SamochodyElektryczne.org - Forum Strona Główna SamochodyElektryczne.org - Forum
SamochodyElektryczne.org

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Hyundai Ioniq EV 2020 39,4 kWh
Autor Wiadomość
walik 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 83
Wysłany: 2021-02-04, 12:33   

U mnie też pompa ciepła pracuje cicho ale ją słychać szczególnie na zewnątrz.
 
 
Cav 
Smart ED/C-HR hybrid

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 1051
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-02-04, 13:51   

walik napisał/a:
U mnie też pompa ciepła pracuje cicho ale ją słychać szczególnie na zewnątrz.


Czy przy -5 słychać ją wyraźnie głośniej niż przy +5?
 
 
Cav 
Smart ED/C-HR hybrid

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 1051
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-02-04, 13:58   

zibi napisał/a:

z tego co piszesz to w takim razie w żadnym IONIQU pompa ciepła nie pracuje, bo jej nie słychać :-D

Przy niskich temperaturach mocno spada wydajność pompy (każdej - taka zasada działania).
Więc żeby nadal ogrzewać wnętrze TYLKO pompą, musi ona podnieść obroty wentylatorów, żeby wyciągnąć tą mniejszą ilość ciepła, z większej ilości obrabianego powietrza, inaczej się nie da.
A to będzie słychać.

Jeśli tego nie słychać, to znaczy że pompa (mimo że nadal działa, tyle że już bardzo mało wydajnie) zaczyna SZYBCIEJ niż w innych autach, wspomagać się grzałkami, zamiast zwiększać swoje obroty.
I o tej różnicy mówimy - kwestia tylko sterowania i algorytmu.

Komfort z grzałek jest może większy, bo raz że szybciej robi się ciepło i mniej buczy, ale za to zużycie mocno rośnie na jakiś czas.
 
 
gwito 


Wiek: 39
Dołączył: 15 Wrz 2020
Posty: 152
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2021-02-04, 14:16   

Cav napisał/a:
zibi napisał/a:

z tego co piszesz to w takim razie w żadnym IONIQU pompa ciepła nie pracuje, bo jej nie słychać :-D

Przy niskich temperaturach mocno spada wydajność pompy (każdej - taka zasada działania).
Więc żeby nadal ogrzewać wnętrze TYLKO pompą, musi ona podnieść obroty wentylatorów, żeby wyciągnąć tą mniejszą ilość ciepła, z większej ilości obrabianego powietrza, inaczej się nie da.
A to będzie słychać.

Jeśli tego nie słychać, to znaczy że pompa (mimo że nadal działa, tyle że już bardzo mało wydajnie) zaczyna SZYBCIEJ niż w innych autach, wspomagać się grzałkami, zamiast zwiększać swoje obroty.
I o tej różnicy mówimy - kwestia tylko sterowania i algorytmu.

Komfort z grzałek jest może większy, bo raz że szybciej robi się ciepło i mniej buczy, ale za to zużycie mocno rośnie na jakiś czas.

Wracamy do dyskusji na blogu Zibiego nt pompy ciepla w koreanczykach
http://forum.samochodyele...start=125#57684

a tu link odnosnie rozwiazania pompy ciepla zastosowanego m.in. w ioniqu, konie, e-niro, soul i kto wie gdzie jeszcze...
heat pump made in Korea
 
 
gwito 


Wiek: 39
Dołączył: 15 Wrz 2020
Posty: 152
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2021-02-05, 19:06   

Wrzucam dla celow naukowych
po lewej odpalamy auto i ogrzewanie na max - grzalka dobija do 5 kW
po prawej jedziemy 12 km, temperatura ustawiona na 22C - HVAC zuzywa 1.4 w porywach do 2kW w ustawieniu DRIVER ONLY oraz od 2 do 2.6 kW w trybie normalnym. Po pewnym czasie pobór prądu na ogrzewanie spadł do 1,25 kW w trybie normalnym. Przy okazji Zmierzylem temperaturę w garażu okazuje się że jest tak samo zimno jak na zewnątrz też - 7C. Masakra
Halas? Po przejechaniu 12 km mierzony na zewnatrz kolo maski 42 dBA (mierzone aplikacja w telefonie).
Można wyodrębnić dźwięk kompresora od pompy ciepła podobny do dzwieku jaki wydaje lodówka. Stojąc na wprost maski poziam hałasu pompy ciepła jest marginalny i bardziej słychać dmuchawę
Próbę robiłem dwa razy na zewnątrz i w garażu dopiero za drugim razem udało mi się usłyszeć kompresor - trzeba wsadzić ucho w lewe nadkole żeby posłuchać. Zmierzylem tam 55 dBA tzn trzymając telefon nad oponą w nadkolu.
W srodku auta 44 dBA (glownie szum nawiewu)
Wyglada na to ze pompa ciepla chodzi ciszej niz wentylator nadmuchowy ale zgadza się że jest słyszalna.
 
