SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Superkondensatory
Autor Wiadomość
Darek 


Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 172
Wysłany: 2011-04-25, 00:34   Superkondensatory

Witam wszystkich pasjonatów!
Interesuję się tematem już od dość dawna, a teraz jestem o krok od "kroku" w stronę EV.
Przypuszczam, że mam za mało jeszcze waluty ale...
Przeglądam to forum które wydaje się być żywe, ale nie mogę natrafić (sorry jeżeli jest inaczej) na temat Superkondensatorów.
Jestem z okolic Piaseczna więc mam DACPOL pod bokiem. Chciałbym zadać tu pytanie: Dlaczego nie stosujecie Superkondziołów zamiast akumulatorów?
Przecież teoretycznie są lżejsze mają 5x więcej cykli ładowania, nie boją się niskich temperatur i ładuje się je w kilkadziesiąt sekund, itp.
A może to bujdy (ale przecież lokomotywę ruszyli...)
http://www.dacpol.com.pl/...F9waWQ9MTExOQ==
:roll:
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1232
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2011-04-25, 05:23   Re: Superkondensatory

Darek napisał/a:
...Chciałbym zadać tu pytanie: Dlaczego nie stosujecie Superkondziołów zamiast akumulatorów?...


Cena?
 
 
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1204
Wysłany: 2011-04-25, 10:37   

Darek,
Superkondensatory są nieprzydatne w EV, ponieważ są droższe, cięższe i większe.

Ich zalety w postaci wyższej trwałości i szybkiego ładowania są nieistotne, ponieważ akumulatory są wystarczająco trwałe (10 lat nie jest problemem) oraz mają wystarczającą gęstość mocy. Niewielki pakiet w Nissanie Leaf 24 kWh ma moc wyjściową do 90 kW oraz może być ładowany ładowarką 50 kW (mocniejszych i tak nie ma).
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
 
Darek 


Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 172
Wysłany: 2011-04-25, 23:38   

http://www.youtube.com/watch?v=FCReQJvc0E8
http://www.youtube.com/us...u/0/BE-v9KiAaVo
http://www.iel.wroc.pl/?I..._rndus5508ksgtf
http://www.enika.pl/aktualnosc/18
A jednak ludziska kombinują...
Może byłoby na przykład celowym połączenie Superkondziołów z akumulatorami aby je wspomóc w momentach przyspieszeń. Wtedy potrzeba dużo więcej pałera, a accu tego chyba niezbyt lubią.
Jak podłączasz wzmacniacz do systemu nagłośnienia w aucie to o wiele lepiej uzyskać "kopa" po podłączeniu równolegle dużego kondensatora, on wówczas równoważy punktowe niedobory mocy nieprawdaż? :evil:
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-04-27, 10:40   

To już lepiej wydzielic część aku. do szybszego zniszczenia i korzystać z nich jak z superkondensatorów, zawsze to będzie mialo więcej energii na włożoną wagę.
Podobno superkondensatory EeeSter będą dobre, ale coś wycichła sprawa.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Darek 


Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 172
Wysłany: 2011-05-12, 18:48   

Ok. byłem w Dacpolu.
Rzeczywiście w pojazdach szynowych trochę inaczej to wygląda. Teoretycznie można by zaaplikować taki "dopalacz" przyspieszenia oparty na SK, ale faktycznie byłaby to zbyt droga impreza.
Ale zauważyłem że jakiś Polak zaczął myśleć i stworzył na bazie konstrukcji SK akumulator kwasowy z płytami węglowymi. Może tędy droga?
http://wiadomosci.onet.pl...,wiadomosc.html
 
 
xdave

Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 34
Wysłany: 2011-11-14, 00:20   

Bo maja za małą pojemność, przykładowo bateria kwasowa 12V ok 20 Ah to jakieś 14 000 faradów czyli 14000 superkondów z allegro po 1 F po 80 zl za sztukę :) Co do żywotności przeciętnie to 500 000 cykli. Tak że superkondensator to za mało, trzeba by hiper ultra kondek :-P

A na poważnie, SK mają zastosowanie, ale jako magazyny krótkotrwale do ruszania, przyspieszania czy odbierania energii hamowania gdyż chłoną ogromną energię hamowania z znacznie większa sprawnością niż akumulatory kwasowe przeciętnego EVka. Po czym można ta energię porcjami przepompować w akumulatory.
 
 
benek 

Dołączył: 24 Lip 2012
Posty: 1
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-07-24, 11:13   

xdave napisał/a:
Bo maja za małą pojemność, przykładowo bateria kwasowa 12V ok 20 Ah to jakieś 14 000 faradów czyli 14000 superkondów z allegro po 1 F po 80 zl za sztukę :) Co do żywotności przeciętnie to 500 000 cykli. Tak że superkondensator to za mało, trzeba by hiper ultra kondek :-P

A na poważnie, SK mają zastosowanie, ale jako magazyny krótkotrwale do ruszania, przyspieszania czy odbierania energii hamowania gdyż chłoną ogromną energię hamowania z znacznie większa sprawnością niż akumulatory kwasowe przeciętnego EVka. Po czym można ta energię porcjami przepompować w akumulatory.


