Przesunięty przez: RaveN 2015-11-25, 09:44 |
samochód elektr. z silnikiem asynchronicznym |
Autor |
Wiadomość |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3058 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2016-02-04, 20:05
|
|
|
To nie jest takie straszne
Już są rozwiązania bezpłatne
Ale problem jest z gniazdem samochodowym - chyba że znajdziesz tanie z rozbitka - bierz wtedy całą elektronikę
A wolne oprogramowanie już jest dostępne
Google Code |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-04, 21:48
|
|
|
Własnie na tym linku nie ma żadnego oprogramowania ani opisu protokołu. Jest tylko to zdjęcie jakie sygnały idą i jak działają. A cały protokół CAN jest tą tajemnicą. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-02-05, 09:07
|
|
|
To jak do tego podejść ?, i czy " skórka warta wyprawy " , bo mi nie chodzi o dużą moc ładowania ( teraz ładuję się z mocą ok. 6.8kW a zmierzam zwiększyć do 13.6kW moc ładowarki pokładowej ) ale o zwiększenie ilości punktów ładowania , gdyż taką moc jaką będę potrzebował zapewnią mi słupki z gniazdami Type 2 ( np. RWE 22kW ). |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-05, 10:38
|
|
|
Adam, trochę źle rozumiesz zasadę działania CHAdeMO...
Ona nie da Ci 230V-400V AC tylko podaje bezpośrednio prąd stały od razu do akumulatorów z pominięciem ładowarki/ładowarek pokładowych.
Żeby proces był bezpieczny co 100ms BMS/układ kontroli baterii podaje do ładowarki dane o zapotrzebowaniu napięcia prądu, temperaturę i kilka innych zabezpieczeń, bo ładowarka nie wie ile Twój pakiet ma Ah ile ma ogniw szeregowo. To BMS/układ kontroli dba o pakiet a parametry ładowania wysyła po CANie a CHAdeMO grzecznie słucha i podaje takie V i takie A.
Po to jest ten CAN i komunikacja. Wyobraź sobie podanie na Twój pakiet 288V chyba z tego co pamiętam, ładowarka Ci poda losowe napięcie np 350DC |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-02-05, 14:16
|
|
|
Wszystko co napisałeś jest w poprzednim poście tylko po angielsku ( zlatan 69 ) i ja mam zamiar właśnie zasilać się bezpośrednio z Chademo napięciem DC z pominięciem ładowarek pokładowych i szukam rozwiązania tego problemu |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-05, 14:58
|
|
|
Bezpieczniejsze było by wymusić na CHAdeMO podanie 360V DC i podać to na ładowarki pokładowe. Przetwornice impulsowe nie potrzebują AC, na DC też śmigają i wtedy już dużo bezpieczniej naładujesz swój pakiet.
Pamiętaj że nie masz BMS, ładowanie po 48V to już spore ryzyko a co dopiero całej baterii prawie 300V bez kontroli ogniw + sporym prądem... |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-02-05, 16:49
|
|
|
Pomysł jest dobry , tylko jak to wykonać . 360V DC trochę dużo , zdaje się potrzeba 325V DC
Faktycznie nie mam pokładowego BMS , dopinam go sporadycznie , co 10-te ładowanie.
Praktycznie podczas każdego ładowania sprawdzam napięcia na tych kilku ( 5% ) podejrzanych pakietach . Duże pakiety , tak jak moje ok. 50p nie rozjeżdżają się tak jak małe ( statystyka ). |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2016-02-05, 22:19
|
|
|
Racja, 325VDC odpowiednik szczytowego 230VAC. Te 360VDC podałem bo pewnie myślałem o 3f gdzie jest 560VDC. Mój błąd.
W takim wydaniu miałbyś CHAdeMO na kształt zwykłego Type1/2 gdzie daje zwykły prąd AC 230/400.