 
Cav 
Smart ED/C-HR hybrid

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 1051
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-02-05, 20:08   

gwito napisał/a:

po prawej jedziemy 12 km, temperatura ustawiona na 22C - HVAC zuzywa 1.4 w porywach do 2kW


Od razu po odpaleniu też?
 
 
gwito 


Wiek: 39
Dołączył: 15 Wrz 2020
Posty: 152
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2021-02-05, 20:43   

Cav napisał/a:
gwito napisał/a:

po prawej jedziemy 12 km, temperatura ustawiona na 22C - HVAC zuzywa 1.4 w porywach do 2kW


Od razu po odpaleniu też?

Nie od razu. Pobór prądu na ogrzewanie zaczyna spadać po okolo 2-3 kilometrach i tak sobie spada przez kolejnych 5-7 km aż się ustabilizuje. Widać też po średnim zużyciu prądu na km. Zaczynamy od 35-40 kWh /100 i z każdym kilometrem jest lepiej. Po 10 kilometrach średnia jest już poniżej 20 kWh/100.
Ten duży pobór prądu ma na celu jak najszybsze osiągnięcie wymaganej temperatury w kabinie i wydaje mi się ze juz wtedy pompa ciepła działa wspomagając grzałkę. Po pewnym czasie bilans cieplny kabiny się stabilizuje przy znacznie mniejszym zapotrzebowaniu na energię które pompa ciepła jest w stanie pokryć bez wspomagania grzałką.
 
 
zibi 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 25 Gru 2020
Posty: 208
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-02-05, 21:11   

no i dalej nie wierzą że w IONIQU pompa ciepła działa cicho, a przecież pisałem o tym, w każdym momencie pracy jest tak samo cicho że trzeba się mocno wsłuchiwać żeby coś usłyszeć bo zwykle otoczenie jest głośniejsze, jedynie po obserwacji poboru prądu można się zorientować kiedy grzałki przestają działać, zwykle pobór na początku jest około 4-5kW a po chwili spada do 1-1,5kW i już sie w tych okolicach utrzymuje więc potem działa już tylko sama pompa
_________________
elektromobilność + fotowoltaika
 
 
vwir
Vectrix, Leaf

Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 2172
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2021-02-05, 21:53   

Ale pompa ciepła nie uruchamia wentylatora chłodnicy/skraplacza? Bo w leafie to głównie słychać, a nie samą pompę.
 
 
Cav 
Smart ED/C-HR hybrid

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 1051
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-02-05, 22:32   

gwito napisał/a:
Cav napisał/a:
gwito napisał/a:

po prawej jedziemy 12 km, temperatura ustawiona na 22C - HVAC zuzywa 1.4 w porywach do 2kW


Od razu po odpaleniu też?

Nie od razu.

Ten duży pobór prądu ma na celu jak najszybsze osiągnięcie wymaganej temperatury w kabinie i wydaje mi się ze juz wtedy pompa ciepła działa wspomagając grzałkę.


Jest odwrotnie - to grzałka mocno wspomaga pompę.
O tym mówiłem.
Zoe w takiej sytuacji albo w ogóle nie włącza grzałek, albo robi to w minimalnym stopniu.
Grzeje głównie pompą, bo zużycie na postoju to 1 kW.
 
 
Cav 
Smart ED/C-HR hybrid

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 1051
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-02-05, 22:33   

vwir napisał/a:
Ale pompa ciepła nie uruchamia wentylatora chłodnicy/skraplacza? Bo w leafie to głównie słychać, a nie samą pompę.