Akumulator 12v/20Ah to jakieś 240.000 faradów a nie 14.000.
Gdyby faktycznie 1F kosztował 80 zł to odpowiednik tego akumulatora musiałby kosztować 19,2 mln.
Na szczęście tak źle nie jest. Można kupić superkondensator 3000 F/2,7V za ok 20$ .
Potrzeba do zamiany ok 80 szt czyli to koszt ok 5000 zł.
To daje nam 0,24 kWh czyli do auta potrzeba by 100 razy więcej za cenę ok 500.000 zł.
Waga byłaby nie do przyjęcia bo to 6 kWh/1000kg czyli kondensator na 100-120 km ważyłby 4 tony.
Trwają prace na zwiększeniem gęstości energii do 20-30 Wh/kg co zmniejszyłoby ciężar 5 krotnie.
Gdyby w tej proporcji spadła cena (utrzymała się za kg) to mielibyśmy 12 kWh (50-60 km zasięg) za 50.000 zł.
Ponieważ kondensatory się szybko ładują można mieć jeszcze mniejszy SC (supekondensator) i ładować go np przy kazdym zatrzymaniu.
Można sobie wyobrazić stacje ładowania na każdym parkingu np sklepowym czy ładowanie indukcyjne na kazdym skrzyżowaniu czy nawet podczas jazdy na pewnym odcinku poprzez zatopienie cewek w drodze. Sprawność takiego ładowania sięga już 85% (przy odległościach 15-50 cm) czyli nie potrzeba żadnych wtyczek na parkingu.
Zatem gdyby dało się przejechać 10 km na SC wartym 10.000 zł ważącym 130 kg to miałoby to sens w ruchu miejskim. Wymagałoby to ładowarki która doładowywałaby w 5 minut 2,4 kWh czyli stacja musiałaby mieć moc 25kW.
To łatwe do osiągnięcia z punktu technicznego i marketingowego.
Koszt energii ładowania 1,5-2 zł na 10 km jazdy, a trwałość SC byłaby na poziomie 1 mln ładowań, czyli z wraków aut EV demontowałoby się SC do nowych aut, bo ich żywotność byłaby większa niż auta.
Taki program miałby wsparcie rządów ze względu na ekologię.Trudno sobie wyobrazić zagrożenia dla środowiska ze stosowania milionów akumulatorów.

Na razie SC mogą mieć zastosowanie w "trolejbusach bez trakcji" ładowanych na przystankach.
Także w ciężkich pojazdach do poprawienia dynamiki jazdy jak pociągi czy ciężarówki ze szczególnym uwzględnieniem odzysku energii hamowania .
Stacjonarne SC pozwalałyby stacjom zasilania umieszczonym przy stacjach kolejowych zmniejszać przeciążenia spowodowane ruszaniem ciężkich składów.
Nie liczyłem możliwości umieszczenia SC na dużych sterowcach które są projektowane do gigantycznych udźwigów 1000 t.
Eksploatacja takiej machiny stałaby się tania szczególnie, że duże powierzchnie sterowców idealnie nadają się do malowania farbami z krzemem amorficznym czyli byłaby to wielka bateria słoneczna, a SC służyłyby do napędu gdy słońce nie świeci. Dałoby to uniezależnienie się od energii szczególnie w rejonach gdzie energii brak.
Można sobie wyobrazić transport drewna z Amazonii , transport materiałów budowlanych do budowy dróg w górach, czy też prace przy rekultywacji (np nawadnianie) terenów pustynnych.
Temat mało samochodowy więc zostawmy.
Sądzę, że przyszłość mają koncerny energetyczne, które będą dostarczać energię do aut poprzez zatopione cewki w drogach.
Większość pasa drogowego będzie wyłożona panelami fotowoltaicznymi a auta będą jechały jak po sznurku po pasie drogowym aby nie niszczyć paneli . W tym kontekście SC będą interesowały energetykę bo skoro nie będą się niszczyć przy milionach ładowań, to auta stojące będą magazynami energii dla aut jadących oraz jako alternatywne zasilanie domów.
Energia hydro i odpadowa z elektrociepłowni nie będzie się marnować w nocy.
Dodatkowe korzyści to spłaszczenie szczytów w dzień czyli mniejszy zapas mocy linii przesyłowych (tzw energetyka rozproszona). Taka inteligentna sieć da impuls do rozwoju fotowoltaiki bo nic się nie będzie marnować z nadprodukcji energii.
Wracając na ziemię, już dziś SC można stosować w rowerze EV, bo SC o wadze 15 kg da 90 Wh czyli ok 10 km zasięgu, a 1kW ładowarka naładuje go w 5 minut.

