SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: RaveN
2012-01-04, 11:30
Berlingo Electrique - moje boje i doświadczenia
Autor Wiadomość
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-01-04, 00:36   Berlingo Electrique - moje boje i doświadczenia

Chciałem podzielić się doświadczeniami w użytkowaniu tego pojazdu.
Jest to pojazd fabrycznie elektryczny.

Mój egzemplarz pochodzi z 2002 roku, wyposażony jest w akumulatory NiCD SAFT 6V 100Ah - w sumie jest ich 27 sztuk, w czterech paczkach - razem to daje 162V.

Baterie mają opinię wytrzymałych - szczególnie te po 2000 roku (przed 2000 rokiem podobno wybuchały).

Silnik Leeroy, szczotkowy - o mocy 28kW
kontroler SAGEM
ogrzewanie: WEBASTO (na benzynę) - wchodzi 8 litrów, zużywa ok. pół litra na godzinę grzania.
wspomaganie kierownicy normalne hydrauliczne, ale pompa napędzana elektrycznie.
posiada zwykły akumulator 12V (ważne by był w dobrym stanie) - obsługuje nam światła, radio, zapalniczkę, itp - ładowany poprzez DC->DC konwerter z aku trakcyjnych.

Ładowanie z gniazdka 230V zajmuje 8 godzin jeśli mamy prawie całkiem wyładowane aku. Pobiera wtedy 20kWh - czyli ok. 8 PLN.

Zasięg nominalny jak podaje fabryka to ok. 90-100km.
Mój osiąga obecnie 70km, ale spodziewam się dojść do 80-90km o ile sie ociepli.
Zasięg oczywiście zależny od stylu jazdy i temperatury otoczenia.
Vmax 100km/h - ograniczona sprzętowo. Moim jechałem max. 95km/h (wg. GPS)

Na liczniku mamy ekonomizer (ja jeżdżę na zielonym polu aby nie obciążać zbytnio akumulatorów), a także dość dokładny licznik energii w procentach (od 0% do 100%).
W okolicach 20% zapala sie lampka ECO i pojazd wchodzi w tryb oszczędzania energii i jedzie max, 30km/h.

Berlingo posiada rewelacyjny odzyskiwacz energii, hamulca się prawie wcale nie używa. Zdejmując nogę z "gazu" pojazd pięknie hamuje i ładuje akumulatory. Przy dłuższym zjeździe z górki (a u mnie na południu polski górek nie brak) - widać jak się aku pięknie ładują.
Istnieje jednak ryzyko, że ktoś nam wjedzie w "pupę" - ponieważ światła stop są tylko przy naciskaniu hamulca, a przy odzysku energii ich nie ma :( - więc trzeba uważać.

Samochód do jazdy oprócz prądu potrzebuje... wody ;)
Tzn. co ok. 4000-5000km wymagane jest dolanie wody destylowanej do akumulatorów poprzez układ rurek znajdujących się pod maską. Woda rozprowadzana jest przez centralny układ do wszystkich pojedynczych akumulatorów. Każda rurka odpowiada danemu pakietowi aku.
Wody nie wolno dolać "ot tak sobie" tylko trzeba to zrobić przy użyciu urządzenia diagnostycznego (musi być na nim ustawione specjalne ładowanie "serwisowe") i dopiero wtedy można dolewać wody. Czynność prosta i tania jak.. woda ;) . Wchodzi ok. 20 litrów wody na 4000km ;)

Ponadto co ok. 20.000km wymagana wymiana szczotek w silniku (a co 4000km zalecana kontrola ich stanu). Nie jest specjalnie to trudne - koszt szczotek to 400 PLN netto - serwis Citroen. Ja mam w swoim dobre, więc no problem.

I chyba tyle - jak ktoś ma pytania to zapraszam do dyskusji na forum.
Starałem się wszystko opisać prostym zrozumiałym nawet dla laika językiem :)
Sam jeszcze miesiąc temu sam byłem kompletnym laikiem, teraz się douczam, więc z góry przepraszam fachowców za możliwe błędy i niedomówienia.

Jeśli ktoś ma/chce mieć taki samochód - dysponuję obecnie sporą wiedzą techniczną i serwisową, posiadam 2 sztuki urządzenia EVLite do serwisowania tegoż pojazdu.

Plany? Przeróbka na wersję MULTISPACE i facelifting przodu. Obecnie pojazd to 2osobowy VAN.
Autem prawie codziennie jeżdżę od 30 do 70km.
Ostatnio zmieniony przez highend 2012-01-04, 14:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
mann25 
6kWh/100km vmax120


Wiek: 30
Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 385
Skąd: VenloNL-DE IzbickoPL
Wysłany: 2012-01-04, 08:00   

highend napisał/a:
Ładowanie z gniazdka 230V zajmuje 8 godzin jeśli mamy prawie całkiem wyładowane aku. Pobiera wtedy 20kW - czyli ok. 8 PLN.

