Przesunięty przez: RaveN 2015-11-25, 09:44 |
samochód elektr. z silnikiem asynchronicznym |
Autor |
Wiadomość |
sbom
Dołączył: 06 Sie 2014 Posty: 24
|
Wysłany: 2017-02-01, 23:18
|
|
|
Sprawdź jeszcze przy ilu się przepali.
Najlepiej sprawdzać taką długość jaka jest między ogniwem a szyną. |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-02-03, 13:58
|
|
|
Ostatecznie kupiłem drut miedziany srebrzony 0.7 na (-) i 0.5 na (+) pary ogniw 18650 ( zgrzanych oryginalnie parami ). Zamierzam przerobić większość pakietów 48p dodając czujnik temperatury na jeden pakiet i płytkę BMS z radiatorem , jedną na 10s pakietów. Trzy nowe aluminiowe kosze na pakiety akumulatorów ( stare były stalowe i ciężkie , na 600kg aku żelowych ) z odstępami 1cm na chłodzenie powietrzne + wentylatory . Przemieszczenie falownika i ładowarek 6.8kW w dogodniejsze miejsce ( poprawienie chłodzenia ) .
Generalnie jak na 4lata jazdy na pakiecie z recyklingu tylko z ręczną sporadyczną kontrolą napięcia , temperatury , BMS dopinany co 10-20 ładowań , jeden opanowany pożar , to pakiet się sprawdził i zamortyzował .
Potrzebuję Waszej pomocy w zaprojektowaniu i dorobienie układu kontroli i sygnalizacji Umin i temperatury pakietów 90s 48p. Jestem elektrykiem a nie elektronikiem i od biedy sam mogę to " wykonać " ale nie " zaprojektować ".
Problem jest też z przetwornicą DC/DC - 384V/12V Trudno dobrać ze względu na wysokie napięcie wejściowe . Może coś doradzicie . |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-03, 14:18
|
|
|
Co prawda jeszcze się nie zajmowałem tymi akumulatorami ale myślę że na dziś najlepszym ( a przy okazji najtańszym rozwiązaniem) będzie wykorzystanie gotowego BMS-a z Leafa.
Jest jeden sprzedawca z USA który je sprzedaje w niskiej cenie i z tanią dstawą do PL.
Bo za 70 USD nie zbuduje się takiego BMSa na 96S.
Masz tam wszystko. Oczywiście cena bez okablowania.
Mam trochę schematów do tego .
Co ty na to ? |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-02-03, 14:38
|
|
|
Pomysł dobry, może więcej info , zdjęcia i jakie funkcje realizuje . Cena za BMS na 96s ? |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-03, 15:26
|
|
|
Aż tak mądry to jeszcze nie jestem. Elektronikiem też nie jestem.
Funkcje jaie realizuje - dba o ogniwa w Leafie .
Schemat blokowy jest poniżej. Mam również rozrysowane schematy ale ich czytać to za bardzo nie potrafię.
Wygląda na to że wszystkie niezbędne funkcje:
- Zabezpieczanie ( główny i serwisowy wyłącznik)
- pomiar prądu i napięcia całości baterii
- główne styczniki
- nadzór nad ładowaniem i rozładowywaniem
- balansowanie
- pilnowanie temperatury(4 wejścia/kanały czujników)
no i oczywiście wysyłanie kompletu informacji przez sieć CAN
Czyli można zapewne będzie robić to samo co w każdym Leafie za pomocą jakiegoś LeafSpy.
Cena 70 USD sztukę + przesyłka ( to chyba 10 krotnie taniej niż rozbieracze z Alledrogo sobie za to liczą) . Przy mniejszej ilości S-ów też będzie działać.
Zapewne to również dla Ciebie najlepszym konwerterem DC/DC będzie konwerter z Leafa
 |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-02-03, 16:08
|
|
|
Wszystko fajnie , tylko pewnie żeby to działało to potrzebny główny komputer od leafa , jak to ożenić z moim samochodem , trzeba by rozgryźć wszystkie wejścia i wyjścia , jakoś to mnie przeraża , dlatego też jeszcze nie mam gniazda chademo , mimo że są dostępne schematy . |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-02-03, 16:42
|
|
|
A ile by kosztowała taka przetwornica z leafa ? |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-04, 10:53
|
|
|
Nie wiem , nie szukałem , na razie pracuję na mniejszym napięciu 162 V ( Safty)
Techniczny manual Nissana Leafa opis BMS-a jest w tym linku - rocznik 2015
Możesz wykorzystać też przygotowany projekt własnego monitora napięć poszczególnych ogniw wykorzystujący dane z CAN bez konieczności wykorzystywania innych podzespołów z Leafa.
Opis budowy/schematy/płytki w tym linku
 |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
jas_pik

