SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2015-11-25, 09:44
samochód elektr. z silnikiem asynchronicznym
Autor Wiadomość
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-06, 22:09   

Witam , załączam kilka zdjęć z mozolnej pracy wklejania magnesów do wirnika silnika w kole i montażu wirnika do wnętrza stojana przy użyciu specjalnie skonstruowanego ściągacza ( w celu zabezpieczenie przed uszkodzeniem magnesów ) . Cały silnik został wstępnie zamontowany do prawego tylnego wahacza samochodu Rover 75 a następnie na gotowo złożony ze specjalnie do tego celu zakupionym wahaczem w celach demonstracyjnych i doświadczalnych. Zamierzam wykonać stanowisko pomiarowe tego silnika ( taka mini hamownia ) celem określenia jego max. parametrów.


Piasta koła i wirnika

Przyrząd do montaż i demontażu wirnika

Wahacz do montażu silnika w celach demonstracyjnych i pomiarowych
Wirnik z wklejonymi magnesami




Wirnik z przykręconym ściągaczem gotowy do montażu
Specjalne szpilki prowadzące do montażu wirnika


Następny "patent" , paski plastiku zabezpieczają na wszelki wypadek magnesy przed otarciem o stojan

Początek montażu wirnika

Wirnik i klej przed wklejeniem magnesów

Szczelina powietrzna około 1,6mm

Kolejne fazy wklejania magnesów , najpierw odległe od siebie jednakowo biegunowe



Następny "patent" ,specjalne kątowniki metalowe osłabiające i odkształcające pole magnetyczne na zewnątrz , umożliwia to umieszczenie magnesu w środku pomiędzy dwoma magnesami tej samej biegunowości , bez użycia przyrządów
Ustalanie dokładnej pozycji magnesu zszywkami do papieru
W trakcie klejenia zabezpieczałem krawędzie magnesów taśmą papierową

Pozdrawiam Adam

Dodano po 5 [godziny] 56 [minuty]:
Ostatnio zmieniony przez ev-drive.eu 2011-02-07, 10:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-06, 22:37   

Stojan z wirnikiem ( jeszcze bez magnesów ) zamontowane w kole tego samego pojazdu Rover 75 , do którego zamontowałem wcześniej silnik AC do skrzyni biegów. Na silnik w kole mieści się koło z felgą 17''





Pozdrawiam Adam
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2011-02-08, 20:37   

:kufel :kufel :kufel
Gratuluję postępów prac.
Widzę, że nie dałeś opaski na magnesy. Nie obawiasz się trwałości tego silnika w warunkach silnych drgań w zawieszeniu?
I mam jeszcze pytanie - masz strasznie ciasno w czołach uzwojeń. Były jakie sproblemu z uzwajaniem?
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-02-08, 21:12   

Tu szczelina między magnesami wirnika a uzwojeniami stojana jest za mała, to da straty, bo uzwojenia mają rdzenie (zgdnie z wynikami badań na mojej stronie o magnesach).

Druga sprawa, to jednak te magnesy będą wystrzeliwać, bo energia nawet lekkiego hamowania wydzieli ogromną chwilową ilość ciepła. Kiedyś zdarzyło mi się dotknąć bębna po przejechaniu 30 metrów na podnośnik i lekkim naciśnięciu na hamulec, po chwili wulkanizator zdjął koło, a ja myślałem, że to jest zimne.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-09, 12:28   

Witam, yarross nad opaskami właśnie myślę ( sugestia kolegów z forum aby dać opaskę z nici kewlarowych + żywica ), jeśli chodzi o nawijanie silnika to zależało mi na jak najmniejszych czołach bo w feldze koła jest mało miejsca i musi tam się zmieścić oprócz stojana i wirnika hamulec bębnowy i piasta koła

Pozdrawiam Adam
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-09, 12:36   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Tu szczelina między magnesami wirnika a uzwojeniami stojana jest za mała, to da straty, bo uzwojenia mają rdzenie (zgdnie z wynikami badań na mojej stronie o magnesach).



Druga sprawa, to jednak te magnesy będą wystrzeliwać, bo energia nawet lekkiego hamowania wydzieli ogromną chwilową ilość ciepła. Kiedyś zdarzyło mi się dotknąć bębna po przejechaniu 30 metrów na podnośnik i lekkim naciśnięciu na hamulec, po chwili wulkanizator zdjął koło, a ja myślałem, że to jest zimne.


