SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2015-11-25, 09:44
samochód elektr. z silnikiem asynchronicznym
Autor Wiadomość
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2013-04-10, 22:32   

Witam wszystkich po zimowej przerwie w jeżdżeniu elektrycznym samochodem Rover 75 ( z powodu braku ogrzewania ) . Dzisiaj wyjechałem na przejażdżkę do OBI ( słoneczko , wiosna , pięknie , jedziemy ) w międzyczasie dołożyłem jeszcze dwa aku. 12V56Ah i chyba przedobrzyłem ( razem 370V DC ) , jak dojechałem falownik pokazał błąd R-16 ( teraz mam Danfossa ). Czarno to widzę , dźwiek silnika wskazuje na zwarcie i falownik mówi to samo , Chyba po roku zajechałem silnik . Przewinięcie ok. 1200zł , robocizna 2h . Rozpoczynam projektowanie nowej obudowy stojana silnika AC ( wprowadzenie płynu chłodzącego na czoła uzwojeń i na wirnik ) co pozwoli na ponad dwa razy większe przeciążenia niż przy chłodzeniu płynem wyłącznie obudowy silnika . Przeróbka chłodzenia po zlocie w Żyrardowie.
Wszystko to nic w porównaniu z kłopotami z 30szt akumulatorami żelowymi i ich ładowaniem .

Na własnym przykładzie ostrzegam wszystkich chętnych do przeróbki na elektryka samochodów powyżej 1000kg na AKUMULATORACH ŻELOWYCH lub KWASIAKACH TRAKCYJNYCH .
Tylko litowo polimerowe , era kwasiaków różnej produkcji i żelówek minęła.
Jak macie wątpliwości piszcie maile , będę wyjaśniał do skutku .

Cały potencjał i postęp w motoryzacji elektrycznej tkwi w akumulatorach .

Pozdrawiam i do zobaczenia na zlocie w Żyrardowie
Adam
 
 
tomektymanski


Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 208
Wysłany: 2013-04-11, 12:39   

Tak jak ja przestrzegam przed konwersjami na silnik szczotkowy ...
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1431
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-04-11, 17:35   

Dlaczego nie na szczotkowych? Ja uważam że do samochodu są najlepsze obcowzbudne silniki z ang. sepex.
 
 
tomektymanski


Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 208
Wysłany: 2013-04-12, 09:54   

Chociażby ze wględu na brak możliwości efektywnego chłodzenia takich silników, albo brak szczelności obudowy.
Sepexy kiedyś montowali w Melexach, a teraz widzę że już mają jakieś AC.

Pytanie z ciekawości do evdrive:
A Ty masz AC indukcyjny ? Jak chcesz chłodzić wirnik i w czym ma to pomóc ?
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2013-04-12, 14:54   

Mam AC - indukcyjny , dorobiłem aluminiową obudowę i puściłem płyn chłodzący ( pompa el. , chłodnica , wiatrak ) . Kilka dni temu przegrzałem silnik , dzisiaj rozebrałem i stojan do przezwojenia , poszły dwa zezwoje . Zamierzam wprowadzić wymuszone chłodzenie w czoła uzwojeń i wirnik , powietrze ( łatwiej ale mniej skutecznie ) albo płyn ( dużo trudniej - wycieki ) . Myślę nad wydrążeniem wału wirnika i tą drogą wprowadzenie płynu .
 
 
tomektymanski


Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 208
Wysłany: 2013-04-12, 15:36   

Pomysł niezły, ale na wirniku są przecież tylko blachy, czy to pomoże w lepszym chłodzeniu uzwojeń stojana ?
Ja u siebie mam tylko wentylator dmuchający na obudowę silnika, temp. na obudowie nigdy nie była większa od 60 st.
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2013-04-12, 19:26   

Jak spojrzysz na przekrój silnika indukcyjnego to widać że ponad połowa miedzi to czoła uzwojeń które oddają ciepło częściowo przez blachy stojana a częściowo przez powietrze w przestrzeni czół uzwojeń zamkniętych pokrywami łożysk wirnika . A poza tym o ile pamiętam Ty masz fabrycznie dobrany zestaw silnik + sterownik a ja mam kombinację alpejską po minimalnych kosztach i stąd kłopoty , ale ja lubię sobie trochę poeksperymentować .
Martwi mnie tylko czy zdążę z tymi poprawkami na zlot w Żyrardowie.
 
 
tomektymanski


Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 208
Wysłany: 2013-04-14, 08:19   

No to działaj szybko, życzę powodzenia.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1431
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-04-14, 23:00   

Silniki szczotkowe można chłodzić powietrzem, natomiast przy obcowzbudnych nie potrzeba skrzyni biegów (choćby peugeot, czy citroeny fabryczne są na obcowzbudnych). Silniki indukcyjne przy dużych momentach potrzebują dużych prądów, co powoduje straty i grzanie, przy obcowzbudnym moment zwiększamy prądem wzbudzania.
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2013-04-15, 11:46   

Jak ktoś zaczyna przekonywać o wyższości napędów DC szczotkowych nad napędami AC ( i to w temacie poświęconym silnikom asynchronicznym czyli AC ) to mam zawsze ochotę podyskutować , ALE PO CO ? . Ta dyskusja jest przywoływana w tylu tematach i zawsze prowadzi do niezdrowych sporów włącznie z obrażaniem się na wzajem .