Dołączył: 15 Sie 2014 Posty: 3122 Skąd: Warszawa/Wawer
|
Wysłany: 2017-02-14, 17:06
|
|
|
ev-drive.eu napisał/a: |
Problem jest też z przetwornicą DC/DC - 384V/12V Trudno dobrać ze względu na wysokie napięcie wejściowe . Może coś doradzicie . |
Chyba znalazłem rozwiazanie które może być dla optymalne.
Poszukaj przetwornic Meanwell typu PSP600
Przykładowo : http://www.tme.eu/pl/deta...lowe/mean-well/
Napięcie wejściowe takiej przetwornicy to 88...264V AC, 124...370V DC , czyli blisko , ewentualnie zrób odczep z kilku e-Sów mniej
.Trzeba tylko poszukać tańszej i pewnei o mniejszej mocy , po co Ci 44A(12 V) ? |
_________________ http://bit.ly/3n82hb8 |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3772 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2017-02-14, 18:30
|
|
|
jas_pik napisał/a: | ewentualnie zrób odczep z kilku e-Sów mniej | A nie wprowadzi to sporego problemu ze zbalansowaniem ogniw? |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
Carcik
Instalator Paneli PV

Wiek: 27 Dołączył: 07 Gru 2015 Posty: 532 Skąd: Piła
|
Wysłany: 2017-02-14, 19:25
|
|
|
PatrykS napisał/a: | A nie wprowadzi to sporego problemu ze zbalansowaniem ogniw? |
Wprowadzi i to całkiem spory, lecz kolega ma mocne balansery chyba nawet 1,5A/kanał.
Ja bym zrobił dużo prościej, dał dwa zasilacze połączone wyjścia równolegle ale jeden zasilany z zacisków 0V-190V a drugi z zacisków 190V-380V. Równomiernie obciąży wszystkie esy a dodatkowo większa nie zawodność (w razie awarii jednego zasilacza zawsze można kawałek podjechać na drugim licząc się z rozbalansowaniem). |
_________________ Citroen Saxo Electrique
9,6kWh Li-Ion + 1,1kWh Pb = 10,7kWh
Zasięg 78 kilometrów i rośnie
Montaż Paneli Fotowoltaicznych
https://www.facebook.com/ecoautomationpila/ |
|
|
|
 |
Pir-serwis

Wiek: 44 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 1246 Skąd: Ostrowiec
|
Wysłany: 2017-02-14, 19:41
|
|
|
Kolega miał coś takiego.
Wybuchło dwa razy..
1200zł poszło, reklamacji nie uznali.
Podczas hamowania powstają piki gdy rozłącza się ono że względu na to iż baterie nie mogły wziąć więcej czy przeciążenie. Służyły bardzo krótko.
Wzialem do naprawy ale wybuchło sporo elementów.. |
_________________ Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX
Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique |
|
|
|
 |
drgrin
Drgrin

