SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ford Transit MK1 - zamiana na napęd elektryczny
Autor Wiadomość
rafalrafal

Dołączył: 25 Wrz 2020
Posty: 4
Wysłany: 2020-11-10, 10:14   Ford Transit MK1 - zamiana na napęd elektryczny

Witam.
Mam pytanie teoretyczne. Zastanawiałem się czy można przerobić starego Vana i włożyć mu silnik elektryczny.
Widziałem przeróbki samochodów osobowych ale nie mogłem znaleźć przerobionych wersji samochodów typu VAN.

Chodzi mi dokładnie o model Ford Transit MK1. Przykładowe zdjęcie umieściłem w załączniku.

Jeśli jest możliwość przerabiania takich "dużych" aut to jakiej wielkości powinny być silniki do takich samochodów? Czy dla samochodów elektrycznych ma znaczenie czy napęd jest przednionapędowy czy tylnonapędowy? Akurat ten Ford ma napęd na tył.

Ford_Transit.jpg
Zdjęcie z Wikipedii
Plik ściągnięto 2848 raz(y) 19,36 KB

 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3184
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2020-11-10, 13:29   

Mozna bez żadnego problemu .
Pytanie tylko takie jaki masz na to budżet.
Najłatwiej i najtaniej przełozyć kompetny napęd z istniącego samochodu elektrycznego .
Najtaniej będzie to przełożyć np ze starego Berlingo/partnera Electrique.
Można też bez większych przeróbek przełozyć z Frda Transita Connecta ( Azure Dynamics)
I takie i takie znajdziesz na portalach ogłoszeniowych albo tez skontaktuj się z naszym kolega Pir-serwis ( chyba ma coś na zbyciu )
Zarówno Berlingo jak i Transit maja napęd na przód .
A jaka moc silnika wystarczy do takiego vana?
W zależności od masy wystarczy nawet tak mało jak i w Berlingo :)
Masa berlingo bez/z ładunkiem 1450/1950 kg
Masa Forda AZD bez/z ładunkiem 1791/2291 kg

Berlingo 28 kW max, 18 kW ciągła
Moment 180 Nm max ,100 Nm ciągła
Ford Transit Connect AZD : 105 kW max, 52 kW ciągła
Moment 292 Nm max ,117 Nm ciągła
Przyśpiesznia są nieporównywalne .
Oczywiście zużycie zależy tez od masy
Berlngo to około 180W/km
Ford 300W/km
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 2081
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2020-11-10, 13:52   

Ja bym raczej poszedł w napęd z e-NV200 (albo leafa, prawie to samo). Kompletne zestawy można kupić nawet w naszym dziale ogłoszeń. Napęd na przód, więc jakaś rzeźba byłaby konieczna (prawdopodobnie musiałbyś zostawić oryginalną skrzynię biegów). Przy aucie przednionapędowym byłoby o tyle prościej, że możnaby spróbować dać również przekładnię z leafa. W tylnym napędzie nie ma jak tego zrobić.

Moc byłaby już współczesna, a koszty nie jakieś dramatycznie wysokie.
 
 
Ekolega 
BMW i3 94ah


Wiek: 43
Dołączył: 03 Gru 2019
Posty: 267
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-11, 11:19   

Albo kupic najtansze i3 i zrobic przekladke, naped na tyl i wszystko powinno sie zmiescic podnoszac podloge troche.
 
 
rafalrafal

Dołączył: 25 Wrz 2020
Posty: 4
Wysłany: 2020-11-11, 13:44   

Dzięki bardzo za odpowiedzi na mój temat.
Co do budżetu - to na razie są teoretyczne rozważania, które wynikły z rozmowy ze znajomymi.

Ten Ford ma napęd na tył, a silnik ma z przodu. Nie wiem jakie te silniki elektryczne są wielkie ale może udało by się go zmieścić od razu przy tylnych kołach. (czy to ma sens - nie wiem :) ). Albo przeróbka napędu na przód - czy to też ma sens i jest możliwe i ma sens to też nie mam pojęcia :)

Nie wiem czy dobrze myślę ale nie do końca można porównać prędkości maksymalne (moce silników elektrycznych?) w podawanych przez Panów modelach? Bo np. Leaf czy inne i3 mają inny współczynnik oporu powietrza (dobrze rozumuje?) niż taki Ford. I aby uzyskać "pożądaną" prędkość maksymalną możliwe, że będzie trzeba użyć większego silnika i większej baterii ?