Pozdrawiam Adam ;)
 
 
z_power

Dołączył: 16 Kwi 2013
Posty: 70
Skąd: Łódź
Wysłany: 2013-04-16, 00:30   

Witam wszystkich,
przemogłem lenistwo i zarejestrowałem się w końcu aby móc swoje 3gr w tym wątku dopisać ;)

Czy nie byłoby najskuteczniejszym chłodzeniem zastosowanie "klimatyzacji"? Piszę w cudzysłowie ponieważ układ byłby nieco nietypowy: kompresor elektryczny lub napędzany od wału silnika, skraplacz z przodu jak w normalnej klimatyzacji ale zamiast parownika w kabinie - dysze wprowadzające czynnik roboczy do uszczelnionej obudowy silnika prosto na "gołe" uzwojenia. Wymagałoby to wykonania szczelnej obudowy z jednym lub dwoma uszczelnieniami ruchomymi, nie sądzę jednak aby stworzyło to duże dodatkowe kłopoty przy i tak sporym nakładzie pracy nad własną obudową. Simmeringi w kompresorach AC pracują w trudniejszych warunkach więc i tu dałyby radę.
Wady - komplikacja i "pionierskość"
Zaleta - możliwość odprowadzenia kilku kW strumienia ciepła dokładnie z miejsc w których jest generowane (uzwojenia)
Przy okazji można zrobić ogrzewanie kabiny...

Pozdrawiam
Michał
_________________
DIY EV - nie ukończone w 100% ale jeździ.
27000km...
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2013-04-16, 09:44   

Jest to pomysł wydaje mi się bardzo energochłonny i raczej pod aku. litowe. A jeśli już sprężarka klimy to raczej do chłodzenia wnętrza kabiny w lecie ,ale to jest ostatni w kolejce gadżet w samochodach elektrycznych .
Patrzę już trzeci dzień na leżący na stole w garażu wyjęty spalony silnik i nie mogę się zdecydować czy przewijać go czy zacząć od początku z następnym AC z trochę inną obudową ( skuteczniejsze chłodzenie również czół uzwojeń stojana i wirnika )
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2013-04-22, 22:15   

Właśnie zakupiłem nowy silnik AC 22kW 230V Leroy Somer http://allegro.pl/leroy-s...3167037514.html , stary się spalił i nie będę go reanimował gdyż pewnie był za słaby do mojego " czołgu ". Spróbuje go odchudzić wagowo i dodam enkoder i wentylator powietrzny . Chłodzenie wodne po zlocie ( nie zdążę ).
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-11-24, 18:15   

Witam po długiej przerwie , przez te dwa lata modernizowałem pojazd zwiększając jego zasięg do obecnie 150km . Sukcesywnie wymieniałem zużyte aku żelowe na pakiety Li-ion mojej produkcji , podniosłem napięcie do 380V DC , waga pojazdu zmalała o 280kg . Wymiana silnika na nowy 22kW ( chwilowa 36kW) i zmniejszenie masy poprawiło dynamikę jazdy. Mój czas wolny głównie przeznaczałem na produkcję pakietów 48szt połączonych równolegle ogniw 18650 z laptopów . W tym celu zbudowałem stanowisko do ładowania ogniw z BMS ( pasywny " omezovac ") i źródłami prądowymi 1,4A.



Pakiety Li-ion mojej produkcji.








Pakiety w miejscu po kole zapasowym ( również przestrzeń po zbiorniku paliwa została wypełniona pakietami aku.

 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-11-24, 18:40   

Kilka zdjęć wnętrza za tylną kanapą ( Falownik , ładowarki 7szt , przetwornica 380/12V DC/DC, licznik energii ładowania , bezpieczniki i styczniki.
















Po zamknięciu pokrywy falownika i akumulatorów w kole zapasowym bagażnik jest jeszcze całkiem pojemny mimo upchania w nim tylu gratów elektronicznych .
Koła zapasowego w mieście nie wożę ( tylko poza miastem )

 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-11-24, 19:04   

Sterownik falownika i amperomierz , informacja I , U , P , f , alarmy , zmiana ustawień falownika



 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-11-24, 19:17   

Pojedynczy moduł ładowarki 54,3V , 16,8A . Ładowanie z mocą P=6,4kW
Szczerze mówiąc łatwiej mi było dobrać ilość pakietów aku, połączonych szeregowo do napięcia ładowarek 7x54,3v=380,1V niż zbudować ładowarkę na dowolne napięcie.