Kwestia opracowania protokołu CAN żeby ładowarka chciała to dać. Nissan mógł zabezpieczyć ten standard jakimiś kodami czy innego typu uwierzytelnianiem co by tylko ich autka mogły się ładować. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-05-02, 12:53
|
|
|
W czasie moich podróży elektrykiem wielokrotnie potrzebowałem się podładować , głównie były to trasy Lublin-Warszawa gdzie po drodze ładowałem się na Orlenie w Rykach ( za free ) . a na A2 do Poznania na stacjach Lotos ( są gniazda 3f na słupkach , trzeba poszukać lub zapytać ) i na Orlenie . Warszawa blisko mojej córki na ul. Nieświeskiej RWE ( spokojna okolica , za płotem ochrona RWE , zostawiałem pojazd na noc i rano zabierałem ) . Ostatnio odwiedziłem Sandomierz , ładowanie i przy okazji darmowy parking w dniu 1maja oczywiście na Orlenie po lewej w kierunku na most , polecam bardzo sympatyczna obsługa , Pan Dawid Kolasiński wskazał mi miejsce i otworzył skrzynkę z gniazdem 3f ( ładowanie oczywiście za free ) . Generalnie mając na pokładzie ładowarkę 3f 7kW i wszystkie przejściówki jestem w stanie ładować się byle gdzie , prawie każdy dom lub firma posiada gniazdo 3f minimum 16A. Kiedyś jak jechałem gdzieś poza lublin starałem się wcześniej znaleźć miejsce do ładowania , teraz po prostu wsiadam do samochodu i jadę , jak mija 100km zaczynam się intensywnie rozglądać za jakimś miejscem do ładowania . Myślałem nad zwiększeniem mocy ładowarki pokładowej ale zrezygnowałem gdyż łatwiej znaleźć gniazdo 3f 16A niż 3f 32A i stwierdziłem że lepiej będzie powoli przystosować mój pojazd do ładowania z chademo . |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-05-24, 12:59
|
|
|
Wybieram się w trasę Lublin - Warszawa - Płock - Ślesin( koło Konina ) , około 400km . Czy ktoś się ładował w Płocku na parkingu Leroy Merlin , czy potrzebna karta dostępu ? |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 44 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1246 Skąd: Ostrowiec
|
Wysłany: 2016-05-24, 13:05
|
|
|
W Płocku jest kolega z forum, może by udostępnił swe gniazdo w razie draki.
Trzeba do niego by sprawdził. wyslę mu sms. |
_________________ Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX
Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 44 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1246 Skąd: Ostrowiec
|
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-05-24, 16:42
|
|
|
Dzięki Mistrzu , jutro będę ok 11.00 w Wa-wie na słupku RWE na ul.Nieświeckiej , zostawiam samochód na ładowanie i jadę rowerami na ul.Uniwersytecką ( a propo kalimaty i stołeczka ) |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3729 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2016-05-24, 22:13
|
|
|
ev-drive.eu napisał/a: | Czy ktoś się ładował w Płocku na parkingu Leroy Merlin , czy potrzebna karta dostępu ? | Ładowałem się w drodze na zlot do Żyrardowa, są tam 2 gniazda Type 2, bez żadnej karty, potrzebujesz tylko własnego kabla. Ładowarki miały jakieś problemy z rozpoczęciem ładowania, ale za którąś próbą jedna z nich zadziałała. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-06-05, 13:23
|
|
|
Ładowarki w Płocku działają .
Pytanie z innej beczki.Czy ktoś z was kto się logował na plugshare umie usuwać zdjęcia . Dodałem swoje gniazda do plugshare ale chciałem zminić zdjęcia gniazd i lipa , można dodawać zdjęcia ale nie mogę dojść jak się je usuwa . |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-01-31, 10:04
|
|
|
Wczoraj , jeżdżąc po Lublinie przeżyłem horror zapaliło się i wybuchło kilka ogniw 18650 w jednym z pakietów 48P . Zdążyłem jeszcze zjechać na chodnik ( ruchliwe skrzyżowanie Głęboka / Nadbystrzycka . Zadyma i widowisko na całego , ludzie się gapią a ja latam z gaśnicą w kłębach dymy . Na szczęście po kilku minutach ugasiłem pożar . Straty niewielkie ok. 20szt ogniw i sprzątanie po gaśnicy proszkowej ( masakra ) i pełne gacie ze strachu bo mogło całe auto pójść z dymem gdyby nie moja błyskawiczna akcja i sprawna gaśnica .
