Silnik z Lexus RX400H |
Autor |
Wiadomość |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-01-31, 22:24 Silnik z Lexus RX400H
|
|
|
Witam
Potrzebuję danych na temat silnika stosowanego w Lexusach RX400H w tylnim moście
Przykład:
http://allegro.pl/most-dy...5945260505.html
Wiem że silnik AC ma 50kW (~64KM) zintegrowany z dyferencjałem więc dosyć ciekawa baza do konwersji.
Może ktoś ma wiedzę na temat:
- asynchroniczny czy PMSM (magnesy)
- napięcie i prąd znamionowy
- chłodzenie olejem mechanizmu różnicowego ?
- do pracy ciągłej czy dorywczej ?
W Lexusie pracuje on w trybie 4x4 i przy mocnym przyspieszaniu a w trybie PureEV i spalinowym nie pracuje więc może nie być dostosowany do ciągłej pracy.
Może ktoś ma zdjęcia wnetrza/przekroju.
Pozdrawiam
Carcik |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2016-01-31, 23:13
|
|
|
Rysunki techniczne z numeracją fabryczną elementów znajdziesz na stronach RU ( znajomość języka się przyda)
http://catalog.autodoc.ru/toyota/# poźniej wprowadź model itd ( dasz sobie radę)
Jest wiele stron tego typu ale trochę ich trzeba poszukać. |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-01, 10:37
|
|
|
http://www.crown-motors.c...20-%20MHU38.pdf
Strona 6 na dole:
Rear Electric Motor
(4WD Model Only)
Rear Sub-Frame 3-phase high voltage AC permanent magnet electric motor contained in
the rear transaxle used to power the rear wheels.
Słowo pernament magnet oznacza że jednak siedzi tam 50kW (67KM) silnik PMSM
Na następnej stronie (7) jest nawet potwierdzenie że przedni silnik też jest z magnesami.
Dalsze wertowanie internetu ukazało że Lexusik ma pakiet 288V lecz jest przetwornica która przetwarza napięcie pakietu na 650V DC które jest dopiero podawane na falowniki. To konkretne napięcie może wskazywać że silniki mają nominalne napięcie: 650VDC / v2' = 460VAC więc każdy przemysłowy falownik wektorowy (nie U/f) na 400-440V AV powinien prawidłowo współpracować z tym silnikiem.
Nadal poszukuje informacji na temat chłodzenia tego silnika. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 545 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2016-02-01, 13:17
|
|
|
Pewnie jest chłodzony cieczą. A ma to jakieś funcamentalne znaczenie przy konwersji? Jakiekolwiek by było albo nie da się to zaadoptować |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-01, 15:54
|
|
|
Myślę że chłodzenie jest dosyć ważne, silnik ma 50kW, nawet przy 96% sprawności straty w silniku to 2kW.
Wiadomo że taka sprawność jest tylko w wąskim zakresie, normalne rozruchy spodziewać się trzeba 86%-88% sprawności = straty ~5-6kW
To już jest taka moc że może uszkodzić uzwojenia, a do końca nie wiem czy Lexus używa tego silnika dorywczo(brak chłodzenia) czy ciągle(jakiś przepływ oleju/wody).
Silnik który można kupić nie widać specjalnie węży/króćców czy możliwości montażu nadmuchu, jest kilka żeberek tylko. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1572 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-02-01, 19:40
|
|
|
Akumulator tego samochodu ma chyba 8Ah pojemności, przy 288V więc raczej godzinę nie pojedzie |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-01, 20:01
|
|
|
Z jednej strony gienek masz racje, jak Prius 2kWh na kilka kilometrów.
Ale ma tryb 4x4 gdzie spaliniak robi za prądnice i już czas pracy może być dowolnie długi... chyba... |
|
|
|
 |
KGB
Antypartyzant
Wiek: 38 Dołączył: 28 Lis 2013 Posty: 543 Skąd: z łona matki
|
Wysłany: 2016-02-01, 21:02
|
|
|
a jak jest ladowana ta bateria ?
bo jezeli silnik elektryczny realizuje naped 4x4 to musi czasami pracowac dluzszy czas i wtedy powinien byc dostosowany do pracy ciaglej |
_________________ dużo jeżdżę i lubię jeździć, ale jak jeżdżę po autostradach, to czasami zdarza się, że widzę takich wariatów co zapierd...a, aż głowa puchnie....
ledwo co ich wyprzedzam |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-01, 22:02
|
|
|
Akumulator ładuje silnik w czasie pracy, no i standardowo w czasie hamowania silnik chyba tylko właśnie ten tylni chyba odzyskuje energię. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1572 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-02-01, 22:17
|
|
|
Te aku to nie mogą być tak ładowane i rozładowywane, bo jednak mają jakąś Rw i się gotują (starsze wersje chłodzone były wentylatorami, nowsze cieczą) i mimo wszystko nie podziałałyby za długo, ale nie wiem jak to działa. Może te 650V jest, aby był łatwiejszy odzysk |
|
|
|
 |
KGB
Antypartyzant
Wiek: 38 Dołączył: 28 Lis 2013 Posty: 543 Skąd: z łona matki
|
Wysłany: 2016-02-01, 23:42
|
|
|
jak silnik z magnesami stalymi, to faktycznie wyzsze napiecie pozwala na latwiejszy odzysk,
a w silniku obcowzbudnym nie ma takiej potrzeby,bo reguluje sie wzbudzeniem,
chyba ze cos pokrecilem |
_________________ dużo jeżdżę i lubię jeździć, ale jak jeżdżę po autostradach, to czasami zdarza się, że widzę takich wariatów co zapierd...a, aż głowa puchnie....
ledwo co ich wyprzedzam |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-02, 00:02
|
|
|
te NiMh maja własne wbudowane dmuchawy do chłodzenia,
co wy teraz dajecie z tym odzyskiem, w silnikach AC odzysk realizuje się poprzez zadawanie odpowiednio "wolniejszego" pola magnetycznego i w taki sposób wymusza się w prosty sposób prace generatorową w dowolnym zakresie prędkości do zatrzymania.