Gniazdo do ładowania 3f lub 1f



 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-11-24, 19:44   

Kable i przejściówki do ładowania 1f ( 3kW ) i 3f ( 6,4kW ).




Moja domowa stacja do ładowania na zewnątrz budynku zgłoszona do ogólnopolskiej sieci ecomoto i gniazdo 3f 32A wewnątrz garażu z kablem do ładowania ( 9m ).





 
 
z_power

Dołączył: 16 Kwi 2013
Posty: 70
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-11-24, 21:22   

Gratuluję i podziwiam! Widać na zdjęciach duuuużo pracy włożonej, zarówno w pomysł/projekt, jak i w wykonanie. Oby odwdzięczyło się auto wieloma bezproblemowymi kilometrami :)
_________________
DIY EV - nie ukończone w 100% ale jeździ.
27000km...
 
 
MojaTesla 

Wiek: 38
Dołączył: 29 Cze 2014
Posty: 209
Skąd: Bodo
Wysłany: 2015-11-25, 01:42   

EV-drive.eu jaka masz pojemnosc akumulatora?
Da sie to naladowac z ladowarki type2?
22kW (36kW) to wogole przyspiesza? Ile ma do setki? Ile wazy samochod? Ja Tesla potrzebuje 20kW aby jechac ze stala predkoscia :(
Podziwiam
i Pozdrawiam
_________________
Tesla Model S 85 VIN54341
fb.com/MojaTesla
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2297
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2015-11-25, 02:22   

MojaTesla napisał/a:

Da sie to naladowac z ladowarki type2?

Widać na pierwd=szym zdjęciu że tak
MojaTesla napisał/a:

22kW (36kW) to wogole przyspiesza?

A ndlaeczego nie ?
P106 ma 20 kW (szczyt) ale przyśpiesza w 8,5s (do 50tki)
Bo 100 km/h może osiągnąć tylko przy wykorzystaniu energii potencjalnej - ma ograniczenie
_________________
Daj mi lajka na FB :)
https://www.facebook.com/mediapik/
 
 
highend 


Wiek: 42
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 3029
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2015-11-25, 09:29   

niezły zapał i dużo pracy. jestem pod wrażeniem :)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1210
Wysłany: 2015-11-25, 09:47   

Epicki projekt. 5 lat minęło. Na początku jeszcze nieodżałowany yarross angażował się w dyskusję.

Temat przenoszę do Blogów, bo wydaje się, że będzie bardziej pasował.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-11-25, 11:54   

Witam , w porównaniu do Tesli to w ogóle nie przyspiesza, pojazd ważył z aku. żelowymi 3 lata temu 2150kg , obecnie w żelach pozostało jeszcze 24V ( 84kg ) reszta 356V ( Li-ion ) , obecna waga około 1900kg . Przyspieszenie pozwala się nie wyróżniać w jeździe po mieście . Pojemność baterii około 25kWh ( prawie 4500 ogniw 18650 Li-ion + 4szt żele 12V 56Ah ).
Pobór energii 18kWh/100km przy stałej prędkości 80km/h bez ogrzewania .
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-11-25, 12:32   

Dwa tygodnie temu zrobiłem trasę Lublin Wa-wa Poznań i po 2 dniach z powrotem , razem 1100km , jak dla mnie to był szalony wyczyn ( temperatury ok 2° do 5° , zimno więc ogrzewanie , jak słonko w dzień to bez ogrzewania .
Ładowanie po drodze do Warszawy restauracja "Jakubowa Izba " przed Garwolinem , obiadek i ładowanie przez okno z gniazda 3f 32A.
Dalej Warszawa słupek RWE Type2 ul.Nieświeska .
Dalej na autostradzie A2 do Poznania stacje Lotos i BP
Generalnie na większości stacji mają gniazda siłowe 16A lub 32A i są chętni do ich udostępniania w większości przypadków za dziękuję . Mam wszystkie możliwe przejściówki włącznie z Type2 . Na większości stacji gdzie padało moje pytanie o gniazdo siłowe to padała odpowiedź :hm nie wiem i zaczynała się moja agitacja i tłumaczenie gdzie oni mają gniazdo siłowe i to był jedyny problem . A najśmieszniej było na stacji BP i na zmianie same kobitki , bardzo życzliwe i chętne do pomocy ale odpowiedź padła : "co to jest gniazdo siłowe ? " ale wytłumaczeniu i wskazaniu gdzie wszystkie stacje BP mają gniazda siłowe było po problemie .

Stacja BP na A2








Ostatnio zmieniony przez ev-drive.eu 2015-11-25, 12:38, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 13