SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulatory do mikrosamochodu - elektryczny Ligier
Autor Wiadomość
Dawdzio 


Dołączył: 28 Cze 2021
Posty: 17
Wysłany: 2021-10-12, 21:01   Akumulatory do mikrosamochodu - elektryczny Ligier

Witam
Powoli idę coraz dalej do przodu, w związku z tym chciałbym zdobyć i uporządkować wiedzę na temat akumulatorów, żeby w odpowiednim momencie móc bez zmartwień zamówić i włożyć gotowy akumulator do pojazdu. Zresztą wiedza ta przyda się także podczas budowy.

Przerabiany pojazd to Ligier JS12 (tzw. serie 7), waga fabryczna do 350kg, dwuosobowy.
Napięcie 72V
Odbiorniki:
-3000W (tj. 2x1500 - silniki)
-500W (nagrzewnica)
-konwenter napięcia do 13,8V 25A

Ważna jest jak najniższa waga, zasięg ok. 100km (najlepiej zimą również).

Jestem kompletnie zielony. Na podstawie lektury forum wywnioskowałem, że najlepsze są akumulatory litowo-jonowe. Niektórzy nawet wkładali takie do podobnych jeździdełek.
W jakiej postaci? Czy były to baterie ogniw 18650, czy może jakieś większe akumulatory (np. z Leafa)?
Czy na podstawie podanych informacji można określić pojemność akumulatora, jaki powinien być zastosowany w tym pojeździe?
Jakich rozmiarów, wagi mogę się spodziewać? Jakiej kwoty za stworzenie odpowiedniego akumulatora i dobranie ładowarki?
Myślę, że niegłupia byłaby możliwość rozbudowy, tj. ładowarka przystosowana to takiej ewentualności i przygotowane miejsce, wtedy mógłbym zamówić jeden pakiet akumulatorów dający odpowiednie napięcie i później jedynie dokładać kolejne w zależności od potrzeb i możliwości finansowych. Coś takiego jest możliwe?

Ładowanie odbywać się będzie na dworze, zwykle pewnie nocą. Jazda przez cały rok, więc ładowanie też. Zimą w nocy temperatury są niskie. Czy w związku z tym wymagane jest podgrzewanie akumulatorów? Jeśli nie to czy podgrzewanie akumulatorów podczas jazdy spowoduje przyrost zasięgu większy niż energia zużyta na ogrzewanie? Warto się w to bawić?

Będę również wdzięczny za linki lub informacje o miejscach, w których mogę rozszerzyć swoją wiedzę na ten temat.
 
 
Dawdzio 


Dołączył: 28 Cze 2021
Posty: 17
Wysłany: 2021-10-29, 10:49   

Ludzie, spokojnie, pojedynczo, bo nie nadążam czytać...

102A będą maksymalnie pobierane (po 45A na sterowniki), 5A przetwornica (25A to prąd wyjściowy) i 7A nagrzewnica.

Są tematy z wymianą akumulatorów w pojazdach typu Romet 4E, ale nikt się w to nie zagłębia, zmienia się typ akumulatora, ładowarka i jedziemy dalej.

Małe, pojedyncze ogniwa wymagają zgrzewania, no ogółem użycia narzędzi którymi nie dysponuję, a zlecenie tego komuś podniesie i tak niemałą cenę akumulatora. Trafiłem na ogniwa z przyłączem skręcanym (3,7V 20Ah - załącznik) i to już by było lepsze, bo mógłbym samodzielnie wykonać pewne połączenie.

Bardzo podoba mi się pomysł zastosowania ogniw z Leafa, ale nie mogę doszukać się żadnego źródła informacji opisującego zastosowanie takich ogniw w czymś nietypowym. Nie chcę robić niczego "na czuja" i mówiąc, że "powinno zadziałać". Chętnie bym spróbował ich użyć, ale jak to łączyć? Jest gdzieś jakiś opis? Poradnik? Cokolwiek, co pomoże się dokształcić w tym temacie?