Witam nie bardzo rozumiem z tą szczeliną moim zdaniem - za duża to maleje skuteczność pola od magnesów - za mała to ryzyko rozmagnesowania i trudności technologiczne w montażu .Temat ilości ciepła wydzielającego się podczas hamowania i metody jego powstrzymania przed podgrzewaniem magnesów będziemy rozgryzać podczas pomiarów

Pozdrawiam Adam
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-09, 12:42   

Witam , wracając do nawijania silnika to zastanawiam się czy stojana nie zalać żywicą w formie całkowicie zabezpieczając od zalania wodą , brudem itp. Co wy na to ?
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2011-02-09, 23:59   

ev-drive.eu napisał/a:
Witam , wracając do nawijania silnika to zastanawiam się czy stojana nie zalać żywicą w formie całkowicie zabezpieczając od zalania wodą , brudem itp. Co wy na to ?

On powinien byc już nasycony lakierem po uzwojeniu. Ew. żywica raczej niewiele da, co najwyżej masę nieresorowaną powiększy.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-10, 16:25   

Witam , owszem silnik był w kąpieli po uzwojeniu ale chodzi mi głównie np: sól z wodą w zimie , błoto i inne badziewie , które może być zagrożeniem dla uzwojeń, owszem powiększy to wagę silnika ale może trwałość wzrośnie.

Pozdrawiam Adam
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-02-10, 16:44   

A jak ciepło odejdzie z drutów oblanych żywicą ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-11, 09:06   

Witam , uzwojenie w stojanie silnika w kole jest tak ubite że odległość uzwojenia od obudowy aluminiowej jest ok. 2mm , czyli skuteczność wymiany ciepła przez powietrze znikoma , myślę że więcej ciepła przepłynęło by poprzez 2mm warstwę żywicy ( na forum chemików podpowiedziano mi aby do żywicy dodać pyłu aluminiowego celem zwiększenia przewodności cieplnej ) . Tym bardziej że jeśli zdecyduję się zamknąć silnik w szczelnej obudowie chroniącej silnik od brudu soli i wody to w tym wypadku nie będzie bezpośredniej wymiany powietrza owiewającego uzwojenia stojana z powietrzem . Najwięcej ciepła odejdzie z uzwojeń poprzez stojan i obudowę aluminiową . Ale to wszystko melodia przyszłości . Teraz silnik idzie na górną półkę i zabieram się za dokończenie projektu silnik do skrzyni biegów czyli falownik .


Pozdrawiam Adam
 
 
xdave

Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 34
Wysłany: 2011-02-15, 01:37   Podziwiam Adama.

No gościu przebiłeś wszystkim z tym silnikiem w kole, podziwiam Cie :) Myślałem kiedys nad czymś podobnym ale doszedłem do wniosku ze to za trudne, zaprojektować silnik o porządnej sprawności to wyższa szkoła jazdy jak dla mnie na dzien dziejszy dla tego przeszła mi przez głowe prostrza mysl, jezeli juz chciałbym napędzać koła bezpośrednio silnikiem to wygodniej było by mi użyć tylnego mostu w samochodzie przednionapędowym, tylny most podłączony na żywca do silnika, akurat ma przekłądnie jak należy, wyszła by specyficzna hybryda, jak by dodac pakiet baterii z priusa i odpowiednia elektronike zarządzającą odzyskiem hamowania + jakis PV, pewnie samochód palił by mniej.

Ktos wspomnial o tojocie, ze rezygnuje z neodymów, tak to prawda, wynika to z kolosalnej podwyzki w chinach ceny neodymu oraz poważnych planów wstrzymania duzej częsci exportu magnesów i tego pierwiastka, jako że Tojota mysli na 20 lat do przodu to zabezpieczają się juz dziś przechodząc na asynchrony oblepione elektroniką. Myślę że mają rację. Cena magnesów to lwia częsc ceny całego silnika, tymbardziej że do silnika jeszcze w wersji progresywnej jak to ma w nawyku robić tojota nie użyje byle czego ale musza to byc neodymy wysoko temperturowe o silnych materiałach N50 lub wiecej a to kosztuje. Takie decyzje chin sa dziwne z poziomu ekonomicznego ale nie zapominajmy ze to kraj komunistyczny a nie zachodnia Europa. Tojota na pewno zaplaci za to cene w postaci sprawnosci silnika gdzie średnio w priusie wynosi ona ok 92% dla silnika synchronicznego, asynchron tyle średnio nie uzyska. Dodam na koniec na jak ktos chce jeszcze taniej kupic magnesy to radze sie spieszyć od marca mogą byc duże podwyżki.

