SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Nissan Leaf NL 2014 ciągła, intensywna praca wentylatorów
Autor Wiadomość
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-11-11, 17:24   Nissan Leaf NL 2014 ciągła, intensywna praca wentylatorów

Witam,
od 1 sierpnia b.r. jestem szczęśliwym posiadaczem EV t.j. używanego Leaf'a.

Zastanawia mnie jedna rzecz - bez względu w jakiej temperaturze znajdowało się auto od wielu godzin np 5, 15 czy 20 czy 30 stopni zawsze od chwili włączenia mimo, że wskaźnik temperatury oscyluje w okolicy optimum, wentylatory pracują bardzo intensywnie.

Teraz przy niższych temperaturach, to intensywne chłodzenie powoduje że auto stojące 10h w garażu w optymalnych 18 stopniach, bardzo szybko baterie zostają wychłodzone do np 8-10 stopni jakie panują na zewnątrz, przez spada zasięg itd.
Taką wzmożona pracę mógłbym zrozumieć dla upałów lub niższych temperatur, ale za każdym razem bez względu na temperaturę otoczenia czy baterii już nie.

Prośba do innych użytkowników Leaf'a czy mam się czym martwić, może jakiś termostat przestał działać?
 
 
Barca

Dołączył: 13 Maj 2019
Posty: 121
Wysłany: 2019-11-11, 17:47   

Ale jaki wentylator jak Leaf nie ma chłodzonych (nawet powietrzem) baterii?
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 738
Skąd: lubuskie

Wysłany: 2019-11-11, 18:43   

Może chłodzi ładowarkę.
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-11-11, 19:10   

Barca napisał/a:
Ale jaki wentylator jak Leaf nie ma chłodzonych (nawet powietrzem) baterii?

Też takie coś słyszałem, ale jak otworzysz maskę Leafa to zobaczysz w takim samym miejscu jak w każdym innym aucie dość pokaźną chłodnicę z dwoma konkretnymi wentylatorami.

chłodnica Leafa
Ostatnio zmieniony przez michoo 2019-11-11, 19:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-11-11, 19:14   

Apolonia napisał/a:
Może chłodzi ładowarkę.

Ładuję go raz na dwa dni zawsze z 230V czyli nie ma co się grzać, w czasie ładowania nigdy nie słyszałem by się chłodził bo jest wyłączony.

Od razu ubiegnę pytania, nie chodzi o wentylator kabinowy, on jest cichy zresztą można go ustawić go "na zero" i dalej tak samo suszy się chłodnica.
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 738
Skąd: lubuskie

Wysłany: 2019-11-11, 19:16   

Oj na 230V grzeje się mocno, u mnie garaż ciepły się robi.
Klimatyzacja i ladowarka używają wentylatora.
W czasie grzania, chłodzenia kabiny i ładowarki pokładowej.
Może tam plynu nie ma, albo czujnik zgłasza, że goraco jest.
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2570
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2019-11-11, 19:29   

Jeśli masz sprawny akumulator 12V ( pokładowy) a wentylator chłodzący wciąz działa to znaczy że padł Ci czujnik temperatury cieczy chłodzącej
Sprawdż jego oporność w temperaturze ok 18 stopni , powinien mieć ok 2822 Ohm .
Wartość dużo mniejsza powoduje włącznie wentylatora niezależnie od temperatury płyny chłodzącego




_________________
http://bit.ly/2Nuk7Fs
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-11-11, 19:46   

@jas_pik Właśnie coś takiego podejrzewałem, niestety nie mam miernika...
..i teraz mam kolejne pytanie, mieszkam w Poznaniu czy jedyną alternatywą serwisowania jest salon Nissana czy może są tu już jacyś magicy w tej materii, którzy łagodniej potratują mój portfel i nie raz potrafili by "zagiąć" serwis Nissana który dość rzadko ma okazje je naprawiać?

jas_pik napisał/a:
Jeśli masz sprawny akumulator 12V ( pokładowy) a wentylator chłodzący wciąz działa to znaczy że padł Ci czujnik temperatury cieczy chłodzącej
Sprawdż jego oporność w temperaturze ok 18 stopni , powinien mieć ok 2822 Ohm .
Wartość dużo mniejsza powoduje włącznie wentylatora niezależnie od temperatury płyny chłodzącego

