SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
W Niemczech ma powstać 1000 stacji z wodorem
Autor Wiadomość
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1072
Wysłany: 2010-04-15, 20:14   W Niemczech ma powstać 1000 stacji z wodorem

Źródło podaje, że niemiecki rząd zatwierdził budowę 1000 stacji dla samochodów na wodór. Inwestycja rozłożona na najbliższe lata ma wynosić 2 miliardy dolarów!

Germany commits $2 billion for at least 1,000 hydrogen stations
http://green.autoblog.com...rogen-stations/

Za 2 mld USD można by postawić przynajmniej 50 tysięcy stacji szybkiego ładowania (licząc bezpiecznie 40 tys. USD za stacje). Nawet jeśli założyć, że jedna stacja na wodór mogłaby obsługiwać kilka samochodów jednocześnie, to i tak gołym okiem widać, że terminale elektryczne bardziej się opłacają. Nie rozumiem jak można inwestować w wodór, szczególnie że sprawność tych pojazdów jest mniejsza, a zasięg w zasadzie podobny do elektrycznych z aku litowo-jonowymi. :roll:
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-04-15, 21:47   

RaveN, za 40 tys. USD nie kupisz nawet Nissana Leaf, a o wybudowaniu za takie pieniądze stacji szybkiego ładowania (kilka MW mocy), nie ma co marzyć. Bezpieczniej byłoby dopisać co najmniej jedno zero, chyba że "szybkie" oznacza np. 3-4 godziny.
 
     
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1072
Wysłany: 2010-04-15, 22:13   

AAA222 napisał/a:
RaveN, za 40 tys. USD nie kupisz nawet Nissana Leaf, a o wybudowaniu za takie pieniądze stacji szybkiego ładowania (kilka MW mocy), nie ma co marzyć. Bezpieczniej byłoby dopisać co najmniej jedno zero, chyba że "szybkie" oznacza np. 3-4 godziny.

Proszę nie pisz nieprawdy. Nissan w USA będzie bez żadnych dopłat sprzedawany za 33 tys. USD . Po drugie pojedynczy terminal szybkiego ładowania o mocy 50 kW dla jednego samochodu (taki jak na zdjęciach w tym wpisie ) kosztuje około 40 tys. USD. Poza tym Nissan zapowiedział, że zbije obecną cenę dosyć mocno, nawet o połowę.

Jakby tego było mało to można na dowód przeczytać wpis o chińskiej stacji do ładowania. Koszt 3,37 mln USD, ale będzie mogła ładować 45 samochodów (75 tys. USD na stacje, przy czym najprawdopodobniej są to terminale większej mocy dla autobusów, może 200 kW). Tak czy siak, za 2 mld można zbudować około 600 takich stacji (każda na 45 pojazdów). A 1000 stacji wodorowych raczej będzie miało tylko kilka dystrybutorów.

Wystarczy policzyć:
:arrow: 2 mld na 50 tys. terminali szybkiego ładowania po 40 tys. USD obsłuży jednocześnie 50 tys. aut
:arrow: 2 mld na 1 tys. stacji wodorowych obsłuży jednocześnie nie więcej niż 10 tys. aut (jeśli będzie 10 dystrybutorów)
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-04-16, 00:31   

RaveN, pozwól, że Cię zacytuję: "w Japonii auto będzie kosztowało około 40 500 USD (około 32 200 USD po uwzględnieniu rządowych dopłat)". Rozumiem, że po Leaf'a wybierasz się do USA, a nie do Japonii ;) .
Jeśli pod pojęciem "stacja ładowania" rozumiesz pojedynczy terminal o mocy 50 kW, to zgoda. Jednak rozsądniejszym byłoby wyposażanie stacji w co najmniej kilka terminali, żeby nie trzeba było zbytnio krążyć po mieście w poszukiwaniu wolnego stanowiska, lub czekać w kolejce. Koszt wybudowania jednego terminalu w stacji z 45 terminalami jest z pewnością znacznie niższy od kosztu wybudowania pojedynczego terminalu lub terminalu w stacji z kilkoma terminalami. Weź też pod uwagę, że z wiadomych względów wybudowanie czegokolwiek w Chinach jest znacznie tańsze niż w Niemczech.
Nie wiem, czy kryterium ilości obsługiwanych jednocześnie aut jest akurat odpowiednie do wykazywania "wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiej Nocy", ale skoro już zaczęliśmy... Te 593 stacje po 45 terminali każda, to razem 26685 terminali, czyli maksymalnie 53370 aut obsłużonych w ciągu godziny, każde z nich z zapasem energii na max 150 km. Dziesięć dystrybutorów w przeciętnej stacji wodorowej, to zdecydowanie za dużo, przyjmijmy, że tak jak na przeciętnej stacji benzynowej będzie ich 5. Średnia prędkość ładowania sprężonego wodoru wynosi 0,78 kg/min (przy ciśnieniu 350 bar, jest też system z 700 barami). Średnie zużycie wodoru wynosi 12,4 g/km. Tankowanie auta na 150 km trwało więc będzie średnio 2,4 minuty, przyjmijmy że razem z pozostałymi czynnościami operacyjnymi będzie to 5 minut. Pięć tysięcy dystrybutorów wodoru może więc zaopatrzyć w ciągu godziny maksymalnie 60000 aut. Wychodzi prawie na to samo. Zatankowanie auta wodorem na 450 km trwało będzie nieco ponad 7 minut. Jeśli ktoś chciałby sprawdzić założenia, to dane znajdzie tu.
 