A wracając do tematu, mam też dylemat czy robic na DC czy na AC, bardzo bym chcial na AC na przewinieciu na 80V z odzyskiem hamowania w baterii priusowej poniewaz trojany nie są w stanie wchlonąc tak duzej ilosci energii jaka generuje hamowanie, nie wchłoną tego z nawet średnią sprawnościa a raczej z żenująco niską dla tego musi byc bufor z niskorezystancyjnych baterii priusowych który potem przepompuje moc do trojanów z odpowiednim "niskim" dla nich prądem. Autko bylo by malutkie, cos na bazie Nissan Micra K10, 650 kg, jak uda mi się cos zmajstrowac zamieszcze opis na forum.

Bardzo mnie cieszy że ktos podjął ten temat juz, bede sledził o i kibicuje Adamowi :)
 
 
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2011-02-15, 02:08   Re: Podziwiam Adama.

xdave napisał/a:
Tojota mysli na 20 lat do przodu to zabezpieczają się juz dziś przechodząc na asynchrony oblepione elektroniką.

Wygląda, że to będą SRM raczej.
Jeżeli to się potwierdzi, to niesie jednocześnie ważną informację - silniki SRM nadają się do masowej produkcji - silnik jest tani, ale opracowanie napędu droższe niż dla innych silników - opłaci się tylko przy naprawdę dużej skali produkcji. Spodziewają się takiej skali?
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-02-15, 10:06   

"xdave":
Obejrzyj wszystkie charakterystyki silnika PRIUS (w całym przedziale obrotów i obciążeń), to zobaczysz prawdę.

Jeszcze jest ważne, żeby silnik w kole mógł wchodzić w zakręt z odpowiednią prędkością i w tym jest prawdziwa trudność.; ale późniejsze badania to wykażą. Oby to zadziałało.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
xdave

Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 34
Wysłany: 2011-02-15, 10:34   

yarross: nie wiem dokladnie jak oni chcą to rozwiązac ale beda zmiany, sprawa chin juz przesadzona, neodym rosnie ostro od poltora roku, co do skali tojota to najwiekszy producent na swiecie tak że pewnie dalej beda powielac sukcesy priusa mam nadzieje :) wiedzą że udział w rynku EVków na najbliższa dekade bedzie pewny i mocny, a silnika nie opacowuja na 3 lata do kilku modeli, można by sie raczej pokusić o stwierdzenie że to bedzie napęd wszystkich ich samochodów na najzlizsze 20 lat ? nie wiem ...
ja im kibicuje, Adamowi tez :) nie moge się nacieszyć że gośc podjął ten temat, a nie tylko DC i DC i szczoty :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez xdave 2011-02-15, 10:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-02-15, 10:39   

Przejedź się PRIUSEM ze startu pod górkę i przejedź się innym dobrym elektrycznym, a zobaczysz różnicę.
Polacy zawsze lepsze rzeczy wymyślają, niż np. Japończycy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-15, 12:19   

Witam , xdave dzięki za pochwały , ale to dopiero początek , a co do odzysku energii przy hamowaniu to może superkondensatory .

Myślałem o takiej hybrydzie gdzie przy napędach na 4 koła montujemy silnik taki jak w koło ale stojan na stałe na tylnym moście a wirnik pomiędzy krzyżak wału i końcówkę tylnego mostu , jak patrzyłem miejsce by się znalazło .

Pozdrawiam Adam
 
 
xdave

Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 34
Wysłany: 2011-02-15, 12:36   

Może i początek ale bardzo ciekawy i rozwojowy :)

Adam niestety ale super kondy jednak za drogie a tamta bateria równie dobrze sie nadaje (tak mysle ?), więc chyba nie ma juz innej alternatywy, tymbardziej ze calkiem sprawny akumulator mozna wyhaczyc za 800 - 1000 zł !! to tanio, najlepiej kupowac z rozbitego złoma zaimportowanego to by przynjamniej mozna bylo sprawdzic realny przebieg baterii, tojota daje gwarancje na 100 tys mil na baterie ale niezależne próby pokazuja ze wytrzymuje i do 200 tys mil i to na jakich mocach u mnie w mikroaucie bylo by najwyzej 1/3 tego, jako ze bateria ma duze napiecie to pewnie trzebaby przelaczyc ogniwa na 80V i zrobic wlasne ECU do tego, chociaz ktos tam pisał wczesniej że nie ma przepisów regulujacych napiecie samochodu ?

Ja to jednak bym wolal silnik na wejście mostu, chyba prościej, jak juz by sie cos takiego robilo ale nie mam tego w planach
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-15, 18:14   

xdave napisał/a:
tymbardziej ze calkiem sprawny akumulator mozna wyhaczyc za 800 - 1000 zł !!