W Zoe dokładnie tak samo.
 
 
gwito 


Wiek: 39
Dołączył: 15 Wrz 2020
Posty: 152
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2021-02-05, 23:17   

Cav napisał/a:
vwir napisał/a:
Ale pompa ciepła nie uruchamia wentylatora chłodnicy/skraplacza? Bo w leafie to głównie słychać, a nie samą pompę.


W Zoe dokładnie tak samo.

Technicznie rzecz biorąc chodzi wam o parownik ale mniejsza z tym.
Najistotniejszą różnicą pomiędzy rozwiązaniem zastosowanym w ioniqu a tradycyjną pompą ciepła stosowaną w leafie czy Zoe jest dodatkowe dolne źródło ciepła. Ioniq korzysta zarówno z powietrza zewnętrznego jak i energii odpadowej pochodzącej z odzysku, silnika i z chłodzenia baterii. Dlatego pompa działa najwydajniej podczas jazdy gdy ma dostęp do 'darmowego' ciepła odpadowego o lepszych parametrach niż powietrze zewnętrzne. Na 'zimnym' silniku sprawność układu jest niższa dlatego ogrzewanie jest realizowane za pomocą grzałek elektrycznym. Poza tym układ freonowy ma pewną bezwładność zaraz po uruchomieniu - mam na myśli czas potrzebny do 'przepompowania' ciepła z parownika do skraplacza podczas gdy grzałki elektryczne dają ciepło od razu. Biorąc pod uwagę opóźnienie gotowości pompy ciepła w stosunku do grzałek oraz dużą moc grzałek można pokusić się o stwierdzenie że to właśnie grzałki mają kluczowa rolę w ogrzewaniu kabiny w pierwszej fazie po uruchomieniu zimnego auta ale juz po kilku kilometrach proporcje się odwracają aż do całkowitego wyłączenia grzałek.
Ostatnio zmieniony przez gwito 2021-02-06, 08:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Cav 
Smart ED/C-HR hybrid

Dołączył: 14 Paź 2019
Posty: 1051
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-02-06, 00:02   

I tu pytanie, czy auta Hyundai/Kia bez pompy ciepła, też w miarę sprawnie korzystają z tego grzania płynem chłodniczym?
Pewnie o to chodzi w tych informacjach o "dodatkowym wymienniku", który do ok 10 stopni daje podobne efekty co pompa ciepła....
 
 
walik 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 83
Wysłany: 2021-02-06, 09:12   

No to kto kupił tego białego z Austrii za 72tyś. bo on właśnie akumulatory ma chłodzone powietrzem.
 
 
zibi 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 25 Gru 2020
Posty: 208
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-02-06, 16:12   

no raczej żaden ioniq nie ma aku chłodzonych tylko powietrzem, każda generacja ma chłodzenie cieczą
_________________
elektromobilność + fotowoltaika
 
 
walik 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 83
Wysłany: 2021-02-06, 18:46   

Pisałem już wcześniej że jak z tyłu nie ma podgrzewanych siedzeń to aku są chłodzone tylko powietrzem.
 
 
zibi 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 25 Gru 2020
Posty: 208
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-02-06, 19:31   

a co by to miało mieć wspólnego ?
grzanie/chłodzenie baterii jest wykonywane niezależnie od komfortu, więc w tej sytuacji co piszesz producent musiałby robić przynajmniej dwa rodzaje konstrukcyjnie baterii, a tak nie jest, wszystkie są chłodzone cieczą a te po lifcie mają dodatkowy sterowany automatycznie nawiew chłodzenia, wystarczy popatrzeć sobie gdzie lecą rurki od płynu chłodzącego i po co do tyłu ;)
_________________
elektromobilność + fotowoltaika
 
 
evston 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 29 Mar 2019
Posty: 57
Wysłany: 2021-02-06, 21:54   

walik napisał/a:
Pisałem już wcześniej że jak z tyłu nie ma podgrzewanych siedzeń to aku są chłodzone tylko powietrzem.


Jest w tym trochę racji ale i nie do końca ;) po prostu pompę ciepła mają wersję, które mają pakiet tzw. "cold climate" a takie wersje jak wiadomo miały podgrzewaną kierownicę, podgrzewane fotele, ale nie w każdym kraju były wersje z podgrzewanymi fotelami przód i tył dlatego nie jest to wyznacznikiem.

