na kolejne koszenie od razu. Ma to naprawde jakis znaczenie, jak zaczne ladowac przed koszeniem i zostawiac ja do nastepnego razu nieruszana?
Mieszkam - podobnie jak autor - w segmencie z dostepem do ogrodu, ale bez garazu. Zamowilem u dewelopera poprowadzenia przylacza ze skrzynki obok mojego miejsca parkinowego, jak na zdjeciu.
https://imgur.com/a/OAJyQbt
Teraz nie wiem jak to zakonczyc a wyobrażam sobie tam slupek z gniazdem siłowym, żaden Wallbox. Z tego co czytałem do tej pory tego Wallboxa posiadac nie trzeba jak chce sie auto z gniazda siłowego ładować? Zwykłe gniazdo siłowe powinno wystarczyć? To jest kabel 3x 32A. Troche pogooglowalem, ale nie widze nic sensowengo. O takim czyms mysle, https://elektrocave.pl/pl/p/Slupek-ogrodowy-metalowy-32A5p-1x250V-IP44/305358 ale wyzszym, do pasa, zeby to podlaczanie w przyszlosci EV bylo wygodne. Moze jakis pomysl?
Druga sprawa w skrzynce mam zabezpieczenie na 25A, wiec jak dobrze rozumuje, takie BMW i3, ktore laduje sie z moca 11kW bez problemu naladowalbym? Ale takie ZOE (nie pamietam, ktora wersja) nie naladuje z moca 22kW bo zabezpieczenie 25A za niskie? Czy moze wciaz daloby rade naladowac, ale moglbym to EVSE regulowac jaka moca ma ladowac auto?
Generalnie na EV poki co nas nie stac, ale czytajac to forum, juz kilka razy widzialem, ze pisaliscie, ze dobrze by to auto mialo conajmniej 200km zasiegu i to do mnie przemawia. Wazny jest ten spokoj psychiczny, ze ma sie wiecej niz mniej, gdyby sie chcialo ruszyc w trase ... tym bardziej, ze auta nie mamy w ogole, wiec elektryk bedzie pierwszym autem
Dzieki,
Łukasz |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1899 Skąd: lubuskie
|
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/TM3AWD/LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 1863 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2020-08-14, 21:35
|
|
|
Zrób przyłącze zanim kupisz auto. Podnieś moc i zabezpieczenie przedlicznikowe do minimum 40A. I jeśli nie masz to załatw 3 fazy.
To przyszłościowo, bo gdy pojawi się trochę w okolicy elektryków, to trafostacja może nie wyrabiać i zanim wymienią to moze ograniczą moc? |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD |
Ostatnio zmieniony przez Bronek 2020-08-15, 07:28, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/TM3AWD/LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 1863 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2020-08-14, 21:35
|
|
|
Ad Moc i zabezpieczenie 11kW to 11000 W. Podziel przez 230V. Na jednej fazie. To Ci wyjdzie jakie zabezpiecznie . To prawie 48 A bez niemal zapasu.
25A x 230V i to niecałe 6 kW !!! Na faze.
Wg mnie to minimum 32A albo i wiecej jak masz jednofazowa instalacje w domu.
