SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload
Tesla Shuttle

Poprzedni temat «» Następny temat
przepisy w PL odnośnie skutera elektrycznego
Autor Wiadomość
mann25 
6kWh/100km vmax120


Wiek: 32
Dołączył: 30 Gru 2011
Posty: 422
Skąd: VenloNL-DE IzbickoPL
Wysłany: 2013-02-19, 07:44   

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 28 lipca 2005 r.

w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów

Dz. U. nr 162 poz. 1360



DEFINICJE KATEGORII I TYPÓW POJAZDÓW DLA POTRZEB HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU

1. Rozróżnia się następujące kategorie pojazdów:

1) motorowery, to jest pojazdy dwukołowe (kategoria L1e) lub pojazdy trójkołowe (kategoria L2e) o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nie większej niż 45 km/h i mające:

a) w przypadku pojazdu dwukołowego, silnik, którego:

– pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub

– maksymalna moc znamionowa jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego,

b) w przypadku pojazdu trójkołowego, silnik, którego:

– pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, lub

– maksymalna użyteczna moc wyjściowa nie przekracza 4 kW, w przypadku innych silników ze spalaniem wewnętrznym, lub

– maksymalna moc znamionowa jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego;

2) motocykle, to jest pojazdy dwukołowe bez bocznego wózka (kategoria L3e) lub z bocznym wózkiem (kategoria L4e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 45 km/h;

3) motocykle trójkołowe, to jest pojazdy posiadające trzy koła umieszczone symetrycznie (kategoria L5e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 45 km/h.

2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się również do pewnej grupy czterokołowych pojazdów samochodowych, które w zależności od cech określa się jako:

1) lekkie pojazdy czterokołowe, których masa bez obciążenia nie przekracza 350 kg (kategoria L6e), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 45 km/h oraz których:


a) pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, lub


b) maksymalna moc nie przekracza 4 kW, w przypadku innych silników ze spalaniem wewnętrznym, lub


c) maksymalna moc jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego.

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motorowerów trójkołowych kategorii L2e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej;

2) pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, o których mowa w pkt 1 lit. a, których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna moc użyteczna silnika nie przekracza 15 kW.

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej.

3. Typ pojazdu oznacza pojazdy, które:


1) należą do jednej kategorii (motorowery dwukołowe - L1e, motorowery trójkołowe - L2e itp.);


2) są produkowane przez tego samego producenta;


3) mają to samo podwozie, ramę, ramę pomocniczą, płytę podłogową lub inną strukturę, do której przymocowane są główne części składowe;


4) mają źródło napędu działające na tej samej zasadzie (spalanie wewnętrzne, elektryczne, mieszane itd.);


5) mają takie samo oznaczenie typu nadane przez producenta.

Typ pojazdu może obejmować warianty i wersje.

4. Wariant oznacza pojazd lub grupę pojazdów należące do tego samego typu, które:


1) mają ten sam kształt nadwozia (podstawowe dane techniczne);


2) mają różnice masy w stanie gotowym do jazdy między najmniejszą i największą wartością nieprzekraczające 20 % wartości najmniejszej;


3) mają różnice w maksymalnej dopuszczalnej masie między największą i najmniejszą wartością nieprzekraczające 20 % wartości najmniejszej;


4) mają silnik o takim samym cyklu pracy (dwusuw lub czterosuw, zapłon iskrowy lub zapłon samoczynny);


5) mają różnicę w pojemności skokowej silnika (w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym) między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30 % wartości najniższej;


6) mają taką samą liczbę i takie samo usytuowanie cylindrów;


7) mają różnicę w mocy silnika między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30 % wartości najniższej;


8) mają tę samą zasadę działania (w przypadku silników elektrycznych);


9) mają taki sam rodzaj skrzyni biegów (ręczna, automatyczna itp.).

