SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Silniki prądu stałego do samochodów elektrycznych
Autor Wiadomość
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 809
Wysłany: 2008-07-07, 22:44   Silniki prądu stałego do samochodów elektrycznych

Jak się okazuje to właśnie silniki prądu stałego z magnesami trwałymi są najczęściej stosowane w Polsce do napędzania samochodów elektrycznych przerobionych ze spalinowych. Użycie silnika prądu stałego ma swoje plusy, z których największym jest niska cena silnika i regulatora, oraz mała masa i wymiary silnika przy dobrej sprawności 80-90%, niebagatelna jest również prostota sterowania.

Pan Zbigniew Kopeć już dawno temu stwierdził, że najlepiej zastosować silnik prądu stałego w samochodzie elektrycznym. W swoich pojazdach używa chyba obecnie najlepszego silnika jaki dostępny jest na rynku LEMCO LEM-200-D135. Silnik ten posiada świetne parametry:
Moc znamionowa: 14 kW
Masa: 11 kg
Sprawność: 80-90%
Napięcie: 84 V
Cena: poniżej 4500 zł
Silniki te można nabyć również w Polsce u Pana Zbigniewa Kopcia

Rozwiązanie Pana Zbigniewa z użyciem silnika LEMCO w swych samochodach elektrycznych zastosowali również inni konstruktorzy.

Oprócz silników LEMCO na rynku jest jeszcze sporo innych. Dla przykładu podajmy E-tek-RT, który to jest tańszy od LEMCO, ale posiada gorsze parametry:
Moc znamionowa: 6 kW
Masa: 17 kg
Napięcie: 72 V
Prędkość obrotowa: 3700 obr/min
Cena: około 1200 zł
Silnik ten prawdopodobnie będzie wykorzystany do napędzania ostatecznej wersji motocykla ElectroCat (obecnie zastosowany jest starszy ETEK na 48 V).

Praktyka pokazuje, że najlepiej stosować silniki na 70-90 V.
_________________
Samochody Elektryczne - www.SamochodyElektryczne.org
 
     
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1132
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-08-10, 21:21   

E-tek kosztuje (razem z kosztami transportu, cła i VAT) dużo więcej.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
     
7h7

Dołączył: 11 Lis 2008
Posty: 17
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-11-12, 22:27   

Tak, bardzo fajne silniki, też mam zamiar kupić markowy silnik prądu stałego tyle ,że nie szczotkowy. Oczywiście zaletą szczotkowych jest prosty i umówmy się relatywnie tani sterownik ( średnio zaawansowany elektronik wykona go 10 razy taniej!!!)

Ja zastosuje BLDC, brak elementów ciernych-zużywalnych(łożyska są w obydwu silnikach), sterownik wykonam sam, no i elastyczne możliwości zasilania - można pójść w wysokie napięcia przy mniejszych prądach co przy obecnie dostępnych aku jest istotne ponieważ nie wszyscy mogą sobie pozwolić na nowoczesne aku typu Li-ion/LI-pol.

Ja nie mogę obecnie pozwolić sobie ani na markowy silnik ani na nowoczesne aku więc zamierzam zbudować swoje auto na BAŁKANIE 6,5kw/75V/109A waga 50kg, sprawność 80%, który kosztował mnie 250pln razem z remontem tj. wymiana łożysk, wymiana szczotek, toczenie komutatora i doprowadzenie wszystkiego do porządku przez Zbyszka Kopcia łącznie ze zmianą obrotów (Zbyszku bardzo dziękuję za pomoc!), aku TROJAN lub firmy TAB z wa-wy(zainteresowani znajdą w google).

Uważam, że dobrze szukając na ALLEGRO można zbudować (pierwsze :-) ) elektryczne auto tanim kosztem , oczywiście wszelkie fora EV i umiejętność znajdywania na nich wiedzy tylko pomoże w realizacji przedsięwzięcia.
pozdrawiam wszystkich konstruktorów
i ...... przyszłych konstruktorów
:-)
 
     
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2008-11-14, 14:33   

7h7 napisał/a:
Ja zastosuje BLDC, brak elementów ciernych-zużywalnych(łożyska są w obydwu silnikach), sterownik wykonam sam, no i elastyczne możliwości zasilania - można

Mówisz o zrobieniu falownika na min 10kVA. To nie jest nawet średniotrudne tylko bardzo trudne - trzeba mieć niestety doświadczenie jakie się zdobędzie projektując i testując takie urządzenia, paląc przy tym sporo $$ w postaci kosztownych tranzystorów mocy. O ile nie masz tego doświadczenia, to albo masz znajomego co je ma, albo czeka ciebie długa i kosztowna droga do sukcesu, albo co niestety prawdopodobne nic z tego nie będzie. Poszukaj lepiej gotowych falowników automotive.