Zasięg nominalny jak podaje fabryka to ok. 90-100km.
Mój osiąga obecnie 70km, ale spodziewam się dojść do 80-90km o ile sie ociepli.

to ładne czyli ok. 10zł na 100km w lecie, to koszta jak 2 litry benzyny na 100km, w aucie spalinowym.
super, bardzo dokładny opis, oby wszysty tak opisywali swoje pojazdy :mrgreen:
_________________
126p>Samara 1.3>Golf II 1.3>Mazda 626 IV 1.8>Sierra II 2.0>Cordoba 1.6>Golf IV1.6>A4 1.8 LPG>Polo III 1.4TDI>A2 1.4TDI>Polo IV 1.4BMTDI 2007>Passat B6 1.6BMTDI 2009>Passat B7 1.6BMTDI 2011>CaddyMaxi II 1.6BMTDI 2012r> 2020 CaddyMaxi 60kmEV+0,6l LPG REX?
 
     
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1074
Wysłany: 2012-01-04, 10:08   

highend napisał/a:
Mój egzemplarz pochodzi z 2002 roku,

Czyli ma około 9 lat. Ciekawi mnie jaki jest przebieg, bo z tego co widzę akumulatory są w niezłym stanie?
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-01-04, 14:17   

Bielsko-Biała i okolice Tychów i tak krążę między tymi miastami.
Te baterie o ile ktoś o nie dba powinny wytrzymać 100.000km lub więcej (się okaże) i ponoć ogólnie są "idiotoodporne".
Przebieg mojego to 37.000 mil (jest z anglii).
 
 
     
CoTyNato


Dołączył: 18 Gru 2011
Posty: 39
Wysłany: 2012-01-05, 09:25   Re: Berlingo Electrique - moje boje i doświadczenia

highend napisał/a:
Silnik Leeroy, szczotkowy - o mocy 28kW
kontroler SAGEM

Czy taki silnik z kontrolerem jest osiągalny w Polsce?
Lub inne dobre rozwiązanie, odpowiednie dla Berlingo?
_________________
Nie wystarczy dobrze - jeśli MOŻE być lepiej
 
     
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1074
Wysłany: 2012-01-05, 20:23   

highend napisał/a:
Przebieg mojego to 37.000 mil (jest z anglii).

Około 60 tys. km to niewiele. Wychodzi około 550 km miesięcznie.

highend napisał/a:
ponieważ światła stop są tylko przy naciskaniu hamulca, a przy odzysku energii ich nie ma :( - więc trzeba uważać.

To chyba byłbyś w stanie sobie dorobić.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
Danski88 

Dołączył: 01 Sty 2012
Posty: 35
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-01-06, 13:50   

RaveN napisał/a:
highend napisał/a:
ponieważ światła stop są tylko przy naciskaniu hamulca, a przy odzysku energii ich nie ma :( - więc trzeba uważać.

To chyba byłbyś w stanie sobie dorobić.

RaveN czy masz na myśli pomiar prędkości? Chyba nie byłoby to trudne: dorobić impulsowy miernik lub wykorzystać istniejący już ale tak żeby nie zakłócać oryginalnego prędkościomierza, dołożyć procek co bedzie liczył prędkość i jej zmiane, jeden warunek i to wszystko.
Czy masz jeszcze inna koncepcje? Bo ostatnio też myślałem o tym.
 
 
     
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1074
Wysłany: 2012-01-07, 13:14   

Danski88 napisał/a:
RaveN czy masz na myśli pomiar prędkości? Chyba nie byłoby to trudne: dorobić impulsowy miernik lub wykorzystać istniejący już ale tak żeby nie zakłócać oryginalnego prędkościomierza, dołożyć procek co bedzie liczył prędkość i jej zmiane, jeden warunek i to wszystko.
Czy masz jeszcze inna koncepcje? Bo ostatnio też myślałem o tym.

Nie zastanawiałem się nad praktyczną realizacją. Z pewnością jest wiele sposobów na skuteczne rozwiązanie (bardziej lub mniej dokładne). Może po prostu mierzyć prąd pobierany z akumulatorów - jeśli ma odpowiednią biegunowość i wartość >x A (np. >10 A) załączać światła?
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-01-28, 23:03   

dziś jazda przy -12, nawet -15 stopniach
świeżo po naładowaniu do pełna - temperatura aku była +3 stopnie (wg wskazań eVlite).

jazda ostrożna żeby nie obciążać akumulatorów
zrobił 45km i jeszcze zostało 30% energii, ale go dalej nie męczyłem.
wcześniej próby zasięgu przy temp. około zera dawały zasięg 70km.