Każdy sterownik realizuje ten proces bez wielkiej ingerencji, kilka kliknięć i falownik już odzyskuje energię z hamowania. To silniki DC potrzebują dodatkowych układów do odzysku... |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
zinho
Wiek: 26 Dołączył: 25 Sie 2015 Posty: 49 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-02-02, 02:21
|
|
|
NiMh muszą być rozładowywane do końca bo mają efekt pamięci |
|
|
|
 |
gienek333
Dołączył: 20 Sty 2013 Posty: 1572 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2016-02-02, 09:20
|
|
|
Nie, efekt pamięci mają Ni-Cd. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-02, 09:31
|
|
|
Spytajcie się kogoś w P106E czy zauważył efekt pamięci... ciężkie do odtworzenia są warunki żeby on powstał, to nie jest jedno ładowanie i już efekt trwale wystąpił.
Prosił bym o powrót na odpowiedni temat, przypominam temat: Silnik Z Lexusa RX400h
Wystarczy na tym forum pogadanek na kilka stron off-topu o wyższości Ampery/Leafa/P106
Może ktoś posiada jakieś informacje na temat chłodzenia, lub jaki reżim pracy ma ten silnik ? |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
mat02
Dołączył: 17 Sty 2016 Posty: 6
|
Wysłany: 2016-02-02, 11:34
|
|
|
@Czarcik też interesowałem się tym silnikiem, bo jest bardzo tani jak na swoje możliwości.
http://forums.aeva.asn.au...2435_page2.html
tutaj znajdziesz trochę informacji.
Zastanawiam się tylko nad sterowaniem takiego silnika. Możesz podać jakiś konkretny model takiego przemysłowego inwertera? Na forum diyelectriccar.com budują kontrolery współpracujące z oryginalnym inwerterem Priusa. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-02, 12:06
|
|
|
Przeryłem już to podane forum, silnik jest PMSM więc falownik musi mieć sterowanie wektorowe, zwykłe mają skalarne (zwane też U/f).
Przykłady wektorowych falowników:
Danfoss VLT 3000
Danfoss VLT 5000
Ogólnie taki falownik ma wejście na enkoder (8linii danych) i producenci się chwalą głownie napisami VECTOR itp. Można go poznań też po tym że musi posiadać LEM'y (takie przekładniki prądowe) na swoich wyjściach.
Budowa takiego falownika od podstaw jest nie realna dla nawet zdolnego elektronika. Algorytmy sterowania wektorowego są bardzo skomplikowane i nie realne do odtworzenia bez wielkiego działu badawczego. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
KGB
Antypartyzant
Wiek: 38 Dołączył: 28 Lis 2013 Posty: 543 Skąd: z łona matki
|
Wysłany: 2016-02-02, 12:44
|
|
|
przy takim sterowniku przejmujesz sie chlodzeniem
wyjdzie w praniu,czy ma podlaczona wode,czy nie ma - chlodnica,pompka i troche weza to piczy wlos pod wzgledem kosztow i skomplikowania przy zlozonosci sterowania tym silnikiem |
_________________ dużo jeżdżę i lubię jeździć, ale jak jeżdżę po autostradach, to czasami zdarza się, że widzę takich wariatów co zapierd...a, aż głowa puchnie....
ledwo co ich wyprzedzam |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-02, 13:11
|
|
|
No i tu właśnie jest kwintesencja, silnik w doskonałym stanie kosztuje do 500zł a sterownik do 2000zł.
Taniej niż Lemka Bułgary i inne silniki do domowego EV... A sterowniki do nich też sporo wołają.
I niech ktoś powie że AC jest drogi i skomplikowany. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-02-02, 14:53
|
|
|
Brawo , piękna reklama AC , dodam że mam taki silnik w piwnicy i jest wypełniony płynem jak automatyczne skrzynie biegów ale bez wyjść na zewnętrzne chłodzenie (trzeba by dorobić dla pewności działania ) |
|
|
|
 |
EVgarage

Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 545 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2016-02-02, 21:30
|
|
|
To idealnie, mówiłem, że nie trzeba się tym przejmować. Te Danfosy też dość fajne się wydają. Za taką cenę to nie ma się nad czym zastanawiać |
_________________ Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/ |
|
|
|
 |
Ed
Dołączył: 14 Sty 2015 Posty: 43 Skąd: Swarzędz
|
Wysłany: 2016-02-02, 22:01
|
|
|
Brakuje zatem jeszcze tylko jakiegoś równie taniego przekształtnika z DC na 3f AC |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-02, 23:12
|
|
|
Każdy falownik zamienia 3f AC mostkiem zaraz na DC i dopiero z tej szyny DC jest generowany przebieg AC dla silnika. Większość falowników (wszystkie duże) mają osobne wejście na szynę DC gdzie podaje się od razu prąd stały z akumulatorów.
Taki myk |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
Ed
Dołączył: 14 Sty 2015 Posty: 43 Skąd: Swarzędz
|
Wysłany: 2016-02-03, 20:25
|
|
|
Aha, no tak, faktycznie może tak być. Super!
To do jakiego auta chcesz to zapakować? ;D |
|
|
|
 |
|