Najważniejsze co widać pod maską.
Poniżej zdjęcie wersji IONIQ 28kWh Platinum (z m.in. podgrzewaną kierownicą, podgrzewanymi i wentylowanymi fotelami z przodu - podgrzewania tylnych foteli brak) ale to wersja z pompą ciepła, po lewej widać zabudowaną część z rurkami w piankowym płaszczu przykrytą plastykową obudową. Wersje bez pompy ciepła nie mają w tym miejscu nic takiego.

_________________
https://evston.com/
stacje ładowania, kable, adaptery, akcesoria.
 
 
walik 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 83
Wysłany: 2021-02-07, 09:49   

Pompę ciepła mają wszystkie ale w tych słabiej wyposażonych chłodzi tylko silnik.
 
 
gwito 


Wiek: 39
Dołączył: 15 Wrz 2020
Posty: 152
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2021-02-17, 08:56   

Ioniq juz skonczyl 1. roczek. Bez chorob wieku niemowlecego. Moze dlatego ze to polift.
Jako daily car sprawdza sie wysmienicie. Jezdzimy, parkujemy, ladujemy, jezdzimy...
Ale dla fanow nowosci mam garsc informacji nt nowego IONIQa 5
Wlasnie ruszaja zapisy w tzw przedsprzedazy
5,3 sec do setki, ale nie znalazlem jeszcze info nt pojemnosci baterii i mocy silnika
800 voltowy system baterii
Ladowanie z moca do 220 kW, od 10 do 80% w 18 minut.
Auto bedzie mialo zewnetrzny kontakt 220 V / 3.6 Kw do ktorego bedzie mozna podpiac laptopa albo czajnik elektryczny albo kosiarke do trawy...
W wersji AWD opcjonalnie hak z uciagiem 1600 kg (to juz lawete mozna targac)
Ani sie obejrzymy jak laweciarze beda ioniqami ciagnac egolfy z Niemiec.
PS
Designem auto ma nawiazywac do Hyundaia Pony z 1975 roku. Nie wiadomo czego sie spodziwac chociaz pierwowzor nie byl zly:
 
 
zibi 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 25 Gru 2020
Posty: 208
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-02-17, 09:52   

znaczy, wchodzimy w erę samochodów jako banków energii :-D
_________________
elektromobilność + fotowoltaika
 
 
gwito 


Wiek: 39
Dołączył: 15 Wrz 2020
Posty: 152
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2021-02-17, 10:14   

zibi napisał/a:
znaczy, wchodzimy w erę samochodów jako banków energii :-D

Zdaje sie ze Tesla oferuje udogodnienia pozwalajace spac w ich samochodach.
Nie wiem na ile ich glownym celem bylo promowanie caravaningu czy raczej wyjscie na przeciw oczekiwaniom klientow ktorzy splukali sie na zakup Tesli i jedyne co im pozostaje to zamieszkac w niej...
 
 
zibi 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 25 Gru 2020
Posty: 208
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-02-17, 10:22   

to ostatnie stwierdzenie jest dobre :mrgreen:
_________________
elektromobilność + fotowoltaika
 
 
gwito 


Wiek: 39
Dołączył: 15 Wrz 2020
Posty: 152
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2021-02-17, 12:55   

zibi napisał/a:
znaczy, wchodzimy w erę samochodów jako banków energii :-D

To chyba sensowne rozwiazanie. Mozna kompensowac nadwyzke energii np z PV.
Tak samo jak smart charging - czyli podlaczamy auto do ladowarki a ta zacznie ladowac dopiero gdy cena spotowa pradu spadnie do zadanego poziomu.
Przy akumulatorach zdolnych pomiescic 100 kWh dajacych zasieg okolo 500 km mozna sie bawic w polowanie na tani prad. W weekend mozna sie wybrac swoim power bankiem na kolach na biwak do lasu i naszym pociechom ani przez moment nie zabraknie pradu w smartfonach...
 
 
zibi 
Hyundai IONIQ


Dołączył: 25 Gru 2020
Posty: 208
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-02-17, 13:31   

bardzo mi się podoba takie rozwiązanie,
dobrze że już zaczynają wprowadzać taką możliwość w autach,
bo sam pomysł jest jeszcze w fazie koncepcji,
jakbym miał już takie gniazdko u siebie w aucie to bym sobie mógł chałupę na tym pociągnąć,
a tak to się muszę bawić z akumulatorami +PV
_________________
elektromobilność + fotowoltaika
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12