SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przyszłość samochodów elek: akumulatory czy ogniwa paliwowe
Autor Wiadomość
Halix

Dołączył: 02 Sty 2011
Posty: 2
Wysłany: 2011-01-02, 20:23   Przyszłość samochodów elek: akumulatory czy ogniwa paliwowe

Witam. Zauważyłem że jest tu dużo pasjonatów tematyki samochodów elektrycznych, dlatego zwracam się do was z pewną prośbą. Moim zadaniem jest opracowanie tematu: "Przyszłość samochodów elek: akumulatory czy ogniwa paliwowe". Byłbym wam bardzo wdzięczny za pomoc w postaci podania danych (wykresy,porównania itp.) oraz wszelkich informacji na których mógłbym się oprzeć, szczególnie w języku polskim.

Cześć informacji znalazłem tu ale są dość ubogie http://motoregion.pl/ogni...otoryzacji.html

Linkujcie to co uważacie za ważne kwestie, bo mam okazje uświadomić trochę osób w tym temacie.
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1202
Wysłany: 2011-01-03, 10:44   

Na początek możesz zapoznać się z tym tematem na forum oraz ewentualnie z pozostałymi w dziale Ogniwa paliwowe.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
Halix

Dołączył: 02 Sty 2011
Posty: 2
Wysłany: 2011-01-03, 16:42   

Wątek przeczytałem. Zainteresował mnie zamieszony w nim graf, który ładnie to obrazuje.
Rozumiem że przedstawia on etapy przemiany energi elektrycznej np. z elektrowni do energii którą samochód może wykorzystać, a wartości procentowe w nawiasach to sprawność poszczególnego etapu.
Nie bardzo rozumiem podział po stronie wodoru, dlaczego to się rozgałęzia na LIQUEFACTION i na COMPRESSION ?
 
 
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-01-06, 20:45   

Halix napisał/a:
Nie bardzo rozumiem podział po stronie wodoru, dlaczego to się rozgałęzia na LIQUEFACTION i na COMPRESSION ?

Autor grafu założył, że wodór produkowany będzie w centralnych wytwórniach, z których w postaci ciekłej (po skropleniu) lub gazowej (po sprężeniu) rozwożony będzie cysternami lub przetłaczany rurociągami do stacji tankowania, stąd straty energii na sprężanie lub skraplanie oraz straty podczas transportu. Autor najwyraźniej zapomniał, że wodór można produkować w sposób rozproszony, wprost na stacjach tankowania z gazu ziemnego lub poprzez elektrolizę wody (sprawność ~75%).

ps.
Z uwagi na niewielką gęstość zmagazynowanej energii, wodór w postaci sprężonej nie ma raczej większych szans na to, by stać się powszechnie stosowanym nośnikiem energii w pojazdach (samochody zasilane sprężonym wodorem mają obecnie taki sam zasięg, jak akumulatorowe). Będzie to możliwe po opanowaniu technologii magazynowania wodoru - prawdopodobnie w postaci związków chemicznych. Związki te podczas stosowania w pojeździe będą się rozkładały wydzielając wodór, zużyte paliwo będzie następnie regenerowane. Praktycznie jedyny realny do zastosowania w szerszej skali kształt "ścieżki" wodorowej, to:
1. Produkcja wodoru ze zgazowania węgla, z gazu ziemnego lub poprzez elektrolizę wody (droższa). Jeśli poprzez elektrolizę wody, to:
- AC-DC (95 %),
- elektroliza (75 %)
2. Regeneracja "paliwa" wodorowego (sprawność prawdopodobnie około 75 %),
3. Wytwarzanie prądu w ogniwie paliwowym (50 %),
Jeśli więc założymy, że wytwarzamy wodór poprzez elektrolizę wody, to na końcu grafu będzie około 26,7 kWh.
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-01-13, 16:50   

Przy ogniwie paliwowym i tak muszą być obecne akumulatory (trochę mniej niż zwykle).
Przyszłość leży w akumulatorach, bo już od dawna jeżdżę i coraz lepsze efekty.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-01-14, 07:18   