Dołączył: 04 Paź 2009 Posty: 298 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2017-02-14, 21:36
|
|
|
ev-drive.eu napisał/a: | .
Problem jest też z przetwornicą DC/DC - 384V/12V Trudno dobrać ze względu na wysokie napięcie wejściowe . Może coś doradzicie . |
Z tego co znam i używałem:
Vicor V375A12C600BL. Droga, malutka, ale działa bezawaryjnie. można równoleglić.
Sevcon DCDC gen5 HV - nowość, nie wiem ile kosztuje i pewnie dla ciebie za duża.
Meanwell seria WDR - pracuje od 250VDC do 700VDC, nie do zdarcia ale wykonanie bardziej automatyka przemysłowa, w samochodzie wymaga otwarcia i przyklejenia większych elementów.
pozdr |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-02-18, 11:59
|
|
|
Kolega "jas_pik" zaszczepił mnie tym BMS-em z Leafa i mam nad czym myśleć , ale szukałbym jednak z kablami ( głównie chodzi o wtyczki ).
A jeśli chodzi o przetwornicę DC/DC to propozycja kolegi "drgrin" : przetwornica DC/DC Vicor V375A12C600BL jest całkiem niezła , sprawdzałem na ebay.com około 100$ i napięcie 425V max czyli jeszcze z lekkim zapasem . Jedna myśl jeszcze mi nie daje spokoju co do przetwornicy . Jak ostatnio ją uszkodziłem to odmówili mi drugiej naprawy gwarancyjnej sugerując że to raczej nie z powodu wzrostu napięcia na aku. przy pracy generatorowej silnika tylko włączanie i wyłączanie falownika ( duże kondensatory ) , ogólnie nie podobała im się równoległe połączenie falownika , akumulatorów i przetwornicy . |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
z_power
Dołączył: 15 Kwi 2013 Posty: 70 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2017-02-18, 21:06
|
|
|
Napięcie na wejściu DC/DC w samochodzie to nie takie śliczne "czyste" DC, podczas pracy falownika pojawia się tętnienie od PWM, razem z pojawiającymi się nagłymi spadkami napięcia od zmian obciążenia baterii daje to niekorzystne warunki dla kondensatorów w stopniu wejściowym przetwornicy. "Amerykany piszo" że pomaga wstawienie dławika szeregowo w obwodzie zasilania (HV). |
_________________ DIY EV - nie ukończone w 100% ale jeździ.
27000km... |
|
|
|
 |
ev-drive.eu
Adam
Wiek: 63 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2017-02-19, 00:26
|
|
|
Mój falownik Danfoss miał taki dławik fabrycznie zainstalowany ale go usunąłem gdyż po pierwsze myślałem że głównie chodzi o ochranę sieci 3f na oryginalnym zasilaniu falownika a po drugie to strasznie ciężkie bydlę ten dławik i jak coś takiego pchać do samochodu . A poza tym to dwa lata przetwornica chodziła a padła po podwyższeniu napięcia . |
_________________ Rover 75 electric |
|
|
|
 |
z_power
Dołączył: 15 Kwi 2013 Posty: 70 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2017-02-19, 12:31
|
|
|
No tak ale dławik który byłby tylko w obwodzie zasilania DCDC może być znaaaacznie mniejszy ze względu na mniejsze Imax/Inom; ja użylem któregoś z tych http://feryster.pl/polski...p?lang=pl&id=75 przed zasilaczem Meanwell 1500W. Czy pomaga - nie wiem; na pewno nie przeszkadza... |
_________________ DIY EV - nie ukończone w 100% ale jeździ.
27000km... |
|
|
|
 |
PatrykS
Opel Ampera 2012r.

Dołączył: 22 Wrz 2015 Posty: 3772 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2018-09-07, 14:32
|
|
|
ev-drive.eu napisał/a: | Wszystko co napisałeś jest w poprzednim poście tylko po angielsku ( zlatan 69 ) i ja mam zamiar właśnie zasilać się bezpośrednio z Chademo napięciem DC z pominięciem ładowarek pokładowych i szukam rozwiązania tego problemu | Hmm, szkoda że już porzuciłeś projekt, bo akurat CHAdeMO jesteśmy już w stanie obsłużyć:
http://forum.samochodyele...opic.php?t=2513 |
_________________ FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r. |
|
|
|
 |
|