5. Wersja oznacza pojazd tego samego typu i wariantu, który może jednak zawierać dowolne wyposażenie, części składowe lub układy wymienione w opisie technicznym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, pod warunkiem że jest tylko:

1) jedna wartość podawana dla:


a) masy w stanie gotowym do jazdy,


b) maksymalnej masy całkowitej,


c) mocy silnika,


d) pojemności skokowej silnika oraz

2) jeden zestaw wyników badań podanych zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia.
_________________
126p>Samara 1.3>Golf II 1.3>Mazda 626 IV 1.8>Sierra II 2.0>Cordoba 1.6>Golf IV1.6>A4 1.8 LPG>Polo III 1.4TDI>A2 1.4TDI>Polo IV 1.4BMTDI 2007>Passat B6 1.6BMTDI 2009>Passat B7 1.6BMTDI 2011>CaddyMaxi II 1.6BMTDI 2012r> 2020 CaddyMaxi 60kmEV+0,6l LPG REX?
 
 
spaceman

Dołączył: 11 Maj 2014
Posty: 1
Skąd: Poland
Wysłany: 2014-05-11, 21:41   

Cześć,
Wiecie jak wygląda teraz sytuacja z elektrycznymi motocyklami, po wprowadzeniu ostatnich zmian w prawie ?

Jak wiadomo:
Cytat:
Osoby posiadające co najmniej od trzech lat prawo jazdy kat. B będą mogły jeździć motocyklami lub skuterami, z automatyczną skrzynią biegów, o pojemności do 125 centymetrów sześciennych - zakłada uchwalona w piątek (9 maja) przez Sejm nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami.
 
 
wrobel 

Dołączył: 04 Maj 2014
Posty: 0
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2014-05-11, 22:25   

Odpowiedziałeś sam sobie na to pytanie.
Pojeździsz każdym motocyklem elektrycznym mając prawko kat. B, pod warunkiem, że posiada on automatyczną skrzynie biegów. Sam jestem ciekaw czy podczas kontroli będą sprawdzali czy masz biegi czy nie :-P

Tylko, że te przepisy jeszcze nie obowiązują - trzeba czekać.
 
 
drgrin 
Drgrin


Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 283
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2014-05-11, 23:26   

wrobel napisał/a:
Odpowiedziałeś sam sobie na to pytanie.
Pojeździsz każdym motocyklem elektrycznym mając prawko kat. B, pod warunkiem, że posiada on automatyczną skrzynie biegów.


Nie każdym. Przepis zakłada ograniczenie mocy motocykla do 11 kW, więc np. Vectrix się nie łapie.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1387
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-05-12, 23:12   

A ile ma Vectrix, można by go z "tuningować".
 
 
Pir-serwis 


Wiek: 43
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 1215
Skąd: Ostrowiec
Wysłany: 2014-05-13, 00:35   

Vectrix ma 7kw ciągłej, chwilowo 21 tak mnie się zdaje, iż to poprawne dane.
_________________
Blog - Konwersja ICE na BEV - Daewoo Tico vs Citroen BX

Citroen Berligo Electrique
Saxo 2D 5os Electrique
Saxo Van Electrique
P106 4os Electrique
 
 
drgrin 
Drgrin


Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 283
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2014-05-13, 10:10   

Pir-serwis napisał/a:
Vectrix ma 7kw ciągłej, chwilowo 21 tak mnie się zdaje, iż to poprawne dane.


Co do jeżdżenia na B to liczy się co jest wpisane w dowód - Vectrix ma 15 kW. Chwilowej ma więcej, przy przyspieszaniu ok 30 kW, ale nominalnie jest właśnie 15 kW.
 
 
tomasz_kombi 

Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 296
Skąd: Zagłębie
Wysłany: 2014-06-24, 09:50   

wrobel napisał/a:
... Pojeździsz każdym motocyklem elektrycznym mając prawko kat. B, pod warunkiem, że posiada on automatyczną skrzynie biegów.......

Dzisiaj wyczytałem w "necie", że zrezygnowano z zapisu o automatycznej skrzyni biegów :)
_________________
Moje gniazdka: praca
 
 
zeeltom 


Wiek: 61
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1281
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2014-06-24, 10:38   

Tomek, odezwij się w sprawie silnika, bo znikasz jak kamfora ;)
_________________
http://pojazdyelektryczne.org
 
 
kamigos

Dołączył: 08 Lut 2019
Posty: 2
Wysłany: 2019-02-08, 08:03   

Odświeżę temat, ponieważ wiosna się zbliża ;)

Czy przepisy się jakoś zmieniły od tamtego czasu Panowie?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 12