IMG_20211029_113255.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 109,04 KB

 
 
krawcu 

Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 761
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2021-10-29, 13:22   

Ogniwa z leafa są powszechnie używane do różnych przeróbek pojazdów. Nawet na tym forum znajdziesz opis przeróbki chyba daihatsu z użyciem właśnie takiej baterii.
 
 
Dawdzio 


Dołączył: 28 Cze 2021
Posty: 17
Wysłany: 2021-10-29, 18:24   

Rzeczywiście, jest Daihatsu. Umknęło mi, bo wziąłem je za pojazd fabryczny. Szkoda, że nie ma już tam żadnych zdjęć.
Z tego co zrozumiałem jest w nim jedynie ładowarka i akumulatory, żadnych BMS. Jakoś nie jestem całkowicie przekonany do tego rozwiązania. Że tak to ujmę, zwykły BMS obsłuży te ogniwa? Jakby nie patrzeć środkowe wyjście jest pomiędzy parami, nie ma wyjść na pojedyncze ogniwa. A może jednak rzeczywiście nie warto?

Czyli dla 72V potrzebowałbym 10 konserw?
4 nowe ogniwa po 33Ah - 2s2p, co daje 7,4V i 66Ah na jedną puchę. To wyjdzie niecałe 5kWh.
Jedna waży tylko 3,7kg, więc niby dwa takie zestawy powinny mi wejść. Mogę kupić na początek 10, a kolejne 10 kiedyś tam w przyszłości, gdyby jeden zestaw okazałby się niewystarczający czy to nie przejdzie?
Teoretycznie według kalkulatora zasięgu powinienem móc przejechać 100-120km, nie wygląda to najgorzej.
Istnieje jakieś zaufane źródło tych akumulatorów czy po prostu polować i brać to co się pojawia?
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 549
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-10-30, 11:59   

Zdjęcia z Dai i innymi autami są na moim blogu na FB. Niestety FB okresowo zmienia linki do zdjęć więc mogą się nie wyświetlać.

Jeśli system jest nominalnie na 72V to ja bym uznał, że potrzeba 20s, czyli conajmniej 10 konserw Leafa.
20*4,1V = 82V przy pełnym naładowaniu podczas gdy pełne naładowanie 6 kwasiaków to około 84V, wszystko pasuje.

Kiedyś montowałem aku litowe do oryginalnie elektrycznego chińskiego auteczka tego typu zamiast kwasiaków. Użyłem aku od Outlandera i ich BMS ze sterownikiem od PatrykSa z tego forum. Bardzo dobrze się sprawdziło, koszt nie był super mały ale też nie jakiś hardkorowy.
_________________
Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3998
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-11-02, 20:28   

Dawdzio napisał/a:
Że tak to ujmę, zwykły BMS obsłuży te ogniwa?
Ogniwa jak każde, czemu ma nie obsłużyć?

Dawdzio napisał/a:
Jakby nie patrzeć środkowe wyjście jest pomiędzy parami, nie ma wyjść na pojedyncze ogniwa.
W każdej puszce masz 3 zaciski (dwa wysokoprądowe i jedno średnioprądowe) - czyli masz pełny dostęp do obu ogniw.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Dawdzio 


Dołączył: 28 Cze 2021
Posty: 17
Wysłany: 2021-11-14, 22:35   

Silniki są 72V, reszta jest bardzo elastyczna pod względem napięcia.

Czyli z BMS jest jak myślałem. Wolałem zapytać.

W takim razie zastosuję 10 konserw z Leafa i BMS, a w przyszłości najwyżej dołożę równolegle kolejne 10 konserw z własnym BMS.
Jest jakaś lista BMS, których należy unikać czy każdy będzie dobry?
Biorąc pod uwagę rozbudowę o drugi pakiet akumulatorów ładowarka powinna mieć jakieś minimalne parametry czy jakakolwiek 72V spełni swoje zadanie i jedynie czas ładowania będzie proporcjonalny jej mocy?
 
 
EVgarage 


Dołączył: 06 Kwi 2015
Posty: 549
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-11-18, 21:51   

Czas ładowania będzie proporcjonalny przy zwiększeniu pakietu. Każda będzie dobra, o ile jej moc zapewnia naładowanie aku w czasie, jak potrzebujesz i jest dedykowana do aku litowych i do określonego napięcia (związane z ilością cel w szeregu).

