SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2015-11-25, 09:44
samochód elektr. z silnikiem asynchronicznym
Autor Wiadomość
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-12-14, 20:45   

I jak tam projekt?
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-12-21, 21:24   

Witam, wreszcie doszły magnesy do silnika w koło, rozpoczynam budowę wirnika.
Kilka fotek:



Pozdrawiam Adam
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-12-21, 23:03   

Powodzenia i... ostrożności oraz braku kontuzji przy pracy z taką ilością silnych magnesów.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-12-28, 11:58   

Te silne magnesy potrafią przy składaniu silnika obciąć nawet wszystkie palce - BHP. Najlepiej zawsze wykombinować jakie narzędzie przedłużenie ręki - tylko przypominam.
Ja często się "bawię" z magnesami (nawet bardzo, bardzo, bardzo silnymi) i zdarza się, pomimo wielkich ostrożności, że obetnie mi kawałek poduszki palca lub głęboki kawał skóry dłoni, na szczęście organizm jeszcze pamięta co gdzie ma być i jeszcze odrasta.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-12-28, 21:23   

Witam , może koledzy mają jakieś pomysły na unieruchomienie magnesu w momencie przyklejania ( na youtube widziałem rodzaj szablonu ze sklejki) i druga sprawa to rodzaj kleju.

Pozdrawiam Adam
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-12-29, 01:47   

Jak nic trzeba poskręcać/zespawać sobie stelaż monażowy w który można wstawić wirnik, i to silny i z aluminium, żeby nie mieć więcej kłopotu niż pożytku.
Te magnesy twoje to wycinki powierzchni walca, kleisz od wewnętrznej krzywizny - powinno dać się je złapać za krawędzie, trzeba tylko zrobić sobie uchwyt - niemagnetyczny i wyłożony cieniutką warstwą czegoś elastycznego, żeby nie pokruszyć magnesów.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-12-29, 18:54   

Witam , na szczęście dla mnie jest okres świąteczny i nie bardzo jest czas zabrać się za to klejenie magnesów . Mam dużo czasu na zastanowienie się : jak tu nie stracić palca ( jak ostrzega Zbyszek ). Jak zrozumiałem uchwyt do magnesu ma służyć do ręcznego wprowadzenia go w miejsce przyklejenia ? Coś jak większe szczypce z miękką powierzchnią ?
Tak ogólnie to zupełnie teoretyzuje bo jeszcze nie rozwinąłem paczki z magnesami z folii -- nie ma czasu :)

A jak z rodzajem kleju - klasyczna żywica epidian + utwardzacz ?

A teraz życzę wszystkim majsterkowiczom i zawodowcom w nowym roku 2011 dużo zdrowia , pomyślności i jakiegoś pojazdu elektrycznego :lol:

Pozdrawiam Adam
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-12-29, 23:00   

Jeśli magnesy nie są za silne (ze zdjęcia widać, że raczej słabsze od moich) i nie ma temperatury, to dobrze trzyma "DISTAL" (po czyszczeniu acetonem).
Przy bardzo silnych magnesach i odrobinie (z boku śladowe) tłuszczów DISTAL znika, zostaje jakaś dziwna maź.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2010-12-30, 00:36   

ev-drive.eu napisał/a:
Jak zrozumiałem uchwyt do magnesu ma służyć do ręcznego wprowadzenia go w miejsce przyklejenia ? Coś jak większe szczypce z miękką powierzchnią ?

To chyba niewiele ci pomoże w precyzyjnym operowaniu magnesami. Miałem na myśli raczej np. nożycowy manipulator z przekładnią śrubową (coś jak podnośnik do samochodu), który można zablokować na dowlnej wysokości stelaża i kręcąc śrubą osadzić i przytrzymać magnes do złapania kleju.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-01-01, 23:48   

Witam , wskazałeś mi narzędzie jak z jakiegoś filmu s/f, taki manipulator z takimi siłami działania pewnie kosztowałby majątek ( jak się mylę to daj mi namiary na taki manipulator w rozsądnej cenie ) podejrzewam że po świętach sprawa rozpocznie się w stylu Mac Givera , czyli ; jakieś ściski stolarskie , opaski zaciskowe i szablony ze sklejki , oby nie skończyło się tak jak sugeruje Zbyszek , czyli brakiem kawałka opuszka palca ---bryyyyy :cry:


Pozdrawiam Adam
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-01-02, 10:24   

