SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
pierwszy elektryk co dokupić
Autor Wiadomość
andreedk

Dołączył: 13 Wrz 2022
Posty: 2
Wysłany: 2022-09-13, 14:32   pierwszy elektryk co dokupić

Dzień dobry.

Kupuje pierwszy w życiu (i w rodzinie i w sąsiedztwie samochód elektryczny). Doradztwo w salonie jest na bardzo niskim poziomie stąd pytanie do bardziej doświadczonych użytkowników. Do Was.

Samochód to Peugeot e-208. Będzie parkowany w garażu, w którym mam dwa gniazda siłowe - 16 i 32 A. Moc przyłączeniowa do domu to 22 KW, zabezpieczenie przedlicznikowe to 25 A (taki jest bezpiecznik, w umowie z Tauronem mam 35 A - wyjaśniam skąd ta różnica).
Co powienienm dokupić aby cieszyć się optymalnym ładowaniem? 90% ładowań będzie w domu. Peugeot w standardzie daje ładowarkę na 240 V do zwykłego gniazdka w ścianie.

wallbox - wtedy taki z zintegrowanym kablem czy samą "bazę" i kabel osobno - bo np taki kabel i tak może mi się przydać kiedyś na wyjeździe? Wtedy jaki model, firmę polecacie?

a może przenośną ładowarkę EVSE - bo jest bardziej mobilna, mogę ją wziać ze sobą na wyjazd? Jakiś konkretny model?

Jaki jest plus wallboxa względem EVSE. Bo jeśli dobrze czytam to czasy ładowania powinny być podobne.

Nie wiem czy w tym wszystkim ma to znaczenie. Mam taryfe G11 i zamontowane panele fotowoltaiczne - na tyle przewymiarowane, że teroretycznie wystarczą na dom i auto.
 
 
wodnik7
teslanacodzien.pl

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1702
Wysłany: 2022-09-13, 15:58   

Gratuluje zakupu. Peugeot laduje sie trojfazowo?

Ze wzgledow komfortu zakupilbym wallboksa, trojfazowego, 11kW, i bedziesz mial wygodnie. Evse moze sie przydac na wyjazdach (ja uzywam tylko u tesciow), ale pewnie rzadko. Ale codziennie podpinac/wypinac? Hmm.

Wallboksa bralbym z kablem typ2, bo wygodniej, tym bardziej, ze chcialbys ladowac sie tak duzo w domu. Kup najlepiej taki, w ktorYm mozesz ustawic moc sam - poki jeszcze nie zmienia bezpiecznikow przedlicznikowych, bo 25A to max 17kW, wiec ladujac 11kW malo zostaje dla domu.
_________________
https://www.teslanacodzien.pl - rzetelnie o teslach, ktorymi jezdzimy. Porady, informacje, technika. Warto czytac!
 
 
andreedk

Dołączył: 13 Wrz 2022
Posty: 2
Wysłany: 2022-09-13, 18:20   

tak. peugeot ładuje się trójfazowo. Ładowarka pokładowa 11 kW
 
 
papamila2
papamila

Dołączył: 15 Paź 2019
Posty: 124
Wysłany: 2022-09-13, 20:15   

patrz na praktyczność i wygodę.
Mam sytuacje podobna do Twojej, było gnuazdo więc dokupiłem trójfazowe regulowane Evse 22 kW - było połowę tańsze niż walbox.
W przypadku ZOE było super rozwiazaniem bo mogłem wykorzystac moc owych 22kW
Teraz jest Kona która przyjmie jednofaziwo 7.4kW w dodatku staram sie ładować niższym prądem w zależności od potrzeb.
Na upartego przy baterii 40 na zalecany przedzial 20-80% dołączona ładowarka 10A poradzi sobie w 11-12h. (pomijam straty) Problem pojawi sie gdy na ładowania będzie mniej czasu
_________________
Hyundai Kona 39kW 2020
 
 
wodnik7
teslanacodzien.pl

Dołączył: 19 Sty 2016
Posty: 1702
Wysłany: 2022-09-13, 21:57   

Dobry wallbox mozna kupic tanio, zalezy jak sie szuka: 1500zl np. - w porownanij do ceny auta to nic, tym bardziej, ze zostaje w domu na dlugo.
_________________
https://www.teslanacodzien.pl - rzetelnie o teslach, ktorymi jezdzimy. Porady, informacje, technika. Warto czytac!
 