Co do BMSa to ja bym unikał wszelkich chińskich badziewi. Jakościowy BMS swoje kosztuje i musi kosztować ale tu nie ma oszczędności. No chyba, że ktoś lub fajerwerki ;)
_________________
Blog: https://www.facebook.com/evgaragepl/
 
 
zeeltom 


Wiek: 64
Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 1381
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2021-11-20, 05:51   

https://allegro.pl/oferta/balanser-aktywny-1a-do-baterii-li-ion-li-po-lto-li-8959167400
_________________
http://www.zeeltom.mojeforum.net
 
 
Dawdzio 


Dołączył: 28 Cze 2021
Posty: 17
Wysłany: 2021-11-22, 07:18   

Sprawdziłem i aż nie mogę uwierzyć, że ten balanser na Aliexpress kosztuje tyle samo.

A co do Aliexpress i chińskich badziewi...
Przypadkiem spojrzałem na akumulatory i chyba się skuszę. Jak to mówią: cena czyni cuda :mrgreen:
Ze wszystkich możliwych to rozwiązanie wydaje mi się najkorzystniejsze. A czy tak będzie to już czas pokaże.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3998
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-11-22, 11:53   

Dawdzio napisał/a:
Przypadkiem spojrzałem na akumulatory i chyba się skuszę. Jak to mówią: cena czyni cuda
Na pewno są wystarczająco tanie, żeby wymieniać je potencjalnie co roku na przykład? Jak nowa część podobnej jakości może kosztować mniej od używanej?
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Dawdzio 


Dołączył: 28 Cze 2021
Posty: 17
Wysłany: 2021-12-06, 01:53   

Skąd taka czarna wizja?
Dlaczego tańsze? Z pewnością spełniają mniej rygorystyczne normy, niższe koszty pracy, brak opłaty za logo.
Ale znam przypadek, gdzie po trzech latach i 6000km przebiegu właściciel nie zauważył spadku pojemności.

W Polsce za złożenie pakietu 20s15p na LG MH1 (3,4kWh) musiałbym wyłożyć 6 tysięcy. Do tego jeszcze koszt ładowarki. Baterie ze wschodu wychodzą korzystniej cenowo, a powyższy przykład zachęca do spróbowania.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3998
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-12-06, 08:35   

Dawdzio napisał/a:
Skąd taka czarna wizja?
Spytaj Vtecha. Względnie łatwo jest zrobić baterię o zadanej pojemności, trudniej i kosztowniej trwałą.

Dawdzio napisał/a:
Ale znam przypadek, gdzie po trzech latach i 6000km przebiegu właściciel nie zauważył spadku pojemności.
To musiałbyś kupić te same, zakładając że nie trafisz na podróbki. Może są tam jacyś zaufani producenci i sprzedawcy, ale to już trzeba by od kogoś wiedzieć.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 2319
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2021-12-06, 08:52   

PatrykS napisał/a:
To musiałbyś kupić te same


Śmiem twierdzić, że to nic nie da. Przy tanich chińskich ogniwach kontrola jakości najczęściej nie istnieje. Więc jeśli nam się uda to będziemy mieli świetne ogniwo za grosze i posłuży długo. A jeśli mamy mniej szczęście to padnie za kilka tygodni.
Kupowałem ogniwa z Chin do zregenerowania baterii w kosiarce. Kupiłem w sumie kilkadziesiąt sztuk i z tego po roku ok. 10% nadaje się tylko i wyłącznie na śmietnik. A wszystkie pracowały w tym samym urządzeniu, w tych samych warunkach, pod kontrolą tego samego BMS-a.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3998
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-12-06, 13:41   

vwir napisał/a:
Kupiłem w sumie kilkadziesiąt sztuk i z tego po roku ok. 10% nadaje się tylko i wyłącznie na śmietnik.
A to jeszcze inna kwestia, bo tu przynajmniej w założeniu (projekcie) były te ogniwa dobre, skoro 90% nadal działa.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15