Obrazek


Obrazek
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2570
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2019-11-11, 20:05   

Miernik kupisz w każdym markecie/sklepie elektrycznym za ok 20 - 30 zł . Wystarczy do zmierzenia :)
A jeśli boisz się dotykać do tego to skontaktuje się z kolegą Krzysztofem ( nick tutaj to EVgarage)
_________________
http://bit.ly/2Nuk7Fs
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-12-07, 10:29   

jas_pik napisał/a:
Jeśli masz sprawny akumulator 12V ( pokładowy) a wentylator chłodzący wciąz działa to znaczy że padł Ci czujnik temperatury cieczy chłodzącej
Sprawdż jego oporność w temperaturze ok 18 stopni , powinien mieć ok 2822 Ohm .
Wartość dużo mniejsza powoduje włącznie wentylatora niezależnie od temperatury płyny chłodzącego


Dzięki uprzejmości @EVGarage pomierzyliśmy, że przy około 8 stopniach C oporność wynosiła 3900 Ohm. Akumulator (mały) po około 22 minutach jazdy po wyłączeniu auta miał 12.3V. Po ponownym włączeniu ładował się napieciem 14.4V, ale tylko około kilka minut.
@EVGarage zaniepokoił się tym 12.3 V, jego zdaniem powinno być min. 12.7V.
Dodatkowo delikatnie ogrzewaliśmy opalarką czujnik i oporność zaczęła spadać, (po kilkunastu sekundach delikatnego ogrzewania spadło do 3800 Ohm) - wygląda że czujnik temperatury działa?

Czy macie jakieś pomysły, co może być nie tak, że wentylatory ciągle pracują intensywnie gdy tylko włączę auto?
 
 
Barca

Dołączył: 13 Maj 2019
Posty: 121
Wysłany: 2019-12-07, 12:25   

Przejrzałem swoje logi i ja mam bardzo różne napięcie akumulatora po wyłączeniu auta, od 12.0V do 12.88V (ostatnie 3 dni). Więc tym 12,3V bym się chyba nie przejmował.
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-12-08, 09:20   

Barca napisał/a:
Przejrzałem swoje logi i ja mam bardzo różne napięcie akumulatora po wyłączeniu auta, od 12.0V do 12.88V (ostatnie 3 dni). Więc tym 12,3V bym się chyba nie przejmował.


Też tak myślę, ale w takim razie co jeszcze może być powodem takiego niedziałania?
 
 
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 2570
Skąd: Warszawa/Wawer
Wysłany: 2019-12-08, 10:18   

Tak na szybko .
Trzeba sprowadzić okablowanie idące do tego czujnika wraz ze złączami po drodze .
Jeśli będzie przerwa to wtedy może być przyczyna .
A do przerwy wystarczy że zaśniedziało złącze .
Dobrze by było za pomocą jakieś aplikacji diagnostycznej jakie pokazuje temperatury
_________________
http://bit.ly/2Nuk7Fs
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-12-09, 20:19   

jas_pik napisał/a:
Tak na szybko .
Trzeba sprowadzić okablowanie idące do tego czujnika wraz ze złączami po drodze .
Jeśli będzie przerwa to wtedy może być przyczyna .
A do przerwy wystarczy że zaśniedziało złącze .
Dobrze by było za pomocą jakieś aplikacji diagnostycznej jakie pokazuje temperatury


Czy ktoś w Poznaniu mógłby mnie poratować czymś takim?
EvGarage miał moduł do podłączenia, ale darmową wersja LeafSpy, dała tylko podstawowe informacje o baterii.
Ostatnio zmieniony przez michoo 2019-12-09, 22:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1330
Skąd: Podkarpacie

Wysłany: 2019-12-09, 21:33   

https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=25000

Zacznij od odpięcia czujnika temperatury i sprawdzenia rezystancji. Masz tam podane ile powinno być przy temperaturze rzędu 18 stopni.
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1480
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-12-09, 22:31   

Czujniki oporowe najczęściej pracują jako część dzielnika, czyli od powiedzmy + 5V idzie rezystor do czujnika, a drugi przewód od czujnika idzie do masy. Procesor mierzy napięcie na dzielniku. Po wypięciu czujnika można zmierzyć napięcie na przewodach, potem zamiast czujnika dajemy rezystor (porównywalny z czujnikiem) i napięcie powinno trochę się zmienić. Jak na przewodach bez czujnika nie ma napięcia, to mamy przerwę.
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-12-09, 22:33   

vwir napisał/a:
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=25000

Zacznij od odpięcia czujnika temperatury i sprawdzenia rezystancji. Masz tam podane ile powinno być przy temperaturze rzędu 18 stopni.