7h7 napisał/a:
pójść w wysokie napięcia przy mniejszych prądach co przy obecnie dostępnych aku jest istotne ponieważ nie wszyscy mogą sobie pozwolić na nowoczesne aku typu Li-ion/LI-pol.

Wysokie napięcia to dużo ogniw o miejszej pojemności, a więc mniejszym stosunku energii do masy, więcej kosztujących, więcej połączeń, bardziej skomplikowany BMS o ile taki chcesz zastosować. Dla zakresu do 10-15kW mocy ciągłej zupełnie niepotrzebne.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
     
7h7

Dołączył: 11 Lis 2008
Posty: 17
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-11-18, 00:16   

Jak ktoś mówi,że czegoś nie da się zrobić to działa na mnie jak czerwona płachta na byka.
(perpetum mobile nie podejmuje się robić )

Nie mówię o zrobieniu falownika - określenie to dotyczy silników AC a ja mówię o sterowniku BLDC.

Obecnie używam roweru z silnikiem z EKONAPEDÓW 408 (w oryginale sterownik 48V/20A) z przerobionym sterownikiem na 100V(FET 200V)/ 10A(FET 100A) "procesor" to prymitywny układ uPC1246C.

Proponuję zwrócić uwagę na np układ "procesor" MC 33035 chociaż moim zdaniem A3932 jest idealny do takich konstrukcji. Przy tak dobrym "procesorze" pozostaje tylko prawidłowe wykonanie mostka H(1 i 1/2 H).

To jeżeli chodzi o sterownik BLDC, teraz o napięciu i akumulatorach:

Czy nigdy nie zdziwiło Cię podczas oglądania w necie różnych konstrukcji profesjonalnych i półprofesjonalnych dlaczego używają tak wysokich napięć?
Na początku mnie to dziwiło i nawet powodowało zniechęcenia ale z czasem....

np. 24V 10kW - 416A
240V 10kW - 41,6A

Dlaczego sieci energetyczne nie przesyłają napięcia 230V?

itd. itp.

Odnośnie aku miałem na myśli kwasowe bo na takie mnie stać ( jak na razie w Polsce tylko Zbyszek Kopeć ma LiPole) dlatego napisałem:
" ponieważ nie wszyscy mogą sobie pozwolić na nowoczesne aku typu Li-ion/LI-pol"
więc skomplikowane BMSy odpadają.

Podsumowując:
początkującym, mało zasobnym konstruktorom pozostają
- ciężkie silniki
- ciężkie akumulatory

Ale pierwsze auta Zbyszka takie właśnie były i też jeździły!!!
Moje takie właśnie będzie i jak zacznie jeździć będzie mnie cieszyć jak jasna cholera :-D
_________________
www.sigmaev.pl
 
     
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1132
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-11-18, 12:02   

Wszystko prawda, ale na początku ja nie wiedziałem tego co teraz wiem, a już silnik montowałem o wadze 44 kg i nikt nie wierzył, że takie ciężkie auto pojedzie na takim silniku. Jednak zanim wszystko jeździło, to za koszty moich doświadczeń bym zbudował duży dom z dobrym wyposażeniem.
Za to już teraz oszczędzam, bo moje auta EV są wystarczająco dopracowane.

Jednak DC jest najllepsze i najbardziej ekonomiczne.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
     
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2008-11-18, 12:50   

7h7 napisał/a:
Jak ktoś mówi,że czegoś nie da się zrobić to działa na mnie jak czerwona płachta na byka.
(perpetum mobile nie podejmuje się robić )

NIe pisałem, że to niemożliwe, tylko że to kosztowne i długotrwałe.

7h7 napisał/a:
Nie mówię o zrobieniu falownika - określenie to dotyczy silników AC a ja mówię o sterowniku BLDC.