Nie wiem czy BMWE ładuje sie z jednej czy trzech faz?? jesli jest to rozłozone to OK
Tesla ma 11 kW ale 3x16a 3fazy to nie wywala korków. Tak predko. |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2066 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-08-15, 07:05
|
|
|
Cytat: | Teraz nie wiem jak to zakonczyc a wyobrażam sobie tam slupek z gniazdem siłowym, żaden Wallbox. Z tego co czytałem do tej pory tego Wallboxa posiadac nie trzeba jak chce sie auto z gniazda siłowego ładować? Zwykłe gniazdo siłowe powinno wystarczyć? To jest kabel 3x 32A. Troche pogooglowalem, ale nie widze nic sensowengo. O takim czyms mysle, https://elektrocave.pl/pl/p/Slupek-ogrodowy-metalowy-32A5p-1x250V-IP44/305358 ale wyzszym, do pasa, zeby to podlaczanie w przyszlosci EV bylo wygodne. Moze jakis pomysl? |
Do tego gniazda siłowego i tak musisz podłączyć jakieś evse. Innego wyjścia nie ma. Wallbox to nic innego jak takie evse, które jest zamontowane na stałe na ścianie/słupku. Jeśli chcesz mieć wygodnie to wallbox z kablem. Wtedy nie będziesz musiał wyciągać evse z bagażnika, tylko podjedziesz, podepniesz kabel wiszący przy wallboksie i auto się ładuje. Evse/wallboksa możesz kupić z regulowaną mocą lub na jedną konkretną moc (dopasowaną do zabezpieczenia). |
|
|
|
 |
Apolonia
Tesla Model 3 i ZOE

Dołączył: 24 Cze 2017 Posty: 1899 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2020-08-15, 09:49
|
|
|
Opowiem dlaczego ja mam sile, a mogłem powiesić Rolec. ,
To miejsce, gdzie każdy może się podłączyć, a tego nie chce,
wiec może się podłączyć tylko ten, co ma evse.
Tego też nie chcę, dlatego mam kluczyk. Wylacznik by wystarczyl,
ale sąsiedzi mogą włączyć, a to ja odpowiadam prawnie i finansowo
za to gniazdo z instslacji klatki schodowej. Tu dochodzi aspekt dzieci,
które wsadzają patyczki w dziurki było tak przed wymiana klapki na
zamykana. Pokazane zlacze jest architektoniczne i wygladem nie
kojarzy się z siłą. Jak wspólnota zamontuje PV 10 kW to będzie można
uwolnić gniazdo lub zrobic np z Typ2. |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/TM3AWD/LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 1863 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2020-08-15, 11:00
|
|
|
Siła to siła . zawsze można z tym wszystko zrobić . betoniarke podpiąć czy spoawarkę .
A EVSE ??? Przenosne jedno, pożądne, regulowane , raz a dobrze " na cały samochód " czyli i do domu i do jazdy.
A na niego jak się da szafke obok czy razem z " siłą" na sztabe , kłódke czy zamek. Jak obok to obok z dziurami na kable.. Wtedy na noc zostaje w miare bezpieczna .
NP u mnie każde auto ma gdzie indziej port ładowania i gdybym miał evse w jednym miejscu to kabel musiałby miec z 5 m. A tak siła gniazdo wisi kompromisowo i wystarczy 1 m kabla z Evse do auta .
Dodam ,ze pewnie straty energii mniejsze? I mniej kabli .
Oczywiście kazdy to zrobi po swojemu i jak pisałem EVSE Tesli ładuje mi Leafa z 1 fazy w jego garazu . A przenośne 3F regulowane od Nissana pierwotnie mam do Tesli w drugim ( wada nie ma guziczka do otwierania portu) |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3107 Skąd: Warszawa/Wawer
|
|
|
|
 |
electric
Dołączył: 19 Lip 2020 Posty: 44
|
Wysłany: 2020-08-15, 14:17
|
|
|
Naprawde pokazujecie, ze dobrze tu sie zarejestrowac, dzieki Panowie za wszystkie podpowiedzi. Temu cenie to miesjce, kazdy z Was ma ciut inne doswiadczenie, a wszyscy razem tworzycie mocne wsparcie w temacie EV.
Masz wlasnie tego typu zamkniecie u siebie na sile Apolonia?
Bronek napisał/a: | Zrób przyłącze zanim kupisz auto. Podnieś moc i zabezpieczenie przedlicznikowe do minimum 40A. I jeśli nie masz to załatw 3 fazy.
To przyszłościowo, bo gdy pojawi się trochę w okolicy elektryków, to trafostacja może nie wyrabiać i zanim wymienią to moze ograniczą moc? |
Tak, tez to biore pod uwage, gdzies tam w okolicy zakupu (lub wczesniej) zlece podniesienie mocy u operatora.