     
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1048
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2010-04-16, 05:57   

A ile kosztuje produkcja wodoru a ile produkcja energii elektrycznej?
I jaka będzie cena każdego paliwa na przejechanie powiedzmy 100 km?
 
     
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-04-16, 06:19   

Nie wiem, czy można uznać to za wiarygodne źródło, ale zacytuję: "Nissan CEO Carlos Ghosn has revealed that the Leaf will be priced similarly to a high-spec version of a diesel-powered compact car. In Europe, the Leaf is priced at about 35,000 euros ($47,200) to 40,000 euros ($54,000) depending on the brand. The Leaf is set to go on sale in Europe and the US later this year."
@zeeltom, nie chodzi o to, ile kosztuje produkcja czegoś, ale za ile będą Ci to coś sprzedawać - patrz benzyna. Odpowiem pytaniem. A ile będzie kosztowała 1kWh "tankowana" na stacji szybkiego ładowania ?
 
     
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-04-16, 07:03   

Tu chyba nieco precyzyjniej z nieco wiarygodniejszego źródła: Nissan CEO Carlos Ghosn has previously said the Leaf will cost as much as a high-spec version of a diesel-powered compact car, which in Europe is about 35,000 euros ($47,200) to 40,000 euros ($54,000) depending on the brand.
 
     
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1048
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2010-04-16, 12:28   

E... no chyba chodzi o koszt produkcji, bo inaczej co? będą sprzedawać taniej, niż koszt produkcji? I będą dokładać do interesu?
Chyba, że to ma być jakaś filantropia :)
 
     
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-04-16, 14:41   

zeeltom,
Koszt produkcji byłby interesujący, gdybyś chciał to "cuś" produkować, np. chałupniczo na własne potrzeby. Jako klienta detalicznego interesuje Cię cena detaliczna tego co będziesz "tankował", po uwzględnieniu wszelkich marż i podatków. A to już zupełnie dwie różne sprawy, tak jak koszt produkcji, i cena detaliczna benzyny. Jesteś pewien, że kiedy wpływy do budżetu ze sprzedaży paliw ropopochodnych zaczną spadać, państwo nie odbierze sobie różnicy w cenie prądu lub wodoru ? Ja jestem pewien, że odbierze, i to z nawiązką, w końcu musi skądś brać pieniądze. Ponieważ wpływy do budżetu nie mogą zmaleć, udział dodatkowych obciążeń w cenie "ekologicznego paliwa", którego zużywali będziemy przecież znacznie mniej, będzie znacznie większy. Żeby zbilansować budżet państwo będzie musiało "dociążyć" cenę paliwa tak, żeby za każdy kilometr przejechany EV-ką wpłynęło mu do kasy tyle, ile wpływa obecnie, gdy jeździmy spalinówkami. W takiej sytuacji koszt produkcji wobec ceny detalicznej, niezależnie od tego co będziesz tankował, to będzie zapewne pikuś, Pan Pikuś, tak jak to jest np. w przypadku spirytusu, tego do "tankowania" inaczej ;) . Oczywiście, państwo prowadzi określoną politykę, i może zgarnąć całość lub część brakującej kasy w innym miejscu, np. podnosząc nam wszystkim podatki.
 
     
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1072
Wysłany: 2010-05-21, 18:32   

AAA222 napisał/a:
Wychodzi prawie na to samo.

Wracając do dyskusji o infrastrukturze. Nissan ogłosił cenę standardowych terminali do ładowania od 0 do 80% w 20-30 minut o mocy 50 kW - 16,3 tys. USD. To oznacza, że moje bezpieczne szacunki 40 tys. USD za terminal były bardzo bezpieczne. Ponadto tak niska cena już na tym etapie potwierdza jedynie, że koszt infrastruktury dla EV będzie kilkukrotnie niższy od infrastruktury wodorowej.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-05-24, 11:03   

Jak za szafkę z prostownikiem, to i tak drogo. Rozumiem, że koszty zabudowy tego urządzenia pokryje ktoś inny.
 
     
zeeltom 


Wiek: 60
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1048
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2010-05-24, 13:18   

To nie jest tylko szafka z prostownikiem.
 
     
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-05-24, 15:54   

zeeltom, żartowałem ;) Zakup samego terminalu, to niestety nie koniec inwestycji, podobnie jak zakup dystrybutora w przypadku stacji benzynowej. Pozostaje jeszcze wcale niemały koszt stacji transformatorowej, transformatora(ów), koszt linii napowietrznej i/lub linii kablowych itp. Generalnie, kosztami nie ma się co przejmować, bo z przyjemnością pokryją je ci, którzy będą potem na tych instalacjach zarabiać.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 13