Wyjaśnijmy terminologię - silnik BLDC to silnik AC - rodzaj silnik synchronicznego z magnesami trwałymi. Wyróznia go stosowanie fali prostokątnej zamiast sinusoidalnej (wymaga to odpowiedniej konstrukcji tego silnika, jeżeli mamy uniknąć drżenia momentu), co daje uproszczenie sterowania stopniem mocy falownika, oraz pozwala na zastosowanie prostszych czujników Halla zamiast przetwornika kąta wału. Stopien mocy jest dokładnie taki sam jak dla silników synchronicznych czy indukcyjnych, stawia takie same wymagania i powoduje takie same problemy.
Nauczenie się projektowania takich układów bez kontaktu z problematyką np. w pracy to żmudna i kosztowna (spalone elementy mocy) droga do sukcesu. Jak najbardziej do przejścia, ale bardzo uciążliwa.

7h7 napisał/a:
Proponuję zwrócić uwagę na np układ "procesor" MC 33035 chociaż moim zdaniem A3932 jest idealny do takich konstrukcji. Przy tak dobrym "procesorze" pozostaje tylko prawidłowe wykonanie mostka H(1 i 1/2 H).

Ten mostek 1,5 to właśnie układ falownika trójfazowego.

EDIT: Ten układ Allegro już kiedyś rozpatrywałem. Nie nadaje się na sterownik falownika BLDC dla potrzeb silnika trakcyjnego samochodu bo:
* zawiera wbudowane drivery tranzystorów stopnia mocy, w związku z czym nakłada ograniczenie na napięcie szyny DC do 50V,
* napięcie górnych tranzystorów uzyskuje z układu boostrapu, a wszystkie dolne tranzystory mają wspólną szynę zasilania driverów. Tymczasem falowniki powyżej 1kW wymagają do bezproblemowej pracy odseparowania zasilania driverów każdego tranzystora, osiąga się to najczęscie poprzez zastosowanie indywidualnych przetwornic DC-DC. Powerex robi takie scalaki-przetwornice dla przykładu,
* jest specjalizowany do stopni mocy typu MOSFET, choć IGBT da się z nim użyć.

EDIT2: Chłopaki z Motoroli popełnili niedawno następującą książkę:
http://www.amazon.com/Mot.../dp/B0017XTIN4/
Jest tam dużo porad w temacie praktyki konstrukcji różnych napędów, w tym i BLDC. Jest tez rozdział o EV.
Na stronach Powerexa można też znaleźć część materiałów poruszonych w tej książce.
Poszukaj np. app notes dla VLA-500, VBLA-503, PM400DVA060, poszukaj też dokumentu "Rapid Design Kit for Three Phase Motors Drives", przykładowe konstrukcje. Opisy jak minimalizować indukcyjności połączeń. Projektowanie snubberow. To wszystko jest bardzo istotne jak się chcesz bawić z czymś co ma mieć więcej niż 1kW.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
Ostatnio zmieniony przez yarross 2008-11-18, 21:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2008-11-18, 13:09   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Jednak DC jest najllepsze i najbardziej ekonomiczne.

Panie Zbyszku, niewątpliwie dla konwerterów na dzisiaj DC jest najtańsze, ale technicznie układy AC są lepsze (osiągi, moc do masy, hałas pracy, zużycie eksploatacyjne), wszystkie projektowane obecnie seryjne pojazdy mają napędy AC. Zaryzykuję tezę, że za 10-15 lat AC wyprze DC poza najtańszymi rozwiązaniami niszowymi.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
     
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1132
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-11-18, 17:15   

Jaki inny silnik niż DC o wadze 11 kg ma moc ciągłą ponad 14 kW i chwilową 30 kW i tak wysoką sprawność, do tego regulatory DC mają prawie 100% sprawności (u mnie są zimne) ?

Większość seryjnych produkowanych pojazdów ma silniki DC (jak ktoś szuka, to znajdzie).

Układy AC (silnik, sterownik) są i zawsze będą droższe od DC, a do tego są gorsze od DC.

Jeżdżę to wiem i to wynika z chrakterystyk (bo trzeba oglądać w całym zakresie obrotów i obciążeń).
Dochodzi prostota, ona jest korzystna w DC.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
     
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2008-11-18, 18:08   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Jaki inny silnik niż DC o wadze 11 kg ma moc ciągłą ponad 14 kW i chwilową 30 kW i tak wysoką sprawność, do tego regulatory DC mają prawie 100% sprawności (u mnie są zimne) ?