Bronek napisał/a: | Ad Moc i zabezpieczenie 11kW to 11000 W. Podziel przez 230V. Na jednej fazie. To Ci wyjdzie jakie zabezpiecznie . To prawie 48 A bez niemal zapasu.
25A x 230V i to niecałe 6 kW !!! Na faze.
Wg mnie to minimum 32A albo i wiecej jak masz jednofazowa instalacje w domu.
Nie wiem czy BMWE ładuje sie z jednej czy trzech faz?? jesli jest to rozłozone to OK
Tesla ma 11 kW ale 3x16a 3fazy to nie wywala korków. Tak predko. |
Tak, ten kabel ze zdjecia to przewod trojfazowy, 3x32A (no ale zabezpieczenie w skrzynce na 25A poki co).
vwir napisał/a: | Cytat: | Teraz nie wiem jak to zakonczyc a wyobrażam sobie tam slupek z gniazdem siłowym, żaden Wallbox. Z tego co czytałem do tej pory tego Wallboxa posiadac nie trzeba jak chce sie auto z gniazda siłowego ładować? Zwykłe gniazdo siłowe powinno wystarczyć? To jest kabel 3x 32A. Troche pogooglowalem, ale nie widze nic sensowengo. O takim czyms mysle, https://elektrocave.pl/pl/p/Slupek-ogrodowy-metalowy-32A5p-1x250V-IP44/305358 ale wyzszym, do pasa, zeby to podlaczanie w przyszlosci EV bylo wygodne. Moze jakis pomysl? |
Do tego gniazda siłowego i tak musisz podłączyć jakieś evse. Innego wyjścia nie ma. Wallbox to nic innego jak takie evse, które jest zamontowane na stałe na ścianie/słupku. Jeśli chcesz mieć wygodnie to wallbox z kablem. Wtedy nie będziesz musiał wyciągać evse z bagażnika, tylko podjedziesz, podepniesz kabel wiszący przy wallboksie i auto się ładuje. Evse/wallboksa możesz kupić z regulowaną mocą lub na jedną konkretną moc (dopasowaną do zabezpieczenia). |
Mam ten kabel poprowadzony na zewnatrz, to czesc wspolna, wolalbym, zeby tam nie wisila kabel, czy nawet dosc drogi Wallbox wystawiony na ekspozycje osob trzecich. Potem wole raczej miec EVSE regulowany i ladowac, powiedzmy raz w tygodniu, to chyba nie byloby, az tak uciazliwe? Choc chetnie wuslucham, kogos kto zrobil wiele km EV
Apolonia napisał/a: | Opowiem dlaczego ja mam sile, a mogłem powiesić Rolec. ,
To miejsce, gdzie każdy może się podłączyć, a tego nie chce,
wiec może się podłączyć tylko ten, co ma evse.
Tego też nie chcę, dlatego mam kluczyk. Wylacznik by wystarczyl,
ale sąsiedzi mogą włączyć, a to ja odpowiadam prawnie i finansowo
za to gniazdo z instslacji klatki schodowej. Tu dochodzi aspekt dzieci,
które wsadzają patyczki w dziurki było tak przed wymiana klapki na
zamykana. Pokazane zlacze jest architektoniczne i wygladem nie
kojarzy się z siłą. Jak wspólnota zamontuje PV 10 kW to będzie można
uwolnić gniazdo lub zrobic np z Typ2. |
Wlasnie dokladnie cos takiego Apolonia wyobrazam sobie u siebie. Sila, z tym zamknieciem wazna podpowiedz i Twoje powody, jak najabrdziej tez mialyby zasotosowanie u mnie na osiedlu Mozesz pokazac Aplolonia pokazac jak to wyglada u Ciebie? To zamkniecie? Jakas firma to wykonuje? To co podeslalem wczesniej w linku (ten slupek ogrodowy) jest za niski, nie moge znaleźć nic do pasa, wiec musilabym robic to na zamowienie w jakiejs firmie. Co o tym myslicie? |
|
|
|
 |
vwir
Vectrix, Leaf
Dołączył: 04 Paź 2016 Posty: 2066 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: 2020-08-15, 15:05
|
|
|
Różnica pomiędzy wallboxem a gniazdem 3f jest jeszcze taka, że wallbox nie podaje napięcia na wtyczkę dopóki nie podepniesz auta. A w gnieździe 3f masz prąd cały czas, więc albo musisz zrobić wyłącznik albo zamknąć je na kłódkę.