Zapewne zasięg bylby mniejszy gdyby auto stało przez noc nie podpięte do kontaktu (drugi Berlingo pokazywał temp aku -6 stopni rano), ale nim nie jeździłem wcale.

przydałby się garaż :-|
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
asphaltsurfer 

Dołączył: 16 Cze 2010
Posty: 11
Wysłany: 2012-02-06, 11:08   

Próbowałeś kiedyś naładować samochód i jechać gdzieś nim powiedzmy i zostawić go tam na noc bez ładowania na takie mrozy. Nic się nie stanie akumulatorom? Nie zamarznie elektrolit? Będziemy mogli wrócić do domu?
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-02-06, 11:59   

auto stoi na -15 i więcej (w nocy pewnie -20 i nad ranem).
stoi NIE podłączone do gniazdka

nic nie zamarza. Rano jeśli chcę to:

WSIADAM, WŁĄCZAM i JADĘ :) FUN! :D

oczywiście zasięg mniejszy i tyle.
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
ircio3

Dołączył: 21 Lut 2011
Posty: 148
Wysłany: 2012-02-07, 09:23   

A powiedz mi jeszcze czy masz w tm Berlingo ogrzewanie i jeśli tak, to jako ono się sprawuje ?
 
 
     
jatko 


Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 275
Wysłany: 2012-02-07, 09:34   

z tego co wiem jest oryginalne webasto spalinowe
_________________
"Ideały to piękna rzecz, tylko ta siódma góra i siódma rzeka cholernie daleko!"
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1092
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2012-02-19, 14:35   

Webasto sprawuje się świetnie-jest cieplo a energii z baterii nie ubywa.

Dodatkowo jak chodzi to jest imitacja pracy silnika-bo generalnie jest on bardzo cichy-a tam bodajże pompka czy wiatraczek nawiewu tak brzęczy.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
Piwoslaw 
Wszyscy się gapią


Wiek: 38
Dołączył: 27 Mar 2010
Posty: 52
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-20, 16:48   Re: Berlingo Electrique - moje boje i doświadczenia

Dzięki za świetną relację:)

Czy samochód ma diodowe światła do jazdy dziennej, czy jeździsz na światłach mijania? Bo mijania potrafią ciągnąć nawet 20 razy więcej prądu niż LEDy, nawet jak stoisz (np. w korku). A dołożenie nie powinno sprawiać problemów.

highend napisał/a:
Berlingo posiada rewelacyjny odzyskiwacz energii, hamulca się prawie wcale nie używa. Zdejmując nogę z "gazu" pojazd pięknie hamuje i ładuje akumulatory. Przy dłuższym zjeździe z górki (a u mnie na południu polski górek nie brak) - widać jak się aku pięknie ładują.

A czy można toczyć się "na luzie", bez dokładania energii, ale też bez jej odzyskiwania?

highend napisał/a:
Istnieje jednak ryzyko, że ktoś nam wjedzie w "pupę" - ponieważ światła stop są tylko przy naciskaniu hamulca, a przy odzysku energii ich nie ma :( - więc trzeba uważać.

Podobnie jak hamowanie silnikiem w samosmrodzie. Ponieważ ja w swoim dość często hamuję silnkiem to zastanawiałem się nad guziczkiem na kierownicy aby ręcznie zapalać światła hamulców. Nie wiem co przepisy na to, ale to przecież zwiększa bezpieczeństwo bez skutków ubocznych...

A, i jeszcze opony: Jakieś specjalne, o niskich oporach toczenia, czy najzwyklejsze, pierwsze z półki?
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-03-07, 23:56   

opony ma zwyczajne ;) zalecone 2.8 bara ciśnienie i tyle
hamowanie silnikiem, a hamowanie odzyskowe to 2 różne rzeczy.
to drugie jest znacznie mocniejsze....

co do lamp LED - myślę nad tym, ale nie zmieni to wiele
zasila je i tak aku 12V.....
 
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-03-19, 19:16   

trzymajcie kciuki, zanabyłem Berlingo Multispace spalinowe - jako dawcę karoserii i wnętrza do zaadoptowania na EV.

Auto, które kupiłem wygląda identycznie jak to (nawet kolor ten sam):

http://otomoto.pl/citroen...-C22973579.html

jest ze szklanym dachem itp.
Oczywiście klimę raczej wywalę, ale el. szyby np. zostaną.