Wysokoobrotowy silnik BLDC albo PMSynch. Przy chłodzeniu powietrzem można osiągnąć 1-2 kW/kg, chłodzeniu cieczą - 3kW/kg (eksperymetalne silniki dochodziły do 10), dane dla mocy ciągłej. Ten silnik co Pan powyżej opisał ma jak widać 1,3kW/kg.
Brusa ma w ofercie falowniki "SoftSwing", twierdzą, że sprawności osiągają do 97%.

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Większość seryjnych produkowanych pojazdów ma silniki DC (jak ktoś szuka, to znajdzie).

Ponieważ to rozwiązanie jak na obecną chwilę lowcostowe. W horyzoncie 10-15 lat się to zmieni.
Nawet ZENN w późniejszych seriach zamienił napęd DC na AC, a to samochodzik lowcostowy.

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Układy AC (silnik, sterownik) są i zawsze będą droższe od DC, a do tego są gorsze od DC.

Zgoda że falownik będzie droższy od choppera (chociażby z powodu, że zawiera więcej kosztownych tranzystorów mocy). W przy seryjnej produkcji kiedyś próbowałem ocenić tez róznicę, w elementach wychodzi mi jakieś 900-1700 zł więcej za falownik. Obecna różnica cen spowodowana jest skalą produkcji.
Kontroler o podobnych osiągach co falowniki wektorowe jest również drogi, wcale nie tańszy od falownika.
Natomiast silniki AC są prostsze od DC (stąd wielkoseryjna cena silnika AC będzie mniejsza od DC dla tego samego zakresu parametrów), mają większą żywotność i są mniej hałaśliwe.

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Jeżdżę to wiem i to wynika z chrakterystyk (bo trzeba oglądać w całym zakresie obrotów i obciążeń).

Silnik AC bije na głowę zakresem charakterystyk możliwych do osiągnięcia silniki DC, poza silnikiem obcowzbudnym, który ma taką samą elastyczność jak silnik AC zasilany z falownika wektorowego. W rzeczy samej, sterowanie wektorowe pozwala potraktować silnik AC jak silnik obcowzbudny DC (niezależne sterowanie prądem wzbudzenia i wirnika).

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Dochodzi prostota, ona jest korzystna w DC.

Prostota choppera. Silnik jest bardziej skomplikowany - ma mechaniczny komutator, większość ciepła wydziela się w wirniku, który jest trudniejszy do chłodzenia niż stojan, komutator ogranicza maksymalne prędkości (ogień okrężny), im większa prędkość tym lżejszy i tańszy silnik.
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
     
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1132
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-11-18, 18:35   

Silnik BRUSA kosztuje tyle co jedno moje auto elektryczne, a z osprzętem to ho ho.
Więc nie da się porównać, do tego jego pełne chrakterystyki (rysunki) trochę inaczej o nim mówią.

Ale to wszystko nie ma znaczenia. Ważne żeby "jarross" i inni chwalący AC zrobili auto z tym sprzętem i porównamy. Same dyskusje to zbyt mało. Analizy za i przeciw już robiłem przez kupę lat. Swoje zdanie trzeba poprzeć swoim wyborem i swoją robotą.
Tymczasem najlepszy jest DC.

Producenci robią różne sztuczki, żeby skomplkować maszynę, a wszystko ma swoje wady i zalety.

Kiedy porównujemy auta ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
     
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2008-11-18, 18:53   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Silnik BRUSA kosztuje tyle co jedno moje auto elektryczne, a z osprzętem to ho ho.

Poczekajmy z 5 lat, w porywach powiedzmy 10.
Zbyszek Kopeć napisał/a:
Więc nie da się porównać

Niby dlaczego nie da sie porównać? AC może odtworzyć charakterystyki dowolnego napędu DC.

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Ale to wszystko nie ma znaczenia. Ważne żeby "jarross" i inni chwalący AC zrobili auto z tym sprzętem i porównamy. Same dyskusje to zbyt mało. Analizy za i przeciw już robiłem przez kupę lat. Swoje zdanie trzeba poprzeć swoim wyborem i swoją robotą.

Poczekajmy te 5 lat.
Jak jest Pan niecierpliwy, to są konwersje AC robione z elementów zrób-to-sam.

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Tymczasem najlepszy jest DC.

Podkreślmy słowo "tymczasem". No i uściślijmy "lepszy" jako tańszy na chwilę obecną, bo nie lepszy parametrami.

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Producenci robią różne sztuczki, żeby skomplkować maszynę, a wszystko ma swoje wady i zalety.