Załóżmy, że takie "przyzwoite" parametry takiego "klasyka":
- maksymalna prędkość 130/150 km/h - wyprzedzanie tirów (możliwość jazdy ciągłej z prędkością ok.100/110km/h)
- możliwość podjazdu pod górę :) (załóżmy, że przejazd do Austrii na narty :) )
- zasięg ok. 200km

Czy znacie "współczesne" busy z napędem tylko elektrycznym?

A co do zakupu "zestawu startowego" z innego elektryka.
- przekładka polega również na wykorzystaniu oryginalnego systemu ładowania?
- czy można "samemu" rozbudowywać baterię z auta elektrycznego ?
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3184
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2020-11-11, 15:05   

rafalrafal napisał/a:
Co do budżetu - to na razie są teoretyczne rozważania, które wynikły z rozmowy ze znajomymi.

To chyba będzie dla Ciebie kluczowa kwestia która zapewne zniechęci Cie do zrobienia takiej konwersji

rafalrafal napisał/a:
Ten Ford ma napęd na tył, a silnik ma z przodu. Nie wiem jakie te silniki elektryczne są wielkie ale może udało by się go zmieścić od razu przy tylnych kołach. (czy to ma sens - nie wiem :) ). Albo przeróbka napędu na przód - czy to też ma sens i jest możliwe i ma sens to też nie mam pojęcia :)

Przeróbka na napęd na przód nie jest łatwa ale możliwa ( ale wymaga dostepu do kompetnego systemu napędu na prżód wraz z oryginalną przekłądnią od silnika elektryznego .
Oczywiście łątwiej będzie połaczyć silnik elektryczny do istniejącej przekłądni czyli podłaczyc zamiast silnika spalinowego silnik elektryczny . W sumie to jak znajdziesz silnik o odpowiednich paramertach to jest to tylko dorobienie odpowiedniego połączenia pomiędzy silnikiem elektrycznym a obudową skrzynii biegów



rafalrafal napisał/a:
Nie wiem czy dobrze myślę ale nie do końca można porównać prędkości maksymalne (moce silników elektrycznych?) w podawanych przez Panów modelach? Bo np. Leaf czy inne i3 mają inny współczynnik oporu powietrza (dobrze rozumuje?) niż taki Ford. I aby uzyskać "pożądaną" prędkość maksymalną możliwe, że będzie trzeba użyć większego silnika i większej baterii ?

Wchodzisz raczej na grunt który wymaga sporej wiedzy technicznej. Silniki elektryczne mogą pracować tylko w ściśle okreslonym zakresie prądkości obrotowej. Musiałbyś przeliczyć obroty silnika /przłożenie przekładni/obroty kół na pradkości . Ale z tego co piszesz to amatrosko takich prędkości mak są trudne do osiągniecia w konwersjach .

rafalrafal napisał/a:
Załóżmy, że takie "przyzwoite" parametry takiego "klasyka":
- maksymalna prędkość 130/150 km/h - wyprzedzanie tirów (możliwość jazdy ciągłej z prędkością ok.100/110km/h)

Wszystko jest możliwe ale budżetu Ci nie starczy
[quote="rafalrafal"- możliwość podjazdu pod górę :) (załóżmy, że przejazd do Austrii na narty :) )[/quote]
Nawet stary Berlingo da radę
[quote="rafalrafal" zasięg ok. 200km [/quote]
Wszystko jest możliwe ale budżetu Ci nie starczy
rafalrafal napisał/a:
Czy znacie "współczesne" busy z napędem tylko elektrycznym?

Nissan eNV200, VW - Ecrafter, MB EVito ale żaden z nich raczej nie spełni twoich parametrów jazdy .
Jedyny który Cię by zadowolił to zapewne Tesla Cybertruck ( ale na razie jest tylko w wersji pickup)
Ja mam na zbyciu takią cieżarówkę elektryczna którą w całości możesz wykorzystać jako dawcę kompletu częsci do konwersji .


rafalrafal napisał/a:
A co do zakupu "zestawu startowego" z innego elektryka.

To dla Ciebie chyba jedyna opcja

rafalrafal napisał/a:
przekładka polega również na wykorzystaniu oryginalnego systemu ładowania?

Do Twoich parametrów niezbędy będzie naprawdę olbrzymi pakiet , a zazwyczaj mało która firma robi tak szybkie wbudowane łądowarki . Możesz kupić np taniego Smarta ED i wykorzystać od niego szybką ładowarkę 22 kW

rafalrafal napisał/a:
- czy można "samemu" rozbudowywać baterię z auta elektrycznego ?