Wallbox można kupić taki z kartą rfid i wtedy odpada problem z dostępem przez osoby niepowołane. Pozostaje niestety ryzyko wandalizmu.
Wożenie evse ma umiarkowany sens. Jak często zdarzyło Ci się w spaliniaku iść do przypadkowego domu po kilka litrów paliwa? No właśnie, tak samo jest z podjechaniem do kogoś elektrykiem, żeby się podładować. Przez 4 lata zdarzyło mi się to raz u znajomego. Wykorzystałem evse 230v, które dostałem z autem. |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3768 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-08-15, 15:17
|
|
|
Bronek napisał/a: | Ad Moc i zabezpieczenie 11kW to 11000 W. Podziel przez 230V. Na jednej fazie. To Ci wyjdzie jakie zabezpiecznie . To prawie 48 A bez niemal zapasu.
25A x 230V i to niecałe 6 kW !!! Na faze.
Wg mnie to minimum 32A albo i wiecej jak masz jednofazowa instalacje w domu.
Nie wiem czy BMWE ładuje sie z jednej czy trzech faz?? jesli jest to rozłozone to OK | 11kW w europejskim aucie w zasadzie na bank oznacza 3 fazy po 16A, i tak jest w przypadku nowszych i3.
Wygoda wallboxa z kablem jest nie do przecenienia, wandalizm oczywiście trzeba wziąć pod uwagę, może sam kabel zamknąć w szafce? |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Bronek
Leaf40/TM3AWD/LR

Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 1863 Skąd: Kołobrzeg
|
Wysłany: 2020-08-15, 15:54
|
|
|
Wszystko zależy kto.,jak i gdzie i co laduije
99,9% np u mnie to stacjonarne domowe ładowanie.
Inni będą mieli inaczej |
_________________ Komarek; 6 motocykli; Syrenka; Polonez; CITROËNY 2xBX ;XM; Hyundai; Audi; Renault Clio, Scenic; Peugeot; Chevrolet SSR; Merc.Gela; Mini; Fiaty: Maluchy, Doblo, Kampery (Mcluois i Rapido);Toyota; Ford ;Wrangler; Nissan Leaf 40 ;Tesla LR-AWD /FSD |
|
|
|
 |
electric
Dołączył: 19 Lip 2020 Posty: 44
|
Wysłany: 2020-08-16, 21:08
|
|
|
vwir napisał/a: | Różnica pomiędzy wallboxem a gniazdem 3f jest jeszcze taka, że wallbox nie podaje napięcia na wtyczkę dopóki nie podepniesz auta. A w gnieździe 3f masz prąd cały czas, więc albo musisz zrobić wyłącznik albo zamknąć je na kłódkę.
Wallbox można kupić taki z kartą rfid i wtedy odpada problem z dostępem przez osoby niepowołane. Pozostaje niestety ryzyko wandalizmu.
Wożenie evse ma umiarkowany sens. Jak często zdarzyło Ci się w spaliniaku iść do przypadkowego domu po kilka litrów paliwa? No właśnie, tak samo jest z podjechaniem do kogoś elektrykiem, żeby się podładować. Przez 4 lata zdarzyło mi się to raz u znajomego. Wykorzystałem evse 230v, które dostałem z autem. |
Wlasnie mysle, nad tym by bylo to zamkniete na klucz w jakiejs skrzynce jak pisał @jas_pik czy tez @Apolonia.
EVSE raczej myslalem wozic na dlugi trasy, na co dzien to ladowalbym z sily, ktora ma byc obok miejsca parkingowego. Przy czym EVSE jest tansze niz Wallbox, no i o tyle bezpieczniejsze, ze miej bedzie ciekawila zamknieta sila na klucz, niz Wallbox, na zewnatrz. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|