Podam kontrprzykład - BYD. Nie wmówi mi Pan, że Chińczycy znani z cięcia kosztów do granic absurdu wybrali do napędu system droższy i jednocześnie gorszy. Nie rozumiem też argumentu o celowym zaciemnianiu.
Każde obecnie projektowane seryjne autko ma AC. Powód - w wielkiej serii AC bije DC kosztowo, jest też mniej kłopotliwy w eksploatacji. Poczekajmy, aż komponenty z wielkoseryjnych produkcji będą równie dostępne jak obecnie DC (jaskółki już są - Curtis ma już falowniki w ofercie), to złożę ten samochodzik dla Pana do porównania :)
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
     
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1132
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-11-18, 19:21   

Parametry i cena stanowią o przydatności danego silnika.
Rysunki (krzywe chrakterystyk) nie wykazują wyższości AC, a cena przy tych porównaniach mówi o wyższości DC.

Czekać, to można, a czas leci.

Proszę wykonać autko ze swoim wybranym napędem i porównamy.
Na kiedy się umawiamy do porównania ?

Przygotuję taką sama pojemność akumulatorów i pojeździmy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
     
yarross 
Przekonany

Dołączył: 20 Sie 2008
Posty: 398
Skąd: Dębno
Wysłany: 2008-11-18, 21:10   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Parametry i cena stanowią o przydatności danego silnika.
Rysunki (krzywe chrakterystyk) nie wykazują wyższości AC, a cena przy tych porównaniach mówi o wyższości DC.

Może nie te co trzeba rysunki Pan porównuje.
Skoro AC odtworzy Panu charakterystykę dowolnego napędu DC, to jak może być technicznie gorszy? Na pewno jest lepszy od silnika DC szeregowego i ze stałymi magnesami, bo tam bez poważnej ingerencji w silnik nie da się zrobić bocznikowania wzbudzenia, potrzebnego do pracy przy wysokich prędkościach (tzw. osłabianie pola). Dzieki temu silniki obcowzbudny DC i silniki AC mogą się obyć bez skrzyni biegów (silnik szeregowy musi być mocno przerośnięty, żeby zapewnić porównywalne osiągi bez skrzyni biegów - bo za szybko spada mu moment z prędkością).

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Czekać, to można, a czas leci.
Proszę wykonać autko ze swoim wybranym napędem i porównamy.
Na kiedy się umawiamy do porównania ?

Tak jak pisałem - spodziewam się za jakieś 5 lat dostępności komponentów AC podobnej jak dzisiaj DC.
Historia się powtórzy. 15 lat temu amatorzy mieli podobne problemy z DC co dzisiaj mają z AC - małoseryjna produkcja, trudno dostępna, droga. Jak jest dziś widać, i tak będzie z AC. Już niedługo, bo samochody elektryczne róznych producentów się pojawią w dużej ilosci, to i serie produkcyjne się wydłużą.

Trochę Pan unika odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, to je teraz wypunktuję i poprosze o ustosunkowanie się:
1. Skoro AC jest gorsze to czemu nowe projekty samochodów korzystają praktycznie wyłącznie z AC? W połowie lat 90tych tylko kilka elektryków miało DC (głownie francuskie) i to silnik obcowzbudny.
2. Czemu silniki indukcyjne w przemyśle są tak powszechne mimo problemów z rozruchem i trudnościami nastawiania prędkości obrotowej?
3. Czemu tam, gdzie kiedyś stosowano w przemyśle napędy DC, zastępowane są obecnie przez AC+falownik? Czemu nie ma nowych produktów DC, natomiast można kupić już powszechnie falowniki np. Omrona?
4. Czemu w napędach trakcyjnych tramwajów i pociąów AC wypiera DC? Nawet ED-74 z PESY ma 4 falowniki i 4 indukcyjne silniki trakcyjne. Czemu nowe TGV ma silniki synchroniczne, a kiedyś głowica napędowa miała na pokładzie behemota DC zasilanego przez prostownik i trafo z sieci 25kV/50Hz?
_________________
Zmieniłem zdanie. Zwiącholom nie należy płacić :)
 
     
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1132
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-11-18, 21:34   

Na wszystkie pytania wcześniej odpowiedziałem.
Do tego wszystko ma swoje wady i zalety.

Ja piszę o silniku DC z magnesami trwałymi (11 kg napędza mi dobrze samochód EV).

Najważniejsze:
Kiedy porównamy swoje teorie w praktyce na własnych przerobionych autach na EV ?

Ja już jestem gotowy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 12