Tak naprawdę sprawność należałoby liczyć uwzględniając procesy wydobycia paliw/surowców pierwotnych i ich przetworzenia. Według obliczeń ANL (Argonne National Laboratory - instytut badawczy US DOE) dla warunków USA sprawność well-to-pump, czyli energii dostarczonej do stacji ładowania/tankowania wynosi:
- dla energii elektrycznej: 39,9 %,
- dla wodoru sprężonego produkowanego z gazu ziemnego na stacji tankowania: 65,8 %,
- dla wodoru ciekłego produkowanego z gazu ziemnego na stacji tankowania: 48,6 %,
Według ANL sprawność produkcji wodoru w procesie elektrolizy wody na stacji tankowania w odniesieniu do zużytej energii elektrycznej wynosi:
- dla wodoru sprężonego 67,2 %,
- dla wodoru skroplonego 48,6 %.
Tak więc, sprawność zamiany energii pierwotnej paliwa w energię mechaniczną pojazdu elektrycznego wynosi:
1. Dla BEV: 0,399 x 0,85 x 0,9 = 0,305 = 30,5 %
2. Dla FCEV zasilanego wodorem sprężonym produkowanym z gazu ziemnego na stacji tankowania: 0,658 x 0,5 x 0,9 = 0,296 = 29,6 %
3. Dla FCEV zasilanego wodorem ciekłym produkowanym z gazu ziemnego na stacji tankowania: 0,486 x 0,5 x 0,9 = 0,219 = 21,9 %
4. Dla FCEV zasilanego wodorem sprężonym produkowanym z elektrolizy na stacji tankowania: 0,339 x 0,672 x 0,5 x 0,9 = 0,121 = 12,1 %
5. Dla FCEV zasilanego wodorem ciekłym produkowanym z elektrolizy na stacji tankowania: 0,399 x 0,486 x 0,5 x 0,9 = 0,087 = 8,7 %

Dla porównania, sprawność well-to-pump dla benzyny z ropy wynosi obecnie około 83 %, dla oleju napędowego z ropy 84,5 %, co przy sprawności silnika spalinowego ~36 % dale nam sprawność zamiany energii paliwa pierwotnego (ropa) w energię mechaniczną pojazdu na poziomie: 29,9 - 30,4 %.

Jest wiele różnych ścieżek paliwowych (wytwórnie centralne, różne paliwa, różne źródła itp.), więc jeśli chciałbyś podrążyć nieco temat sprawności zajrzyj tu: http://greet.es.anl.gov/main Jednak moim zdaniem sprawnością nie ma się za bardzo co przejmować, bo o tym które rozwiązanie zostanie przyjęte zadecyduje jego funkcjonalność.
Ostatnio zmieniony przez AAA222 2011-01-14, 09:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1202
Wysłany: 2011-01-14, 08:36   

Ciekawe zestawienie. Z podsumowania wynika, że BEV ma najlepszą sprawność, chociaż różnice nie są duże. Dla gospodarki nawet 1% lepszej sprawności przełoży się na miliardowe oszczędności.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
tomasz_kombi 

Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 296
Skąd: Zagłębie
Wysłany: 2011-01-14, 09:29   

Ja dodałbym do tego, że każda z powyższych technologii nie stoi w miejscu lecz stale się rozwija. Oznacza to, że w tym "wyścigu" o procenty (nie kojarzyć z promilami !! :kufel ) trudno z góry typować zwycięzcę lub skazywać na przegraną.
Dlatego też zgadzam się ze stwierdzeniem, że upowszechniać się będą rozwiązania najbardziej funkcjonalne bo każdy dąży przede wszystkim do oszczędzania własnej energii :)
Jednak i tutaj trudno z góry przewidzieć która technologia okaże się za kilka lat (i w dalszej perspektywie) najbardziej "user frendly".
_________________
Moje gniazdka: praca
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-01-14, 11:29   

Przecież nikt nie produkuje samego prądu z kopalin, zawsze mamy też ciepłą wodę (elektrociepłownia) potrzebną na bieżąco do ogrzewania mieszkań i CW dla mieszkańców.
zyli sprawność mnożymy przez minimum "2". Jeszcze dochodzi ciepło potrzebne dla samej kotłowni i obsługi elektrociepłowni (śladowa energia uchodzi z dymem), więc w elektrociepłowach sprawność wynosi prawie 100%; oczywiście trzeba odjąć tę energię zużytą na wydobywanie i ewentualny transport kopalin, ale to przy hurcie bez detalu już symboliczna ilość.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
AAA222 


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-01-14, 14:13   

Jak się komu podoba, może se pomnożyć nawet przez "10" ;) . Chciałbym jeszcze wyraźnie zaznaczyć, że jak napisałem, powyższe dane dotyczą USA, i nie można ich bezkrytycznie odnosić do dowolnej lokalizacji na świecie. Jeśli ktoś chciałby ustalić "a jak to będzie w naszej gminie", to powinien sięgnąć do źródeł.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 11