 
lookash_c
lookash_c

Dołączył: 02 Sie 2019
Posty: 308
Skąd: Niecki / Białystok
Wysłany: 2022-09-13, 22:12   

wodnik7 napisał/a:
Dobry wallbox mozna kupic tanio, zalezy jak sie szuka: 1500zl np. - w porownanij do ceny auta to nic, tym bardziej, ze zostaje w domu na dlugo.


Taki 11 kW za tyle to bym przygarnął może :-)
 
 
Cav 
e-Soul/Smart ED

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 1199
Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-09-14, 06:49   Re: pierwszy elektryk co dokupić

andreedk napisał/a:

a może przenośną ładowarkę EVSE - bo jest bardziej mobilna, mogę ją wziać ze sobą na wyjazd?

Dokładnie tak - to jest wygodniejsza opcja.
Jakby co to na ścianie da się powiesić (i uzyskać 100% funkcjonalności wallboxa), a jak trzeba, to z niej zdjąć i wrzucić do bagażnika.

Ładuje nie podobnie, tylko tak samo jak stacjonarny wallbox (o tej samej mocy).
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 2374
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2022-09-14, 08:49   

andreedk napisał/a:
Jaki jest plus wallboxa względem EVSE. Bo jeśli dobrze czytam to czasy ładowania powinny być podobne.

Świetnie to widać gdy się zajrzy do środka. Przenośne EVSE mają malutkie przekaźniki, które na dłuższą metę mają ciężki żywot. W wallboxach najczęściej spotykam się ze słusznych rozmiarów stycznikami, które zdecydowanie dłużej pożyją. Ponadto wallboxa wpinasz na stałe w instalację, więc odpada problem z wypalającymi się stykami w gnieździe. No i w wallboxie ma się gdzie wydzielić ciepło, więc mniej się grzeje. EVSE jest malutkie, więc przy 22kW grzeje się już dosyć mocno. Przy 11kW nie powinno być dramatu.
Z drugiej strony przenośne EVSE możesz teoretycznie użyć gdzieś na wyjeździe. Tylko że do takich zastosowań dostaniesz z autem EVSE jednofazowe 230V. Więc w awaryjnych sytuacjach możesz go użyć na wyjeździe. Sam musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy faktycznie na wyjazdach potrzebujesz trójfazowego przenośnego EVSE. Jeśli jeździsz gdzieś do rodziny/etc, gdzie masz do dyspozycji gniazdo 3f to może się przydać.

Jeśli wallbox to tylko i wyłącznie z kablem, a nie z gniazdem. Kabel type2 niech leży w aucie, bo czasami się przyda do bezpłatnych słupków. A wyciąganie go do każdego ładowania jest upierdliwe.

Z bezpiecznikami to masz coś grubo nie tak. Nie stosuje się bezpieczników 35A, więc powinieneś mieć raczej 40A. Ewentualnie 32A. Ale na pewno nie 25A ani 35A.
 
 
PatrykS 
Opel Ampera 2012r.


Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 3783
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2022-09-14, 10:31   

vwir napisał/a:
Nie stosuje się bezpieczników 35A, więc powinieneś mieć raczej 40A. Ewentualnie 32A. Ale na pewno nie 25A ani 35A.
Dziś nie, ale były topikowe 35A, jeszcze występują w formularzach energetyki.
_________________
FIAT 126p 0.65 24KM 1981r. -> Citroen AX 1.1 60KM 1991r. -> FIAT Punto 1.2 75KM 1995r. -> Opel Ampera 1.4 86KM + 0.0 150KM 2012r. oraz żony Mitsubishi i-MiEV 0.0 63KM 2011r.
 
 
ecoświr

Dołączył: 17 Sie 2022
Posty: 8
Wysłany: 2023-01-20, 09:48   

Też bym kupował wallboxa, jest po prostu wygodniejszy :P
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 13