Zlot EV 2017
SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasięg samochodów elektrycznych w zimę - opinie użytkowników
Autor Wiadomość
Albert 

Dołączył: 09 Sty 2017
Posty: 15
Wysłany: 2017-03-31, 11:25   Zasięg samochodów elektrycznych w zimę - opinie użytkowników

Witam

Rozpatruję aktualnie kwestie zasięgu w zależności od temperatury i zależy mi na spostrzeżeniach użytkowników samochodów elektrycznych by wybrać założenia których będę trzymał się w mojej pracy.
Zakładam że pojazdy w nocy trzymane są w garażu, będąc podłączone do ładowania. A zatem rano gdy chcemy jechać np. do pracy auto powinno być w 100% naładowane przy powiedzmy maksymalnej możliwej pojemności baterii i to będzie moje stałe założenie i teraz jest kilka opcji:
a) po dojechaniu do pracy zostawiamy samochód na zewnątrz na x godzin
b) zostawiamy auto na zewnątrz na x godzin, podłączając je do ładowania
c) parkujemy w garażu podziemny na x godzin
d) parkujemy w garażu podziemnym na x godzin podłączając auto do ładowania
I kolejne stałe założenie, wracamy do domu z powiedzmy 35 minutowym postojem na zakupy.
Teoretycznie postój w garażu podziemnym nie powinien wpłynąć na pojemność natomiast na zewnątrz tak, tylko zastanawia mnie opcja z ładowaniem pojazdu bo znów teoretycznie podczas ładowania baterie powinny się rozgrzewać a zatem sprawność powinna być możliwie największa ale to są tylko moje przypuszczenia przez które nie potrafię wybrać opcji którą będę zajmował się w pracy dlatego zależy mi na waszych spostrzeżeniach, najlepiej osób które w zbliżonych warunkach przeszły wszystkie warianty.
Pozdrawiam
 
     
jayy


Dołączył: 28 Mar 2017
Posty: 13
Wysłany: 2017-03-31, 11:41   

Siemka.

1. Jesli masz mozliwosc zawsze zostawiaj auto w garazu (miejscu cieplejszym niz na zewnatrz).
2. Jezeli masz mozliwosc podlacz auto do ladowania (w razie naglej potrzeby warto miec pelna baterie).
3. Jezli masz funkcje 'preheat' ustaw ja tak by auto bylo nagrzane w momencie wyjazdu.

Najwieksza strata w zasiegu jest na ogrzaniu auta i zimnej baterii.

Moja droga do pracy 11km, auto zawsze stoi na dworzu, zima, uksztaltowanie terenu Norwegia + snieg+ opony z kolcami.

Bez wstepnego nagrzania auta - 17 kWh/100
Z wstepnym pogrzaniem auta - 14 kWh/100
_________________
Seat Ibiza 94' - Opel Vecrtra 2000 - Ford Mondeo 03' - Renault ZOE 15' - Hyundai Ioniq 17'
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 986
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-03-31, 11:49   

Peugeot 106 E ( 1999)
Lato 70- 80 km ( temp 18-22℃)
Zima :
1 postój/ładowanie w garażu podziemnym - temp + 5℃ zasięg 55 km po naładowaniu
2. postój/ładowanie na zewnątrz temp (-10 ℃) zasięg ok 35-38 km


Peugeot 106 E ( 2001)
Lato 85- 95 km ( temp 18-22℃)
Zima :
1 postój/ładowanie w garażu podziemnym - temp+5℃ zasięg ok 65 km po naładowaniu
2.postój/ładowanie na zewnątrz temp (-10 ℃ ) zasięg 45-50 km


Berlingo (2001)
Lato 90 + km ( nie sprawdzałem więcej) ( temp 18-22℃)
Zima :
1 postój/ładowanie w garażu podziemnym - temp +5℃ zasięg ok 70 km po naładowaniu
2. postój/ładowanie na zewnątrz temp (-10 ℃ ) zasięg 50-60 km

Ważna uwaga ( w każdym było stosowane zakrycie chłodnicy w zimie) oraz programowany czas zakończenia ładowania aby wyjazd nastąpił zaraz po zakończeniu ładowania
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 974
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-03-31, 12:07   

Samochody są różne - inna izolacja termiczna baterii, chłodzenie/grzanie powietrzne/wodne lub jego brak, zdalne włączanie ogrzewania lub brak takiej opcji itd. W najlepszym wariancie mamy izolowaną cieplnie baterię z możliwością grzania/chłodzenia. Mój samochód (nie jest garażowany), kiedy jest podłączony do zasilania, nie pozwala spaść temperaturze baterii poniżej 6 stopni. W czasie jazdy bateria jednak podgrzewana jest do wyższej temperatury - 12..15 stopni. Ładowanie podgrzewa baterię, ustawiam więc zakończenie ładowania na tuż przed wyjazdem, żeby nie tracić potem energii (0,5-0,7kWh) na podgrzanie w czasie jazdy. Przed wyjazdem z reguły włączam też wcześniej zdalnie ogrzewanie, co podgrzewa zarówno wnętrze, jak i baterię. Zimą przy lekkim mrozie przez 8 godzin w ciągu dnia bateria wychładza się, ale godzinna przerwa w jeździe nie powoduje dużego spadku temperatury.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Albert 