Wnioski : - zabieram się za przeróbkę pakietów , przerwy między pakietami na chłodzenie powietrzne
- zabezpieczenie zwarciowe ( cienki drucik na + )
- Zapasowa druga gaśnica !!!
Pytanie : Czy ktoś stosował łączenie + ogniwa cienkim drucikiem ? Jaka grubość , materiał ?
prąd chwilowy 2,5A , ciągły 0,8A |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3058 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-01-31, 10:17
|
|
|
Dobrze że nic Ci się nie stało.
Ale zabezpieczania są niezbędne - chłodzenie też.
Pewnie ruszałeś i pobrał więcej prądu niż mogły oddać i się przegrzały.
A zabezpieczania termiczne masz ? |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3729 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-01-31, 14:24
|
|
|
ev-drive.eu napisał/a: | Czy ktoś z was kto się logował na plugshare umie usuwać zdjęcia . | Sam tego nie zrobisz, ale możesz edytować punkt i tam jest przycisk "Report a problem" - jak tam poprosiłem o usunięcie zdjęcia (z uzasadnieniem) to po jakimś czasie ktoś je kasował. |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
kalex
Dołączył: 11 Gru 2016 Posty: 417 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2017-01-31, 17:41
|
|
|
Kurde gaśnica halonowa obowiązkowo , tylko te ceny teraz. Może gdzieś się trafi "starego" sortu w dobrych pieniądzach. |
|
|
|
 |
palo
Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 93
|
Wysłany: 2017-01-31, 17:45
|
|
|
A może zamiast drucików przylutuj ( przygrzej ) coś w rodzaju przerywaczy chwilowych np LC77AY-B.
Testowałem ostatnio takie i około 5A trzymały nawet (w temp pokojowej) . Pewnie im cieplej tym gorzej ( w kartę nie zaglądałem). Po około 5 sek na powrót zamykają obwód. |
|
|
|
 |
VRC46
Wiek: 74 Dołączył: 18 Paź 2012 Posty: 14 Skąd: Chełmrza
|
Wysłany: 2017-01-31, 19:06
|
|
|
Witam gaśnice halonowe podejrzewam że są nie do załatwienia prędzej śniegowa CO2 z zaworem spożywczym
pozdrawiam Marian |
_________________ Tylko krowa nie zmienia swoich poglądów |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-01-31, 21:08
|
|
|
Zamiast drucików i gaśnic wziąłbym się porządnie za pakiety. Także pomiar ich parametrów, może niedokładna segregacja spowodowała to że w pakietach są już martwe ogniwa robiące za grzałki.
Aczkolwiek tak gwałtownie postępująca reakcja mogła być spowodowana zwarciem, jakimś przetarciem izolacji albo koszulek. Wtedy przepływ setek A mógł coś zapalić prędzej niż kilka gorących ogniw. |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-02-01, 15:03
|
|
|
Bieżący pomlar temperatury prawie 5000szt ogniw , ciężka sprawa , milion kabli , a pomiar temp. pojedyńczego pakietu też jest nieskuteczna ze względu na wielkość.
Nie jestem w stanie dociec przyczyny , w obrębie pakietu 48P wszystko spalone a kilka ogniw eksplodowało . |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
sbom
Dołączył: 06 Sie 2014 Posty: 24
|
Wysłany: 2017-02-01, 19:54
|
|
|
Ja budując pakiety 60p łączyłem szyny z ogniwem drutem ocynkowanym 0.8mm,
przy prądach 0,8a 2,5a jak u Ciebie są małe straty a drut przepala się przy 15a.
Z przegrzewaniem przy takim obciążeniu. 0,8a. 2,5a nie mam problemu,
Pakiety schowane w skrzynce bez nadmuchu. Temperatura nigdy nie przekroczyła 35 stopni. |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-02-01, 21:44
|
|
|
Dzisiaj testowałem ( na parę ogniw zgrzaną oryginalnie blaszką ) drut srebrzanka 0,7 przy 10A ledwo letni ,uznałem że za gruby . Potem testowałem 0,45 , stopniowo podnosiłem prąd do 10A i przy 7A miał ok 30°C ( w garażu ok. 14°C ) . Myślę że przy moich prądach ok. 1,7A ciągłego drut 0.45 będzie dobry . |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
|