Zamierzam wszystko przerzucić z VANa, czyli z dostawczego electrique do tego Multispace.

I będzie: Citroen Berlingo Multispace Electrique ;)
uff, ale długa nazwa ;)

ciekawe o ile jest taki osobowy cięższy (szyby/drzwi przesuwne) i czy jakoś wpłynie to na zasięg. Ale to nic. Decyzja podjęta. Chcę mieć osobówkę EV ;)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
liszek

Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 92
Wysłany: 2012-03-19, 19:45   

Kurcze korci mnie jak będę miał czas aby się przejechać i obejrzeć te Twoje Berlingo/a
 
     
Zbyszek Kopeć 
EV jest śliczne

Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 1149
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-03-19, 20:01   

I to są prawdziwie męskie decyzje.
Gratuluję koncepcji EV i życzę udanej roboty.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-03-23, 22:56   

Im dłużej jeżdżę EV tym bardziej mam sposób myślenia Pana Zbyszka.
Im częściej widzę kopcące rury spalinowców - tym bardziej jak wyżej ;)
nie wiem, ale chyba ze mną wszystko OK? ;)
Niestety spalinowe auta będą jeszcze długo długo, są potrzebne w transporcie - choćby TIRy (hasło tiry na tory jakoś nie działa).....
no ale w mieście wszyscy powinni jeździć ev.
Coraz częściej widze miny zdziwionych ludzi, że jedzie auto i jest cicho. Ale jedynie wtedy gdy tylko ja jadę i nie ma w pobliżu innych pojazdów.

Po co wydawać miliony na ekrany akustyczne..... :/
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
     
Pir-serwis 


Wiek: 41
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1092
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2012-03-24, 17:34   

Popieram.
Dzisiaj było ładnie i ciepło,pojeździłem ,nawet sporo,nad wodę,tu i tam.
W sumie 85km ale już cienko szedł.
Na targu też patrzyli,że cicho jedzie.
Sama frajda,problemem tylko góry są-strome.

Dzisiejszy protest przeciwko cenom paliwa tylko mnie śmieszy.NAjpierw polecam zmienić technikę jazdy,patrzeć na znaki, a w kieszeni samoistnie więcej zostanie.
Ale jak ktoś grzeje rurę,potem tarcze zbytecznie,niech płaci i płacze za swą durnotę.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Saxo 4os 5D Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
P106 4os 5D Electrique
 
     
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1074
Wysłany: 2012-03-26, 11:48   

highend cytat z tematu Panda Elettra - pytanie (prośba?) do fachowców napisał/a:
Berlingo mi wczoraj zrobił równe 50 mil (i jeszcze bym zrobił 2-3 lekko) co przy deklarowanych 60 milach zasięgu na jednym ładowaniu i akumulatorach, które mają 11 lat - uważam za rewelacyjny wynik.
A to jest egzemplarz gdzie nie robiłem jeszcze serwisu wodnego

NiCd - najtrwalsze aku na ziemi ;)

Nieźle. NiCd nie tylko gromadzą więcej energii od kwasowo-ołowiowych ale też są ponad trzykrotnie trwalsze - powinny wytrzymać nawet 2000 cykli ładowania/rozładowania. Obecnie jednak akumulatory litowo-jonowe charakteryzują się już wyższą trwałością i mają cały szereg zalet w stosunku do NiCd.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-03-26, 21:40   

owszem, ale mają jedną wielką wadę: konieczny BMS
i przykład TESLI co się stało jak rozładowane stały za długo....

NiCd mogą stać rozładowane ba... nawet zalecają je przechowywać w stanie rozładowanym.
potem kilka cykli ładowań/rozładowań przywraca im sprawność...
 
 
     
RaveN 
Administrator


Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 1074
Wysłany: 2012-03-27, 09:33   

highend napisał/a:
owszem, ale mają jedną wielką wadę: konieczny BMS
i przykład TESLI co się stało jak rozładowane stały za długo....

highend, nie przekonasz mnie, że NiCd w pojazdach elektrycznych są lepsze od LiIon ;) , chociaż zauważam pewne ich mocne strony. Obecne konstrukcje ogniw LiIon wystarczająco długo wytrzymują przy 0% SOC, aby się tym nie przejmować.
_________________
Samochody Elektryczne - SamochodyElektryczne.org
 
     
highend 


Wiek: 40
Dołączył: 23 Maj 2011
Posty: 2737
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-03-27, 16:43   

ależ nie zamierzam przekonywać :)
myślę, że za kilka lat zrobię konwersje Berlingo na Lithium ;)
póki co - nie ma to żadnego sensu
Technologia sprzed 20 lat (berlingo i inne grupy PSA) i śmiga ;)
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13