Dołączył: 09 Sty 2017
Posty: 15
Wysłany: 2017-03-31, 20:03   

Zdaje sobie sprawę z tego wszystkiego i będę to jeszcze rozważał, ale teraz zależy mi tylko na spostrzeżeniach odnośnie zasięgu w kategorii miejsca postoju pojazdu.
Ale dziękuję za bogatą w informacje odpowiedz oraz i poprzednie wpisy/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 140
Wysłany: 2017-04-01, 21:56   

Jestem posiadaczem samochodu elektrycznego dopiero trzy miesiące ale zaliczyłem już -10 i +20.
Na podstawie dotychczasowych obserwacji stwierdzić mogę, że jeśli temperatura nie spada poniżej -5 to czy samochód jest ładowany w garażu czy na zewnątrz nie ma znaczenia. Znacznie ma czas w jakim chcesz go używać po zakończeniu ładowania. Akumulatory i tak w czasie ładowania będą się rozgrzewać do podobny temperatur czy to robisz przy +10 czy -5. Najważniejsze to ile będziesz używać ogrzewania, później świateł do jazdy nocnej i na końcu czas użytkowania samochodu po zakończeniu ładowania. Jeśli samochód chcesz użytkować do 8h po ładowaniu to temperatura w zakresie -5 +5 ma znikome znaczenie.
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 140
Wysłany: 2017-04-02, 08:28   

Jeszcze taka uwaga, możesz rozpatrywać samochody z chłodzeniem i bez akumulatorów w zakresie temperatur od -270 do +10 razem.
Mając chłodzenie i tak do +10 C na zewnątrz miałem zasłoniętą chłodnice całkowicie.
 
     
Albert 

Dołączył: 09 Sty 2017
Posty: 15
Wysłany: 2017-04-03, 22:01   

Jest to bardzo ciekawa uwaga, a zatem tak jak przypuszczałem, niezależnie gdzie odbywa się ładowanie, w ujemnych temperaturach pojemność baterii nie ulegnie zmianie pod warunkiem że samochód będzie podłączony do ładowania.
Piszecie o ogrzewaniu i światłach i ja świetnie to rozumiem ale bardziej interesuje mnie pojemność akumulatora. Mam już potwierdzenie że ładując pojazd pojemność mi nie spadnie a teraz pytanie jak to się ma gdy nie ładujemy pojazdu np. jedziemy rano do pracy (mamy 100% pojemności) i zasięg powiedzmy 150 km, dojedziemy i zostawimy pojazd który wskazuje zasięg no niech będzie 100 km przy naszych 100% dostępnej pojemności na 8 godzin. I teraz pytanie jaka może być różnica między pojazdem w garażu a tym na zewnątrz gdy uruchomimy pojazd? Teoretycznie mając temperatury +20*C zasięg powinien wskazywać +/- 100 km w obu przypadkach. Natomiast przy -20*C na pewno pojazd na zewnątrz powinien wskazywać mniejszy dostępny zasięg ale czy różnica będzie duża?

Może to trochę zagmatwałem ale najbardziej interesuje mnie moment powrotu do pojazdu po długim postoju na mrozie, i porównanie tego co np. wyświetlał komputer pokładowy przed wyjściem z samochodu a co po powrocie.
 
     
jas_pik


Dołączył: 15 Sie 2014
Posty: 986
Skąd: Warszawa/Praga Płd.
Wysłany: 2017-04-03, 22:49   

Różnica będzie duża. Pojemność cieplna akumulatorów nie jest duża i nie sa one w termosie.
Jeśli nie mają automatyki cieplnej to po kilku godzinach - a piszesz o 8 godzinach ich temperatura spadnie o kilkanaście stopni.
A na naszych stronach znajdziesz wykresy zależności pojemności od temperatury.
_________________
https://www.facebook.com/mediapik/
 
     
wik6

Dołączył: 29 Sty 2017
Posty: 140
Wysłany: 2017-04-04, 05:46   

Ja stosuję taki wzór ilość dób postoju bez ładowania pomnożyć o max występującą ujemną temperaturę, i o tyle mniej więcej spadnie ci pojemność akumulatora. A w temperaturach powyżej zera do 24h po ładowaniu można pomijać rozważania o spadku pojemności. Trzeba jeszcze pamiętać , że spadek pojemności nie jest liniowy. Czym bardziej rozładowany akumulator tym bardziej efekt się potęguje. To znaczy w górnym zakresie w czasie jazdy nie zauważysz efektu spadku pojemności a przy końcu będziesz miał cztery razy mniej niż normalnie na ciepłych akumulatorach.
 
     
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 974
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-04-04, 09:35   

Albert napisał/a:
Może to trochę zagmatwałem ale najbardziej interesuje mnie moment powrotu do pojazdu po długim postoju na mrozie, i porównanie tego co np. wyświetlał komputer pokładowy przed wyjściem z samochodu a co po powrocie.
Tu oprócz fizyki niestety dużą rolę odgrywa inteligencja oprogramowania przewidującego zasięg - w różnych samochodach jest z tym różnie, tak naprawdę to trzeba ten zasięg zmierzyć, tj. przejechać ileś km.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14