Jeśli prace nad SC o gęstości energetycznej 30Wh/kg przejdą do fazy komercyjnej, to rower uzyska zasięg 50km przy dzisiejszej cenie SC 15kg ok 600-650$ czyli wieczne źródło energii a 2000 zł.
Za tyle to jak ktoś jeździ na stałej trasie do 10 km to już dziś ma to ekonomiczną rację bytu.
Dodatkowa korzyść to ta, że zamiast ładować 1-5 godzin jak akumulatory, naładujemy taki rower w 5 minut mocą 1 kW, czyli dostępną w kazdym gniazdku.
Czy dziś jest sens pakować SC o wadze 400 kg do auta aby jeździć ok 10 km ?
Pewnie tak gdyby stacje były co krok i wystarczyłoby podładować 1-2 minut bez podpinania wtyczki.
Zatem nawet przy obecnych gęstościach mocy jakie oferują SC, stworzenie sieci ładowania ma sens energetyczny i niewykluczone , że ekonomiczny.
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-07-24, 15:26   

Stosując wszędzie akumulatory mamy same zalety ekologiczne, bo recykling znowu zamienia 100% zużytych akumulatorów na 100% nowych akumulatorów i to tak kwasowych oraz identycznie litowych.
W superkondensatorach należy jeszcze uwzględnić ich wagę.
Auta spalinowe są liczone tylko na 7 lat i powinny iść do utylizacji razem z ich wielkim akumulatorem (już prawidłowo trzeci w czasie eksploatacji siedmio letniej), a głównie ze względu na ich silnik i osprzęt spalinowy).
EV jest całkowicie ekologiczny i na akumulatorach i na superkondensatorach.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
liszek

Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 92
Wysłany: 2012-07-25, 07:49   

Zbyszku co ty za herezje wypisujesz? Jakie 7 lat, twoje są pewnie liczone na 30 tak? 3 aku w ciągu 7 lat, chyba jak kupujesz w markecie w promocji za 129,99zł. EV nie jest całkowicie ekologiczne i nigdy nie będzie. Nie ma nic ekologicznego. Do wytworzenia baterii i wszystkiego innego środowisko musi ucierpieć.

Uwielbiam Ev ale nie lubię jak ktoś głupoty pisze i wciska ludziom kit.

Pozdrawiam
 
 
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-07-25, 10:45   

Przestań tak intensywnie i tendencyjnie pilnować interesów lobby paliwowego, przecież EV to jest EV.
Niech te paliwa spalają w elektrociepłowniach i nadwyżkę energii sprzedają innym państwom.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
liszek

Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 92
Wysłany: 2012-07-27, 09:45   

Ok widzę, że z Tobą nie można normalnie prowadzić dyskusji. EV jest super ale nie aż tak jak piszesz.
 
 
molas3000

Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 4
Wysłany: 2015-10-20, 22:52   

Widzę że temat stary ale może go odświeżę.

Co sądzicie o superkondensatorach w EV do zbierania energii z hamowania odzyskiem? Czy to się opłaca?

Czy lepiej w hamowanie rezystory lub inne odbiory w pojeździe włożyć i się nie bawić w SC? zakładając że w EV jest silnik 20 kW. Można by energię odzyskać (np w korku) żeby znowu ruszyć samochód. Z tego co się doczytałem energia odzyskana jest na poziomie 50-70% (zamiast pakować ją w klocki hamulcowe można by ją zmagazynować i ponownie oddać do napędu).

Zwrot energii wynosił by ~10kW przez średnio 10 sekund więc zwrot wynosił by ok 30Wh (przy każdym hamowaniu przy większych prędkościach efektywność i czas się zmienia więc i efekt rośnie). Z tego co wiem czas oddawania energii jest zbyt mały żeby ładować akumulatory a przy okazji takie ładowanie działa destrukcyjnie na nie. O ile stosunkowo łatwo jest zorganizować hamowanie odzyskiem o tyle ciężej jest zrobić (koszty) odbiór tej energii. Zastanawiam się nad szybkimi przekaźnikami jak w UPS żeby w tym momencie przełączać instalacje na zasilanie z hamowania typu oświetlenie EV, jakieś tam radyjko i inne pierdułki zasilane w trakcie jazdy zamiast magazynowania.

Co o tym sądzicie?
 
 
molas3000

Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 4
Wysłany: 2015-10-20, 23:04   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Przestań tak intensywnie i tendencyjnie pilnować interesów lobby paliwowego, przecież EV to jest EV.
Niech te paliwa spalają w elektrociepłowniach i nadwyżkę energii sprzedają innym państwom.


Tu mam pytanie tanie źródło energii najlepiej odnawialnej gdy w EV zabrakło by prądu? panele słoneczne? inne rozwiązanie? myślałem o agregacie prądotwórczym czyli robimy z pojazdu hybryde.

Jakieś inne pomysły?
 
 
Pawiel 
Opel Ampera 2013


Wiek: 39
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 399
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-21, 20:23   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Przestań tak intensywnie i tendencyjnie pilnować interesów lobby paliwowego, przecież EV to jest EV.
Niech te paliwa spalają w elektrociepłowniach i nadwyżkę energii sprzedają innym państwom.


A ten znowu swoje...
_________________
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1306
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-10-21, 20:51   

Obecnie "szybkie ładowarki" ładują z mocą np. 50kW i to przez kilkadziesiąt minut, więc dla aku 10kW przez 10s to drobiazg. Superkondensatory są drogie i mniej wydajne (Wh/kg), więc wystarczy zwiększyć pakiet aku.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 11