Zawsze róbcie we dwóch i to zorientowanych w temacie klejenia magnesów (po próbach na sucho), w pobliżu pod ręką cienkie wkrętaki i inne dość ostre narzędzia, żeby odchylić magnes.
Magnes trzeba trzymać mocno i pewnie, bo znajdzie się moment, że on się wyrwie i walnie gdzie chce.
Przy składaniu całego poklejonego silnika mocno uważać, ręce daleko, pracować samymi narzędziami.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1301
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2011-01-03, 11:26   

Te noedymy są szalone :D Bawiłem się kiedyś takimi dwoma i chciałem je "ścisnąć" jednoimiennymi biegunami. W efekcie jeden wyrwał mi się z ręki i oczywiście upadł na laptopa w miejscu, gdzie pod spodem jest dysk twardy :D
Dysk do wymiany :D
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-01-03, 11:50   

A jak one ciekawie wystrzeliwują z ręki przy klejeniu, szczególnie tymi samymi biegunami obok siebie, nie da się przewidzieć trajektorii lotu takie magnesu, a potem jego odłamków, szczególnie w blaszanym warsztaciku z wszechobecną stalą.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-01-08, 19:34   

Witam , właśnie rozpoznaję temat klejenia magnesów ; Distal 7zł/30g albo Loctite 480 70zł/20g a więc 15 razy droższy od Distalu, a czy lepszy i to tyle razy ? Co wy na to?


Pewnie zastosuję Distal , choćby ze względu na cenę, wczoraj bawiłem się ( poważniej zabrzmi - eksperymentowałem) magnesami i próbowałem układać je na wirniku, nałożyłem podwójne rękawiczki dla BHP i faktycznie dało się ręcznie , bez żadnych przyrządów oderwać od całego zestawu i zbliżyć do wirnika . W końcowej fazie magnes jest nie do opanowania jak szalony przykleja się do wirnika ( wniosek : większą część magnesów wystarczy posmarować klejem i odpowiednio zbliżyć w obrysowane miejsce na wirniku z podłożonym czymś niemagnetycznym i powoli wysuwać z pod magnesu aby zbyt silnie nie uderzył w miejsce przyklejenia , aby nie pękł , nie potrzeba go dociskać , sam się dociska.

Ogólny wniosek z eksperymentów : ta wielkość magnesów ( 18x27x6) pozwala na ręczne manipulowanie , bez przyrządów ( ewentualnie przekładki dystansowe równe szerokości przerwy pomiędzy magnesami w moim przypadku 8 mm.).Klejenie będzie rozłożone na kilka etapów. Najpierw kleję magnesy które są od siebie oddalone na co najmniej 5mm , bez żadnych umocowań, a następnie te pomiędzy nimi . Jeszcze jeden ważny wniosek rozpakowanie i klejenie magnesów wymaga pracy w czystym pomieszczeniu i czystymi narzędziami , na czystym stole ( rękawiczki nówki ) . Kilka pierwszych magnesów jakie rozpakowałem i robiłem próby , natychmiast nie wiadomo skąd pokryło się warstwą czarnego pyłu.

Pozdrawiam Adam
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-01-16, 20:29   

Witam , pewnie wiecie już że TOYOTA odkryła że taniej jest wprowadzić do hybryd silnik indukcyjny AC niż kupować wciąż drożejące ( zamiast taniejące ) magnesy neodymowe do swoich silników elektrycznych w samochodach hybrydowych . Ciekawi mnie teraz wasz komentarz tej wiadomości w kontekście mojego tematu - czyli silnik AC do napędu samochodu osobowego.

Pozdrawiam Adam
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1301
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2011-01-16, 20:55   

Może taniej, ale czy nie spada wtedy sprawność układu?
Cewki wzbudzenia pobierają cały czas stały prąd bez względu na prędkość obrotową silnika.
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-01-16, 21:19   

W optymalnych obrotach i obciążeniach sprawność będzie mniejsza o ok. 10%, a w niedopasowaniu spadnie nawet o ponad 90%.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-01-17, 10:18   

Witam , co do sprawności to macie częściowo rację z wyjątkiem tych 90% - chyba że na sztywno bez falownika.