Można bez problemu ale budżet i jeszcze raz budżet
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Ekolega 
BMW i3 94ah


Wiek: 43
Dołączył: 03 Gru 2019
Posty: 267
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-11, 16:18   

200km zasiegu przy 110km/h to juz musi byc konkretna bateria, dysponujesz kwota ponad 60tysiecy na ten pomysl ?
Bo tego nie zrobisz za 20....
 
 
rafalrafal

Dołączył: 25 Wrz 2020
Posty: 4
Wysłany: 2020-11-18, 13:03   

Dzięki za odpowiedź.
Czytając te odpowiedzi nasunęło mi się jedno pytanie - po co robi się konwersję ? Jest to fanaberia?
Wszystko rozbija się o koszty a z tego co piszecie to koszty nie są tanie.

Zaciekawiło mnie stwierdzenie
Ekolega napisał/a:
200km zasiegu przy 110km/h to juz musi byc konkretna bateria ...


Nowoczesne auta nie potrafią tego dokonać ?
 
 
lookash_c
lookash_c

Dołączył: 02 Sie 2019
Posty: 248
Skąd: Niecki / Białystok
Wysłany: 2020-11-18, 13:49   

rafalrafal napisał/a:
Czytając te odpowiedzi nasunęło mi się jedno pytanie - po co robi się konwersję ? Jest to fanaberia?
Wszystko rozbija się o koszty a z tego co piszecie to koszty nie są tanie.


IMO można nazwać to fanaberią. W takim przypadku jak ten jest to jednostkowa "zabawa", która wiąże się z koniecznością poświęcenia wielu godzin pracy, a co za tym idzie sporo kosztuje.

Cytat:
Zaciekawiło mnie stwierdzenie
Ekolega napisał/a:
200km zasiegu przy 110km/h to juz musi byc konkretna bateria ...

Nowoczesne auta nie potrafią tego dokonać ?


Potrafią. Ale mają spore pakiety akumulatorów. W przypadku aerodynamiki Transita obawiam się, że 40 kWh nie wystarczy ;-) A takiej pojemności bateria z Leafa to koszt ok. 25000 zł.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3184
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2020-11-18, 13:53   

taki zasięg przy tej prędkości osiągają EV o niskiej masie , dobrym Cx i dużej baterii .
I mówimy o budżetach 100 kzł+ ( za używki)
A ty chcesz mieć takie parametry przy staruszku o dużej masie, sporym przyśpieszeniu i aerodynamice cegły.
Wraz ze wzrostem prędkości ponad 40 km/h moc niezbędna do napędu rośnie z kwadratem prędkości . Bo to jest fizyka.\
A duża moc potrzebuje dużej baterii.
Przy znacznie lepszych parametrach Cx Ford Transit connect z 2011 roku ( podawałem Ci parametry silnikowe) z baterią 28 kWh przy stałej jeździe z prędkością ok 50 km/h ma szanse przejechać 120 km .
Przy jeździe z prędkościami około 100 km/h przejedzie już tylko 80 km .
Dalej nie próbowałem bo dla mnie dzisiaj to wół roboczy . Ale przy wożeniu obciążenia rzędu 300 kg na pace przy tej miejskiej prędkości w Warszawce ( akurat jeżdżę późnymi wieczorami gdzie ruch jest obecnie mały) i większośc trasy pokonuję przy 70 km/h . To po 70 km już mi przypomina o konieczności doładowania.
PS jeżdżę bez ogrzewania bo ono zabiera najwięcej z zasięgu ( grzałka elektryczna ma moc 5 kW)
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 2081
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2020-11-18, 14:06   

rafalrafal napisał/a:
Dzięki za odpowiedź.
Czytając te odpowiedzi nasunęło mi się jedno pytanie - po co robi się konwersję ? Jest to fanaberia?
Wszystko rozbija się o koszty a z tego co piszecie to koszty nie są tanie.

Zaciekawiło mnie stwierdzenie
Ekolega napisał/a:
200km zasiegu przy 110km/h to juz musi byc konkretna bateria ...


Nowoczesne auta nie potrafią tego dokonać ?


Popatrz na bryłę i opory powietrza tego elektryka:


Porównaj je teraz z tym klockiem, którego przedstawiłeś. Dodam, że auto ze zdjęcia nie jest zbyt dużym dostawczakiem ale i tak przy baterii 40kWh i przy autostradowych prędkościach maksimum jego możliwości to 200km. Przy niższych prędkościach można liczyć na więcej.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 3184
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2020-11-18, 14:46   

Masz na otomoto niezłego transita za grosze ( chociaż tylko z działającą połową baterii )

Za 2podobną kwotę sprzedam Ci sprawną baterie :) do tego modelu
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 16