Witam , jaka pojemność i napięcie
 
 
xdave

Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 34
Wysłany: 2011-02-15, 18:41   

od wersji NHW11 ma 274v a z NHW20 ma 202 V, bateria NiMH, ok 1300Wh, ok 50 kg na oko z bebechami do okola, niestety nie jest to do wykorzystania bez odpowiedniego sterownika, tak że podłączenie na żywca odpada

A wracając do tematu bo to ciekawsze :) a moze by sie zrzucic kiedys na chinski silnik do koła taki 5kW i go rozbebeszyć ? razem z sterownikiem ? można by opublikować budowę na necie, wszystko zmierzyć i jak ktoś chce to zrobi sobie kopie we włąsnym zakresie :mrgreen: Adam jak myślisz ? nie wiadomo jakich kosmosów tam nie ma w srodku, kwestia jest tylko blache krzemówke zrobić wykrojki czyli trzebaby u kogos na cnc zrobic matryce do tloczenia zahartować nawęglić itp, skopiowac wszystko, ilosc zwojów grubosc druta, obudowe, czy to durny pomysl ?
 
 
tomasz_kombi 

Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 296
Skąd: Zagłębie
Wysłany: 2011-02-15, 21:17   

Jest jeszcze takie coś jak ochrona praw patentowych i inne takie ..... 8-)
To odnośnie publikacji.

Co do wybebeszania to IMHO w sterownikach nie ma niczego o czym by już nasi (krajowi) spece od tych tematów nie wiedzieli. Problem nie leży w braku wiedzy tylko funduszy na uruchomienie masowej produkcji. Krótkie serie zawsze są drogie. Zresztą na produkcję wielkoseryjną potrzebne są nie tylko fundusze (zawsze można wziąć kredyt) ale przede wszystkim klienci którzy to kupią. Bez Nich to wszystko nie ma sensu.

Podobnie wygląda sprawa z silnikami.
_________________
Moje gniazdka: praca
 
 
xdave

Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 34
Wysłany: 2011-02-15, 21:25   

Chiny to potęga jezeli chodzi o kradzież technologii 8-) pewnie na te swoje silniczki tez komus zakosili pomysl :) po za tym nikt nie mowi o handlowaniu i produkowaniu (prosze czytac ze zrozumieniem) jaki to ma sens ? chodzi o to aby zrobić se samemu po woli w miarę własnych możliwości na uzytek wlasny taką kopię, jeżeli znasz jakąs stronke z opisami na temat tych silników chętnie poczytam ;) A pomysl tak tylko zapodalem jezeli by wyszlo ze to drożej wyjdzie niz ze sklepu w chinach to nie ma sensu.
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-02-15, 22:00   

xdave napisał/a:
od wersji NHW11 ma 274v a z NHW20 ma 202 V, bateria NiMH, ok 1300Wh, ok 50 kg na oko z bebechami do okola, niestety nie jest to do wykorzystania bez odpowiedniego sterownika, tak że podłączenie na żywca odpada

A wracając do tematu bo to ciekawsze :) a moze by sie zrzucic kiedys na chinski silnik do koła taki 5kW i go rozbebeszyć ? razem z sterownikiem ? można by opublikować budowę na necie, wszystko zmierzyć i jak ktoś chce to zrobi sobie kopie we włąsnym zakresie :mrgreen: Adam jak myślisz ? nie wiadomo jakich kosmosów tam nie ma w srodku, kwestia jest tylko blache krzemówke zrobić wykrojki czyli trzebaby u kogos na cnc zrobic matryce do tloczenia zahartować nawęglić itp, skopiowac wszystko, ilosc zwojów grubosc druta, obudowe, czy to durny pomysl ?


Witam , powiem ci że w głowie mam ze 20 pomysłów na prototyp silnika i właściwie, to bardziej mnie rajcuje coś nowego i zgodnie z moim pomysłem , nie wiem czy znajdziesz chętnych na wspólne inwestowanie w " jedną zabawkę dla kilku chłopców ". Widziałeś kiedyś zgodę w piaskownicy , ciągle sobie zabawki wyrywają :mrgreen:

Pozdrawiam Adam
 
 
xdave

Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 34
Wysłany: 2011-02-15, 22:08   

Tak tylko zarzuciłem temat. Ja bym tam silnika nie robił, za trudne i potem kilka drogich testów co by go sprawdzić .... łeeeee ... Ale chetnie popatrze jak ktos inny się meczy :-P
 
 
ev-drive.eu 
Adam

Wiek: 61
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-04-19, 20:18   

Witam , jakoś temat stanął, trwa budowa falownika na nap.we. 144V DC do silnika asynchronicznego , dokańczamy elektryczne wspomaganie kierownicy i hamulców , w planach jeszcze webasto i może klima ze sprężąrką ( ? ) .


Pozdrawiam Adam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 13