A teraz z innej beczki:

Chodzi mi po głowie pomysł silnika asynchronicznego , w którym cała droga strumienia zamknięta jest w półokrągłym stojanie a w szczelinie powietrznej porusza się bezrdzeniowe uzwojenie wirnika klatkowego usztywnione laminatem epoksydowym ( coś jak amerykanka - zamiast magnesów stojan a zamiast uzwojenia ze szczotkami zwarta klatka wirnika.

Pozdrawiam Adam
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2011-01-18, 01:07   

ev-drive.eu napisał/a:
Witam , pewnie wiecie już że TOYOTA odkryła że taniej jest wprowadzić do hybryd silnik indukcyjny AC niż kupować wciąż drożejące ( zamiast taniejące ) magnesy neodymowe do swoich silników elektrycznych w samochodach hybrydowych.

O ile to będzie silnik indukcyjny. Z tego co wychlapali się, wynika raczej, że to może być np. SRM (silnik z przełączaną reluktancją) czy jeszcze jakiś inny nowy wynalazek (silnik typu Chorus?).

zeeltom napisał/a:
Może taniej, ale czy nie spada wtedy sprawność układu?
Cewki wzbudzenia pobierają cały czas stały prąd bez względu na prędkość obrotową silnika.

Jak inżynierowie mają głowę na karku, to zrobią to jak należy. W Tesli zrobili - składowa bierna prądu stojana (odpowiedzialna w silnikach indukcyjnych za wzbudzenie) zależy nie tylko od prędkości obrotowej, ale i od zadanego momentu, więc sprawność przy małych obciążeniach nie jest tak wyraźnie mniejsza od PMSM jak bywa przy stosowaniu wzbudzenia zależnego tylko od prędkości (klasyczny tryb pracy sterowania wektorowego). Za to przy większych prędkościach obrotowych (powyżej prędkości nominalnej, czy poza zakresem stałego momentu) silnik indukcyjny może mieć sprawność nawet nieco większą od PMSM, bo osłabienie pola w takim silniku realizuje się po prostu zmniejszając wzbudzenie (spadają straty od składowej biernej), a w PMSM dając kontrwzbudzenie (straty rosną), a do tego silnik PMSM zaprojektowany do pracy z osłabianiem pola musi mieć wbudowany pewien kompromis konstrukcyjny w obwodzie magnetycznym, zmniejszający jego sprawność w każdym zakresie.

A że Leaf to prawdopodobnie WRSM (Wound Rotor SM), to tu sprawa jest jeszcze prostsza niż w silniku indukcyjnym, bo wzbudzenie jest realizowane osobnym obwodem prądowym.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-01-18, 08:58   

TESLA ma taki silnik (chociaż mocny), że ma najmniejszą sprawność ze wszystkich aut EV na średni kilometr, nawet kiedyś gdzieś znalazłem tabelę porównawczą.
Przy powolnej jeździe ma stosunkowo mały zasięg.
Tu fizyka jet jedna.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2011-01-18, 09:27   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
TESLA ma taki silnik (chociaż mocny), że ma najmniejszą sprawność ze wszystkich aut EV na średni kilometr, nawet kiedyś gdzieś znalazłem tabelę porównawczą.

Przy powolnej i łagodnej jeździe to oni wykorzystują może z kilka % mocy tego silnika, stąd niska sprawność, ale o tym przecież też napisałem. Za to przy większej mocy już jest całkiem nieźle. Przy małej prędkości każdemu EV zaczyna spadać zasięg, bo w bilansie energii zaczynają zwiększać udział odbiory pozatrakcyjne, np. światła czy wentylacja.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-01-18, 09:38   

A u mnie zawsze jest wysoka sprawność i dlatego mam najlepsze zasięgi, oczywiście i ci, którzy zrobili auto EV w/g mojego wzoru.
Czyli najlepszy jest silnik ZBYKOPTEK.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2011-01-18, 12:05   

Męczy mnie już ta kryptoreklama w każdej dyskusji i nie będę dalej o tym dyskutować.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-01-18, 12:21   

Toż to oczywiste skoro moje zasięgi auta 5-cio osobowego na mniejszej ilości akumulatorów litowych (tylko 31 kWh) są dużo większe niż zasięgi TESLI dwu osobowego z o wiele większą ilością akumulatorów litowych.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-01-26, 12:31   

Witam . Szanowni Panowie a może by tak fajkę pokoju odpalić _ ha ha.

Oba rodzaje napędów są dobre .
A ja po prostu wybrałem AC z własnej ciekawości

Pozdrawiam Adam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13