Już to zrobiłem wcześniej i opisałem rezultaty pomiarów kilka postów wyżej (2019-12-07, 10:29)
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1330
Skąd: Podkarpacie

Wysłany: 2019-12-10, 06:27   

To, że opór się zmienia nie oznacza, że czujnik jest sprawny. Tak jak pisałem - masz tam podane, ile powinien mieć przy 18 stopniach. Weż opornik o takiej wartości i podepnij zamiast czujnika. Jeśli wentylator przestanie szaleć to czujnik do wymiany.
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-12-11, 21:43   

vwir napisał/a:
To, że opór się zmienia nie oznacza, że czujnik jest sprawny. Tak jak pisałem - masz tam podane, ile powinien mieć przy 18 stopniach. Weż opornik o takiej wartości i podepnij zamiast czujnika. Jeśli wentylator przestanie szaleć to czujnik do wymiany.


Niestety nie mam takiego opornika, chyba najlepiej jak kupię nowy czujnik.
Czy ten najtańszy za ok 30 zł może być? RIDEX Czujnik, temperatura płynu chłodzącego z uszczelnieniem, czy pewnych marek lepiej unikać?
Link do czujników
 
 
gienek333 

Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 1480
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-12-11, 22:45   

Za taką kasę można kupić miernik. Pomyśl ile CO2 wygeneruje zakup tego czujnika (produkcja, kurier itd).
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-12-12, 15:55   

gienek333 napisał/a:
Za taką kasę można kupić miernik. Pomyśl ile CO2 wygeneruje zakup tego czujnika (produkcja, kurier itd).


Pisałem wcześniej że z @EVGarage mierzyliśmy, chyba że podpowiesz jak zasymulować miernikiem wzorcowy opór dla 18 stopni C, wtedy nie muszę kupować czujnika.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1330
Skąd: Podkarpacie

Wysłany: 2019-12-12, 21:59   

Można to zrobić rezystorem zmiennym za kilkadziesiąt groszy. Ale żeby go ustawić na odpowiedni opór trzeba mieć miernik.

Kup po prostu ten czujnik i wymień. Tylko nie najtańsze gówno, tylko oryginał, bo za chwilę znowu będzie coś nie tak.
 
 
michoo

Dołączył: 25 Lip 2019
Posty: 18
Wysłany: 2019-12-12, 22:21   

vwir napisał/a:
Można to zrobić rezystorem zmiennym za kilkadziesiąt groszy. Ale żeby go ustawić na odpowiedni opór trzeba mieć miernik.

Kup po prostu ten czujnik i wymień. Tylko nie najtańsze gówno, tylko oryginał, bo za chwilę znowu będzie coś nie tak.


Oryginał czyli jaki? Wiadomo jakie montuje Nissan?

Udało mi się znaleźć tylko takie:
Link1
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 1330
Skąd: Podkarpacie

Wysłany: 2019-12-13, 07:47   

Zawsze możesz podjechać do Nissana. 30$ w stanach, czyli u nas będzie pewnie ok. 120-150pln. Do tego od razu nowy oring (to już grosze).

Z tych które podałeś to kojarzę tylko vemo i są akceptowalne. Ale u siebie założyłbym oryginał z aso. Nauczyłem się już na spaliniakach, że czujniki temperatury tylko oryginalne. No chyba, że ktoś lubi, gdy auto pokazuje mu że ma 110 stopni, gdy w rzeczywistości ma 90 (sam tego doświadczyłem).
 
 
Apolonia 

Dołączył: 24 Cze 2017
Posty: 738
Skąd: lubuskie

Wysłany: 2019-12-13, 08:25   

Cytat:
Oryginał czyli jaki?

Czyli numer części podać?
www.catcar.info/en/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 13